Svar: Søskende i samme værelse - 11 mdr.

10. december 2014

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Andrea

Tak for dit brev og du skriver rigtig flot dansk! Det er bestemt ikke noget problem at forstå dig:) Og ja - jeg kan bestemt godt forstå, at I forældre ønsker at sove sammen. Du fortæller at I indtil videre har sovet hver for sig - og naturligvis skal I kunne sove sammen i dobbeltsengen. Det er et helt reelt ønske og behov!

Det lyder også som en rigtig god idé, at I lærer jeres børn at sove sammen. Det vil være trygt for dem begge og der er umiddelbart ikke noget i vejen for, at de kan sove på samme værelse med den aldere de har. Der er mange fordele ved dette.

De kan begge blive puttet om aftenen til nogenlunde samme tid og deres putterutiner kan være nogenlunde ens. De kan begge starte putteritualet med at få et aftenbad, derefter blive tilbudt en godnatgrød sammen med en kop mælk, få børstet tænder og så blive puttet i hver sin seng - lillesøster med sin flaske og i tremmesengen og strorebror skal have en åben seng, hvis ikke han allerede har det.

Lillesøster sover hurtigt, men storebror har brug for at I er tæt ved ham, sidder og læser osv. og jeg synes det vil være rigtig godt, hvis I giver ham en åben seng. Det vil gøre at I kan sidde eller ligge på sengenkanten, så han stadig kan mærke jer, får jeres nærhed, samtidig med at han lære at sove i sin seng. I kan læse højt, lillesøster kan ligge og lytte til jeres stemme, roen osv. Og storebror kan følge mere med, se billeder, I kan tale lidt om dagen osv. synge jeres godnatsang osv. hvorefter han så falder i søvn. Jeg vil foreslå jer at lade godnathistorien foregå på værelset, så børnene ligger i deres seng imens I læser. I kan skiftes til at læse for dem, og I skal naturligvis begge sige godnat til dem osv.

Jeres dreng kan sagens finde sin sut selv og det skal han. Både om dagen, aftenen og natten. I kan evt. koble sutten til en bamse eller ligenne, lægge et par ekstra sutter i sengen, så I på den måde hjælper ham til at kunne klare dette selv. Og jeg synes ikke at I skal tage sutte fra ham lige nu. Han vil naturligt have ekstra behov for den, når han skal vænne sig til at sove uden at være fysisk tæt ved jer om natten.

I kan overveje om han skal have en madras på gulvet i soveværelset, så hvis han vågner i løbet af natten og søger jer, så kan han gå ind til jer og lægge sig på madrassen. Men udgangspunktet skal stadig være, at han falder i søvn i egen seng og forbinder dette med stedet hvor han sover og at det naturligt skal være trygt dejligt og rart. Og sengen I køber til ham, skal han synes om og virke tryg ved. Den må ikke være så høj, at han er bange for at trille ud osv.

Når og hvis jeres datter vågner om natten, så må I gå ind til hende, berolige med "shh-shh" osv. så hun hører at I er der, hjælpe hende med at blive lagt om på den anden side, få dynen på sig igen osv. Og i begyndelsen vil storebror måske vågne af det, men her må I så berolige ham "jeg er her, det er bare lillesøster, sov du bare videre" osv. så han hører, at I har styr på det og han kan trygt sove videre. Stille og roligt vil han lærer hendes lyde at kende og vil kunne sove videre, uden at han behøver vågne op, hvergang hun giver lyd.

Hun vil på samme måde kunne vågne og reagerer på hans lyde, men da hun ofte finder det beroligende at kunne høre jer, så vil det højst sandsynligt også på sigt berolige hende, at hun kan høre at storebror er der, så hun ikke føler sig alene. Hun har jo en alder, hvor hun naturligt ikke ved, hvor I er, når hun ikke kan se jer. Hun har brug for at I direkte viser hende, at I er der og giver hende kontakt. Hvis I går fra hende og er ude af syne, så bliver hun naturligt ked af det. Men storebror og storebrors lyde kan godt give hende følelsen af ...

Annonce

... ikke at være alene og dermed gøre hende mere rolig.

Storebror har nu en alder, hvor han godt ved, at når han ligger i sin seng, så vil I være i stuen, sidde at hygge osv. hvilket han naturligvis godt kan protestere imod. Især, fordi han jo er vant til at I går i seng sammen med ham og sover sammen med ham. Det er derfor være nødvendigt, at I viser ham, at når han sover, så sker det ikke noget spændende, der er ikke noget hyggeligt, ikke noget han går glip af.

Her kan I bruge det jeg kalder for "stryge-tøj-metoden". Jeres dreng har naturligt brug for jeres tryghed og nærhed, når han skal sove, og det skal I naturligvis anerkende. Men samtidig skal han lige nu lære at sove i egen seng og stille og roligt lærer, at I er hos ham og at det er okay at I går fra ham, for det er trygt og noget han sagtens kan klare.

I stedet for at sidde hos ham og holde i hånden hele tiden eller at gå fra ham og han så bliver ked af det og føler sig forladt og alene, så vil jeg anbefale jer at være i nærheden og samtidig lave noget praktisk. Det kan være at tage strygebræt, strygejern og vasketøj med på værelset.

I skal stå lige ved døren, så han kan ligge i sin seng og se jer. Det er vigtigt at han kan se jer fra sin seng, og at han ikke behøver rejse sig fra sengen, for at se om I er der. Og I kan og bør naturligvis også tale med ham, så han kan høre, at I er der.

At lave noget praktisk betyder at I skal stå og stryge tøj eller lægge tøj sammen. Det signalerer, at der ikke sker noget spændende nu. Mor og far har noget kedeligt at lave, der er ikke noget sjov for dig. I skal signalere, at det er kedeligt, det der foregår, og at han derfor ligeså godt kan lægge sig til at sove.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Samtidig kan I så verbalt betrygge ham "jeg er lige her, læg du dig ned skat". Han kan kalde på dig/jer "Moaar ...?!", "faaar!" og du kan svare igen "ja, jeg er lige her, læg du dig bare til at sove". Så I stadig er der, betrygger, beroliger osv. men samtidig holder fast i at det er sengetid for ham nu og at han godt kan klare at sove med jer på afstand.

På samme måde kan man udnytte det at skulle lave noget praktisk – f.eks. gå frem og tilbage med rent tøj som skal lægges på plads – man har nemlig et formål med at gå frem og tilbage, og det er noget helt andet end at vente på at barnet sover. I kan her f.eks. sige "Jeg henter lige noget af dit tøj, så kommer jeg igen" i stedet for "nu skal du sove, så nu går jeg". Det sender nogle andre signaler og gør ham mere rolig og tryg ved at blive i sin seng. I kan altså stille og roligt udvide ritualet med at hente tøj, der skal lægges på plads eller lignende, så I langsomt får ham vænnet til at være alene i sin seng og på sit værelse - og helt alene er han jo så ikke, for lillesøster er der også:)

Så det første vil være at I tager beslutningen om, at det er nu og derved signalerer ro og beslutsomhed og samtidig gør det trygt. Så vil det være at købe en åben seng, som giver mulighed for at I kan sidde på sengekanten og give nærhed, tryghed, være der osv. Starte ritualet med bad, grød osv. for dem begge, så ritualet er ens og samtidig, ligesom de kan puttes til samme tid med den alder de har ofte omkring kl 19.30-20 og så stille og roligt vænne dem til at I er mere og mere på afstand.

Det er som sagt en god alder for dem begge nu og jeg synes det er en god idé at flytte dem sammen fra den ene dag til den anden, så det er tydeligt, at nu er det sådan I gør og børnene sove sammen, mor og far sover sammen. Det er fair:) Ikke nogen kold tyrker, men masser af tryghed og ro, så det at komme i seng stadig er et tidspunkt som de begge ser frem til.

Rigtig meget held og lykke med det projekt:)

Og rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Selleri

Fra 6 mdr´s alderen vil mange børn nyde at spise flere rodfrugter, da de smager af noget. Selleri er en rodfrugt.

Rodfugter har en naturlig sødme og denne kommer især frem, hvis rodfrugterne bages i ovnen. Du kan lave mos af rodfrugter og du kan også give dit barn større stykker af bagte rodfrugter, som det selv kan spise - rodfrugter er vigtige som en varieret del af både din og barnets kost.

Du skal dog være opmærksom på at selleri indeholder nitrat og det bør...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder