Svar: Vil ikke sove om aftenen - 5 mdr.

8. december 2014

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og dejligt at høre, at du har læst i min bog om børn og søvn, tak:)

Det gennemsnitlige søvnbehov for børn på 5.5 måned er 14.5-15 timers søvn i døgnet. Det vil ofte være fordelt sådan, at barnet sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en powernap sidst på eftermiddagen eller først på aftenen - og alt efter hvornår dagens 3. lur ligger og hvor lang den er, vil det naturligt påvirke puttetidspunktet om aftenen. Det betyder, at hvis barnet har en tidlig rytme og dermed sover tidligt hele dagen igennem, så vil barnet naturligt ofte også gå tidligere i seng om aftenen, hvor mange børn dog i denne alder, vil sove deres lure sent og dagens 3. lur ligger måske omkring kl 17.30-18, hvorfor puttetidspunktet til natten måske først er omkring kl 21…

Når børn protesterer mod at skulle sove og protesterer mod den normale kl 20 putning, så er man altså nødt til at se på hele dagens rytme og samlede søvnmængde, for at finde ud af, om det skyldes at puttetidspunket er forkert. Og du fortæller at jeres datter sover en del - ofte 5-7 timer i løbet af dagen - og det må hun naturligvis gerne. Dagssøvnen er vigtig for hende. Men det betyder naturligt også at hendes nattesøvn så vil blive kortere og sover hun f.eks. 6 timer om dagen, vil natten måske kun skulle vare 9 timer. Hvis hun står op ca kl 7.30, så betyder det at hendes puttetidspunkt vil være omkring kl 22.30 - og det lyder helt fint, da du jo netop fortæller, at hun ofte har en sen søvnrytme og ofte sover sin 3. lur mellem kl 19-20.

Det er vigtigt, at du prøver at vurdere, hvorvidt din datter trives med sin rytme. Der er i princippet ikke noget i vejen for, at du lader hende sove som hun gør og at hun har den rytme hun har. Hun tager ikke skade af at gå sent i seng - samlet set får hun jo sin søvn og sit behov rigtig fint dækket. Og som udgangspunkt skal man ikke ændre på noget der fungerer. Men måske trives du ikke med det og derfor må man nogle gange ændre på barnets rytme, for at få hverdagen til at fungere for mor og far. Og det er okay ...

Annonce

... - jeg er helt med på, at du har brug for søvnen:)

Du må godt begynde at vække hende om morgenen, de dage, hvor hun ikke vågner af sig selv, så dagen stille og roligt begynder at starte til samme tid. Jo mere ens dagen starter, jo mere ens rytme vil hun naturligt ofte også få resten af dagen.

Så kan du overveje om du vil forsøge at afkorte hendes formiddagslur lidt, så hun sover en lidt kortere lur her og dermed kommer til at sove middagslur lidt tidligere - og powernap tidligere og dermed også får et tidligere puttetidspunkt. Det er i givet fald vigtigt, at du ikke fra den ene dag til den anden fjerner en time af hendes lur, men at du gør det med små bitte skridt, så du f.eks. afkorter luren med 15 minutter af gangen. Du må således gerne arbejde på en rytme, hvor hun samlet sover f.eks. ca 5 timer i løbet af dagen og 10 timer om natten.

En dagsplan kan se således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre, vågner med en lille ekstra amning omkring kl 7, hvor dagen starter.

Formiddag 9: Ammes og puttes til formiddagslur, sover her måske 2 timer.

Frokost 11.30: Tilbydes lidt grød, evt. frugtmos som topping, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur ca kl 13, sover her også gerne 2 timer

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Eftermiddag 16-17: Ammes efter behov

Puttes til dagens 3. lur, hvor hun sover måske 1 times tid

Aften 18.30: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.

Ammes hyppigt aftenen i igennem og puttes til natten ca kl 20.30 med en amning - tidspunktet vil naturligt variere efter, hvor lang og hvor sent hendes 3 lur er.

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover videre

Midt nat 03: Ammes efter behov og sover videre.

Du skal altså lige nu prøve at vurdere, hvor meget du føler det nødvendigt at afkorte i dagssøvnen, for at du kan komme i seng og få din søvn - og hvad din datter trives med. Det er rigtig vigtigt, at I begge trives! Og du skal prøve at fornemme behovet hos jer hver især og hvad der vil fungere bedst:)

Håber du kan bruge mine tanker og dagsplanen lidt videre:)

Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor