Brev:
Søskende i samme værelse - 11 mdr.
10. december 2014
Alder:
11 mdr.
Søskende i samme værelse - 11 mdr.
Kære Helen,
Jeg skrev til dig et halv år siden ved. Vores søn som var ”op om natten”. Vi fulgte dit råd og har købt en madras og en af os sover nu altid med ham i samme værelse. Det fungerede faktisk meget godt især fordi vores datter kun var 5 måneder og jeg ammede hende på dette tidspunkt.
Men nu står vi foran en ny udfordring: vores mål er at begge børn skal sove i samme værelse (børnene er nu 27 måneder (søn) og 11 måneder (datter)). Grund fordi vi vil det er at min mand og jeg vil gerne sove i samme seng igen efter næsten 1 år hver især med et barn.
Vi har en god putte rutine (tror jeg) og vi læse historie en halv time før børnene skal i seng, slukke lys lidt osv. Når en af os går i værelse med en af de to, så synge vi altid de samme 3 sang. Vores datter (hun falder normalt i søvn med det sammen.) Vores søn er lidt anderles, vi skal ligge ved siden af ham (på madrassen på gulvet, ikke i hans seng) og bare være med ham indtil han sover. Han sover normalt meget godt om natten, bare når han taber sut så vågne han og vil have en ny en (det er faktisk vores største problem med ham: sutten). Datteren sover normalt også ret god men hun vågner nogen gange og grader meget og så tage vi hende op, berolige hende, give lidt vand og normalt sover hun straks igen men nogen gange er det meget svært at berolige hende og så sover hun ved siden af os fordi vi tror hun er bange at være alene. Hvis hun bare vågner op men laver ingen lyd så kan vi bare få hende til at sover igen med at laver lidt shhhh lyd.
Så det er udgangspunktet: Men da de er ret forskellige om natten og har brug for os på forskellige måder er vi i tvivl om hvordan vi gøre det bedst med at flytte dem sammen.
Er det en slags alder hvor det bliver nemmere dvs. er vores børn bare for ung endnu og vi skal fortsætte sådan? Eller skal vi først prøve at flytte ud af vores søns værelse og lære ham at sove alene og når det fungere så flytte lille søstern ind? Eller er første skridt endnu mere ”basic” og vores søn skal sige farvel til sut? Hvis vi skal gør det først er det en god måde at gøre det på eller skal man bare laver ”cold turkey”? Vi tror bare for ham vil det være god hvis det er nogen i rum med ham og måske er det nok hvis det er lille søster og ikke mor/far.
Har du et godt råd hvad vi skal gøre og hvordan vi skal gør det? Vi har ikke nok plads så hver barn kan have et værelse og vi har også læst at det er godt hvis søskende sove sammen derfor vil vi gerne prøve det.
På forhånd mange tak for hjælpen.
Med venlig hilsen
Andrea.
PS: igen jeg håber du kan forstå mit dansk, eller så prøver jeg at forklare det bedre...