Brev:
Sutteafhængighed
11. december 2014
Alder:
3 år, 6 mdr.
Sutteafhængighed
Hej Helen.
Jeg har skrevet før vedr. Sutteafhængighed, der var det hos min søn. Nu er det min datter det handler om, og situationen er om muligt værre, end da jeg skrev om min søn.
Min søn brugte nemlig kun sutten om natten, og havde gjort det i et halvt års tid, da vi valgte at nu var det tid at sige farvel til dem dér også. Og der var han meget afhængig af den om natten og jeg frygtede afskeden. Det gik dog overraskende let, så jeg burde jo i virkeligheden være fortrøstningsfuld, men det er jeg slet ikke!!
Min datter er nu 3 1/2 år og det er trods ihærdige forsøg (fra vores synspunkt) ikke lykkedes os at mindske hendes suttebrug til natten alene. Vi har haft perioder, hvor hun har brugt den mindre end ellers, men her på det sidste vil hun helst have den i munden hele tiden, og det skal hun ikke!! MEN det er svært at trumfe beslutninger/ændringer igennem hos hende, for hun er en fantastisk dejlig, men også overraskende temperamentfuld, stædig og beslutsom, egenrådig, selvstændig pige, som kan blive afsindigt vred, hvis tingene ikke passer hende.
Hendes far og jeg har besluttet, at nu er det ved at være tid for hende at sige endegyldigt farvel til sutten og det store suttebrug og gerne lige efter nytår. Vi ønsker at gøre det på samme måde, som da vores søn sagde farvel til sine sutter. Min mand og jeg tog en fridag lige efter nytår op til en weekend alene med ham, hvor vi sendte sutterne til julemanden og herefter gik i toys r'us, hvor han måtte vælge noget legetøj efter eget valg.
Det jeg er i tvivl om er bare, om den metode også vil kunne fungere for vores datter, som jo bruger sutten on/off gennem hele dagen?
Vi har mange gange bestemt at nu måtte hun vente med sutten til: hun havde fået tøj på og sad i bilen, til efter maden mv. Det er også lykkedes os, men på den værst tænkelige måde for vores datter (set med mine øjne). Hun har i to specifikke tilfælde skreget uafbrudt i en halv time samtidig med at hun kaldte os skældsord, slog og sparkede, hvis vi nærmede os hende, for at trøste, kastede sig rundt, så hun slog sig og til sidst bare forskansede sig i et hjørne og græd hjerteskærende, mens hun sad og rystede.
Det har været så frygteligt at overvære uden at kunne gøre noget, da hun ikke ville lade os komme i nærheden af sig og trøste hende. Tilfældigvis kom hendes mormor forbi, som hun lod trøste sig, for derefter at samarbejde med os og derefter få sutten igen i bilen.
For mig at se opførte hun sig fuldstændig som en alkoholiker, som har fået taget sin sprut. Og det chokerede mig!!
Jeg er desperat for at få en løsning, som kan gøre min datters farvel til sutten nemmere at komme igennem, uden at det ender som en traumatisk oplevelse for hende.
Det skal lige nævnes at hun har en tøjhund, som hun er meget glad for, og som vi har forsøgt at erstatte lidt med sutten i visse situationer. Men hun tager ikke imod den i de tilfælde med mindre, at hun også har sin sut. Og får hun ikke sutten, kaster hun tøjhunden væk.
Jeg håber inderligt at du kan hjælpe vores datter og os!!
Mange hilsner
fra en bekymret mor