Søskende i samme værelse - 11 mdr.

10. december 2014

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Søskende i samme værelse - 11 mdr.

Kære Helen,

Jeg skrev til dig et halv år siden ved. Vores søn som var ”op om natten”. Vi fulgte dit råd og har købt en madras og en af os sover nu altid med ham i samme værelse. Det fungerede faktisk meget godt især fordi vores datter kun var 5 måneder og jeg ammede hende på dette tidspunkt.

Men nu står vi foran en ny udfordring: vores mål er at begge børn skal sove i samme værelse (børnene er nu 27 måneder (søn) og 11 måneder (datter)). Grund fordi vi vil det er at min mand og jeg vil gerne sove i samme seng igen efter næsten 1 år hver især med et barn.

Vi har en god putte rutine (tror jeg) og vi læse historie en halv time før børnene skal i seng, slukke lys lidt osv. Når en af os går i værelse med en af de to, så synge vi altid de samme 3 sang. Vores datter (hun falder normalt i søvn med det sammen.) Vores søn er lidt anderles, vi skal ligge ved siden af ham (på madrassen på gulvet, ikke i hans seng) og bare være med ham indtil han sover. Han sover normalt meget godt om natten, bare når han taber sut så vågne han og vil have en ny en (det er faktisk vores største problem med ham: sutten). Datteren sover normalt også ret god men hun vågner nogen gange og grader meget og så tage vi hende op, berolige hende, give lidt vand og normalt sover hun straks igen men nogen gange er det meget svært at ...

Annonce

... berolige hende og så sover hun ved siden af os fordi vi tror hun er bange at være alene. Hvis hun bare vågner op men laver ingen lyd så kan vi bare få hende til at sover igen med at laver lidt shhhh lyd.

Så det er udgangspunktet: Men da de er ret forskellige om natten og har brug for os på forskellige måder er vi i tvivl om hvordan vi gøre det bedst med at flytte dem sammen.

Er det en slags alder hvor det bliver nemmere dvs. er vores børn bare for ung endnu og vi skal fortsætte sådan? Eller skal vi først prøve at flytte ud af vores søns værelse og lære ham at sove alene og når det fungere så flytte lille søstern ind? Eller er første skridt endnu mere ”basic” og vores søn skal sige farvel til sut? Hvis vi skal gør det først er det en god måde at gøre det på eller skal man bare laver ”cold turkey”? Vi tror bare for ham vil det være god hvis det er nogen i rum med ham og måske er det nok hvis det er lille søster og ikke mor/far.

Har du et godt råd hvad vi skal gøre og hvordan vi skal gør det? Vi har ikke nok plads så hver barn kan have et værelse og vi har også læst at det er godt hvis søskende sove sammen derfor vil vi gerne prøve det.

På forhånd mange tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Andrea.

PS: igen jeg håber du kan forstå mit dansk, eller så prøver jeg at forklare det bedre...

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Allerførst vil jeg gerne sige dig tusind tak for dine hurtige og uddybende svar, og fordi du tog mine bekymringer alvorligt. Det var lige, hvad jeg havde brug for.

Mor til Agnethe 5 måneder