Svar: Dårlig søvn - 7 mdr.
10. december 2014
Alder:
7 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at I har masser af se til med en pige på 19 måneder og en dreng på 7 måneder og jeg kan godt forstå, at du gerne vil have lidt nattesøvn:)
Hvordan natten forløber hænger meget ofte sammen med dagens forløb. Det betyder, at det naturligt spiller ind, hvornår og hvor meget jeres dreng sover i løbet af dagen, hvad tid han sover osv. ligesom det også spiller ind hvornår han er aktiv, hvad han spiser af mad, tidspunkter han spiser på osv. Så for at få så god en nat som muligt, er det derfor nødvendigt, at du ser på hele dagens rytme og det er her rigtig fint, at du allerede er opmærksom på, hvor meget han sover om dagen:)
Gennemsnitligt vil han have behov for at sove ca 14.5 time i døgnet. Ofte fordelt sådan, at han sover 2 lure om dagen, - en formiddagslur og en middagslur af ialt 3-4 timer og så en nattesøvn på 10-11 timer alt efter, hvor meget han sover om dagen. Det lyder som om at jeres dreng gerne vil sove lange dagslure, og det må han naturligvis gerne - det vil således være rigtig fint, hvis han sover 4-4.5 time om dagen og en nattesøvn på ca 10 timer.
Det vil være rigtig godt, hvis du kan arbejde på at han starter dagen til fast tid hver dag. Det vil sige at han f.eks. altid kommer op kl 7 og er klar til at spisemorgengrød kl 7.30. Jo mere ens dagen starter, jo større sandsynlighed for at formiddagslur, frokost, middagslur osv. passer sig ind resten af dagen.
Han har brug for mange måltider hele dagen igennem og det vil være rigtig godt at arbejde på at han får 2 grød måltider og 2 grøntsagsmåltider og derudover frisk frugt og frugtmos som mellemmåltider. Han skal tilbydes vand af kop og tilbydes fire flasker i døgnet og jeg anbefaler at de 4 flasker ligger tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften.
Mit forslag til en dagsplan ser derfor således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk frugt i hånden at gumle på selv samt frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden flaske og må her gerne sove 2 timer
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker i hånden, agurk eller lignende, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca 13.30-14 og må også her gerne sove 2 timer
Eftermiddag 16-16.30: Tilbydes flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk frugt hånden at sutte på selv, vand af kop.
Aften 18-18.30: Aftensmad, udgangspunktet er mere og mere familiemad: Kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, sovs. Børnevenlige retter er f.eks. ris med rødspætte eller boller i karry. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 20.30
Sen aften 24: Flaske
Jeg håber at ovenstående dagsplan og beskrivelse giver lidt idé om, hvad du kan forvente af jeres lille dreng nu og hvordan en dag kan skrues sammen, så det fungerer for både ham og jer - og så nætterne også kommer til at fungere bedre:)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul:)
Glæder mig til at følge jeres lille familie!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske