Svar: Natteskræk - 13 måneder

8. december 2014

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Anne-Mette

Tak for dit brev :)

Det kunne gode lyde som om, at din datter har et anfald af natteskræk - det ses netop først på natten, da barnet stadig sover, så vil man netop opleve, at trøst og beroligelse ikke virker, at man bliver skubbet væk, og at barnet ikke vil holdes om.

Man kan have forskellige grader af natteskræk. Hos nogle børn er det skrig, sætte sig op, tale konfust, virke frustreret osv. og det var få minutter og så kan barnet blive lagt ned igen og sove videre. Hos andre børn kan det være så voldsomt, at barnet yder skade på sig selv, hiver hårtotter ud af hovedet, river sig i huden, slår sig selv eller lignende.

Under et anfald af nattekræk vil barnet ofte også have øget vejrtrækning, blodtrykket hæves, hjertet slår hurtigere, barnet sveder og på mange måder vil barnet virke til næsten at have et "angstanfald".

Det er korrekt, at man så vidt muligt skal forsøge at få barnet ned at ligge og hjælpe det videre i søvnen. Ikke tale for meget, ikke være for aktiv, men forsøge med kærtegn og beroligelse, dynen på igen osv. at se om man kan lulle barnet videre ind i søvnen. Men der er jo aldrig regler uden undtagelse og hvis man har et barn, som reagerer voldsomt, så kan det være nødvendigt at vække barnet. Her skal man så være opmærksom på, at barnet jo har sovet og derfor ikke forstår, hvad der foregår. Ligesom man skal give barnet tid til så at mærke træthed igen og atter føle sig parat til at sove og det kan sagtens tage en times tid…

Hvis man føler det nødvendigt at vække barnet, så gøres det bedst ...

Annonce

... ved at tænde lys, tage barnet op, gå ind i stuen, tænde for fjernsynet eller lignende - og måske skal barnet have lidt at drikke. Og så må I sætter jer, læse lidt i en bog osv. og når din datter så atter virker parat til at sove, så puttes hun igen.

Og nogle gange så kan man faktisk også med fordel gå ind og tilbyde barnet lidt at drikke før anfaldet kommer. Mange børn vil have anfaldet så fast, at man næsten kan sætte uret efter det. Man ved f.eks. at anfaldet ofte kommer kl 23 og så kan man gå ind til barnet kl 22.50 og tilbyde barnet lidt at drikke. Lige få barnet op at sidde, få lidt væske og så lægge barnet ned igen. Det hjælper, fordi man får hevet barnet lidt op i søvnstadie, så barnet ikke sover helt så dybt og derved kan man være heldig at anfaldet af søvnskræk ikke opstår - det opstår nemlig i den dybeste del af den dybe søvn.

Anfaldet vil ofte komme en, nogle gange to gange, men sjældent mere. Og det vil komme først på natten. Mareridt vil til gengæld ofte komme hen mod morgenstunden.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Lægen vil ofte ikke kunne gøre noget ved det. Det er tiden der må arbejde - anfald af natteskræk bliver ofte mindre med alderen og det er f.eks. sjældent at voksne har det, men det forekommer:)

Og ja - det kan faktisk godt være arveligt. I hvert fald er der flere, som fortæller, at de hører historier fra de var børn, at de selv har haft det sådan. Det samme gælder at gå i søvne - her vil bedsteforældre ofte også kunne fortælle at forældrene har gjort det samme…

Håber du kan bruge dette videre:)

Fortsat held og lykke og rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dine hurtige svar, dine tanker og gode råd hjælper mig meget!

Knus fra mig