Sutteafhængighed

11. december 2014

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

Sutteafhængighed

Hej Helen.

Jeg har skrevet før vedr. Sutteafhængighed, der var det hos min søn. Nu er det min datter det handler om, og situationen er om muligt værre, end da jeg skrev om min søn.

Min søn brugte nemlig kun sutten om natten, og havde gjort det i et halvt års tid, da vi valgte at nu var det tid at sige farvel til dem dér også. Og der var han meget afhængig af den om natten og jeg frygtede afskeden. Det gik dog overraskende let, så jeg burde jo i virkeligheden være fortrøstningsfuld, men det er jeg slet ikke!!

Min datter er nu 3 1/2 år og det er trods ihærdige forsøg (fra vores synspunkt) ikke lykkedes os at mindske hendes suttebrug til natten alene. Vi har haft perioder, hvor hun har brugt den mindre end ellers, men her på det sidste vil hun helst have den i munden hele tiden, og det skal hun ikke!! MEN det er svært at trumfe beslutninger/ændringer igennem hos hende, for hun er en fantastisk dejlig, men også overraskende temperamentfuld, stædig og beslutsom, egenrådig, selvstændig pige, som kan blive afsindigt vred, hvis tingene ikke passer hende.

Hendes far og jeg har besluttet, at nu er det ved at være tid for hende at sige endegyldigt farvel til sutten og det store suttebrug og gerne lige efter nytår. Vi ønsker at gøre det på samme måde, som da vores søn sagde farvel til sine sutter. Min mand og jeg tog en fridag lige efter nytår op til en weekend alene med ham, hvor vi sendte sutterne til julemanden og herefter gik i toys r'us, hvor han måtte vælge noget legetøj efter eget valg.

Det jeg er i tvivl om er ...

Annonce

... bare, om den metode også vil kunne fungere for vores datter, som jo bruger sutten on/off gennem hele dagen?

Vi har mange gange bestemt at nu måtte hun vente med sutten til: hun havde fået tøj på og sad i bilen, til efter maden mv. Det er også lykkedes os, men på den værst tænkelige måde for vores datter (set med mine øjne). Hun har i to specifikke tilfælde skreget uafbrudt i en halv time samtidig med at hun kaldte os skældsord, slog og sparkede, hvis vi nærmede os hende, for at trøste, kastede sig rundt, så hun slog sig og til sidst bare forskansede sig i et hjørne og græd hjerteskærende, mens hun sad og rystede.

Det har været så frygteligt at overvære uden at kunne gøre noget, da hun ikke ville lade os komme i nærheden af sig og trøste hende. Tilfældigvis kom hendes mormor forbi, som hun lod trøste sig, for derefter at samarbejde med os og derefter få sutten igen i bilen.

For mig at se opførte hun sig fuldstændig som en alkoholiker, som har fået taget sin sprut. Og det chokerede mig!!

Jeg er desperat for at få en løsning, som kan gøre min datters farvel til sutten nemmere at komme igennem, uden at det ender som en traumatisk oplevelse for hende.

Det skal lige nævnes at hun har en tøjhund, som hun er meget glad for, og som vi har forsøgt at erstatte lidt med sutten i visse situationer. Men hun tager ikke imod den i de tilfælde med mindre, at hun også har sin sut. Og får hun ikke sutten, kaster hun tøjhunden væk.

Jeg håber inderligt at du kan hjælpe vores datter og os!!

Mange hilsner
fra en bekymret mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to