Svar: Dårlig søvn - 7 mdr.

10. december 2014

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Maria

Tak for dit brev :)

Det lyder som om at I har masser af se til med en pige på 19 måneder og en dreng på 7 måneder og jeg kan godt forstå, at du gerne vil have lidt nattesøvn:)

Hvordan natten forløber hænger meget ofte sammen med dagens forløb. Det betyder, at det naturligt spiller ind, hvornår og hvor meget jeres dreng sover i løbet af dagen, hvad tid han sover osv. ligesom det også spiller ind hvornår han er aktiv, hvad han spiser af mad, tidspunkter han spiser på osv. Så for at få så god en nat som muligt, er det derfor nødvendigt, at du ser på hele dagens rytme og det er her rigtig fint, at du allerede er opmærksom på, hvor meget han sover om dagen:)

Gennemsnitligt vil han have behov for at sove ca 14.5 time i døgnet. Ofte fordelt sådan, at han sover 2 lure om dagen, - en formiddagslur og en middagslur af ialt 3-4 timer og så en nattesøvn på 10-11 timer alt efter, hvor meget han sover om dagen. Det lyder som om at jeres dreng gerne vil sove lange dagslure, og det må han naturligvis gerne - det vil således være rigtig fint, hvis han sover 4-4.5 time om dagen og en nattesøvn på ca 10 timer.

Det vil være rigtig godt, hvis du kan arbejde på at han starter dagen til fast tid hver dag. Det vil sige at han f.eks. altid kommer op kl 7 og er klar til at spisemorgengrød kl 7.30. Jo mere ens dagen starter, jo større sandsynlighed for at formiddagslur, frokost, middagslur osv. passer sig ind resten af dagen.

Han har brug for mange måltider hele dagen igennem og det vil være ...

Annonce

... rigtig godt at arbejde på at han får 2 grød måltider og 2 grøntsagsmåltider og derudover frisk frugt og frugtmos som mellemmåltider. Han skal tilbydes vand af kop og tilbydes fire flasker i døgnet og jeg anbefaler at de 4 flasker ligger tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften.

Mit forslag til en dagsplan ser derfor således ud:

Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre

Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: Frisk frugt i hånden at gumle på selv samt frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur uden flaske og må her gerne sove 2 timer

Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker i hånden, agurk eller lignende, vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Flaske og puttes til middagslur ca 13.30-14 og må også her gerne sove 2 timer

Eftermiddag 16-16.30: Tilbydes flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk frugt hånden at sutte på selv, vand af kop.

Aften 18-18.30: Aftensmad, udgangspunktet er mere og mere familiemad: Kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, sovs. Børnevenlige retter er f.eks. ris med rødspætte eller boller i karry. Vand af kop.

Flaske og puttes til natten ca 20.30

Sen aften 24: Flaske

Jeg håber at ovenstående dagsplan og beskrivelse giver lidt idé om, hvad du kan forvente af jeres lille dreng nu og hvordan en dag kan skrues sammen, så det fungerer for både ham og jer - og så nætterne også kommer til at fungere bedre:)

Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul:)

Glæder mig til at følge jeres lille familie!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Graviditet uden for livmoderen

Graviditet uden for livmoderen er en meget alvorlig graviditetskomplikation, der optræder i ca 2 procent af alle graviditeter.

Det er forbundet med stor risiko for moderens liv og det er ikke muligt at gennemføre en sådan graviditet. Ofte er der faktisk heller ikke tale om et rigtigt foster, og dermed ikke om en rigtig graviditet.

Spiral udgør en risiko for at man bliver gravid uden for livmoderen. Derudover kan det spille ind, hvis man tidligere har haft...

Læs mere i Babylex

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for dit tidligere svar, som gav os meget ro omkring vores 4 uger for tidlig fødte datters måltider.

I det hele taget tak for denne brevkasse, den hjælper mange forældre... jeg er taknemmelig helt inde i mit dybeste over den tid du bruger, dine lange og fyldestgørende svar og din evne til at forstå....!!

Mor til pige født 4 uger for tidligt