Sov lille Skat

10. december 2014

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Sov lille Skat

Kære Helen.

Nu skriver jeg igen, stadig vedr den manglende søvn. Det vil sikkert blive lidt et langt brev således at jeg får alle detaljer med.

Siff er begyndt i vuggestue. En Motorisk vuggestue med nogle fantastiske ansatte. Siff har bare taget det SÅ flot. Vi er stadig i indkøring, har jo masser af tid. 1 uge valgte vi at hun skulle afleveres efter hendes formiddagslur, så hun var frisk når hun blev afleveret. Første 2 dage blev jeg der, så jeg var den første hun så efter sin lur deroppe. de resterende dage, ringede de når hun vågnede og kom så ca 15-20 min efter hendes opvågning. Hun var så træt når hun kom hjem og var rimelig til at få til at sove om aften. MEN med opvågning præcis kl 04:25 hver nat?!

Nu i denne uge har vi valgt at hun skal tage sin formiddagslur i vuggestuen og jeg kommer først og henter hende kl 12 efter de har spist til middag. 2 er det kun 3 dagen og faktisk går det rigtig godt. Hun brokker sig ikke mens hun er der, dog har de svært ved at få hende til at spise og drikke sin flaske. Det er da ok at hun reagere på at vi forældre ikke er der, men håber hun med tiden vil acceptere at der er andre der giver hende mad... Hun skal jo spise.

Vi har været i gang med det Marte Meo forløb. Hvor vi skal følge Siff's initiativer:

- det hun gør

- det hun føler

- det hun ser på

- det hun siger.

Vi skal ligge med hende på gulvet og observere men ikke hjælpe hende i legen. Hun skal føre legen. Dette for at undgå at overstimulere, som hun mener Siff er, hvilket jeg er sikker på hun har helt ret i. Jeg syntes dog pt ikke der har været nogen succes. Siff er stadig utrolig svært at få til at sove om aftnen. Starter på samme tid hver aften kl 19:30 med bad og baby massage. Giver hende en flaske, som hun dejser om til. Sover tungt og vågner igen 1-2 timer efter og er glad og sprudlende. Jeg får hende vugget halvt i søvne mange ...

Annonce

... gange i løbet af aftenen, men hver gang jeg putter hende tilbage i sengen, er hun i gang igen. Mange gange giver hun først op omk 00-00:30. Og så sover hun igennem til kl 07 hvor vi står op.

Syntes jeg har prøvet ALT hvad der er at prøve. Holder os til faste rutiner igennem dagen og specielt om aften, lader hende lege selv så hun ikke bliver overstimuleret, nusser om hende, synger og læser for hende. Gør ALT for at hun føler at det at sove om natten er trygt og dejligt. Men hun er jo ikke sur og tvær, græder kun fordi vi prøver at få hende til noget hun absolut ikke gider. Jeg er ved at gi op, aner simpelthen ikke hvad vi ellers kan gøre for at få hende til at sove. Det virker som om at hendes dagsrytme er helt vendt om. Om dagen sover hun laaaange lure på 2-3 timer 2 gange dagligt og en powernap sen eftermiddag, men om aften er hun SÅ frisk at søvn er helt umuligt. Hendes dag er lig med aften og aften er i hendes hoved dag. Sådan virker det i hvert fald. Hvordan får man denne vendt?

Det er gået hen og blevet et problem for os, som par, vi sover ikke længere i samme seng, da han skal op tidligt og arbejde mange timer, sover han som regel i gæsteværelset. Vi bliver hurtigt muggen på hinanden, fordi vi er så trætte. Jeg bliver sur over han ikke deltager lidt mere i natte putningen, hvilket ALTID er mit arbejde. Sidder i soveværelset hver aften fra 20:00 til han kommer op omk kl 23:00, okay kan da godt forstå ham, at han gerne vil ha lidt afslapning hjemme foran tv'et... Ja hvem ville da ikke det, bare engang imellem!! Har forsøgt at få ham til at forstå, at jeg altså også har brug for lidt afslapning. Bare 1-2 aftner? Men alligevel ender det med at være mig der skal putte hende.

Selvom det er vigtigt at hun får sin søvn, så må der være noget vi kan gøre for at det ikke skal være en stress faktor for alle parter. HJÆLP!!!!!!

Med venlig hilsen
Siff's mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Drikkevarer til børn

Små børn bør drikke mælk og vand.

½ liter mælkeprodukt om dagen:
Det anbefales, at børn og voksne drikker ca. ½ liter mælkeprodukt om dagen. Til børn i alderen 1-2 år anbefales mælkeprodukter med 1.5% fedtindhold (letmælk), og til børn i alderen 2-3 år anbefales det at drikke og spise mere fedtfattigt - det vil sige skummet-, mini- og kærnemælk og lette surmælksprodukter. Nogle børn kan dog godt have brug for letmælk og letmælksprodukter frem mod 3 års alderen.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi