Svar: Søvn - aften og nat
5. december 2014
Alder:
12 mdr.
Kære STE
Tak for dit brev og dejligt at høre fra jer igen:) Og hvor dejligt at høre, at jeres datter trives og allerede går fint omkring på egen hånd - så kan hun gå med rundt om juletræet juleaften…:)
De fleste børn er først klar til en lur dagligt, når de er mellem 12-18 måneder og det kan godt være, at jeres datter er klar allerede nu… MEN I skal sikre jer, at hun ikke powernapper om eftermiddagen. Hvis hun har tendens til at tage en lille lur sidst på dagen, så kan det nemlig være den, som er forklaringen på, at hun er svær at få i seng og også vågner midt nat. Vær derfor opmærksom på om hun f.eks. sover i bilen, når I har været oppe at handle eller lignende - så kan synderen ligge her og det vil i givet fald være bedre, at hun sover formiddagslur. Hvis hun har tendens til at powernappe om eftermiddagen, er det derfor bedre igen at gå tilbage til to lure dagligt.
Hendes søvnbehov vil være ca 13-13.5 time i døgnet. Og det betyder, at hvis hun sover 2-2.5 time til middag, så vil hun skulle sove 11 timer om natten. Det betyder, at hvis hendes stå op tidspunkt ofte er kl 20, så vil hendes puttetidspunkt derfor være kl 21.
Når I putter hende kl 20, så er hun altså sandsynligvis ikke træt nok og kan derfor ikke sove. Og når I forsøger og kæmper med hende i en time, så ender hun med at blive overtræt og begynder også at forbinde det at sove med noget, som ikke er rart. Og så bliver putningen sværere og sværere.
I skal altså lige nu acceptere, at hun ikke er parat til at sove før kl 21, hvis det er den rytme I har og hun står op og sover i løbet af dagen, som I skitserer. Hvis I gerne vil have, at hun skal sove tidligere, så vil I være nødt til at stå før op, så hele dagens rytme rykker sig. Det vil sige, at hun f.eks. skal vækkes om morgenen kl 7 og sove middagslur mellem kl 12.30/14.30-15 og så kan hun blive puttet til natten omkring kl 20…
Det kan godt være nødvendigt at I i en periode putter hende senere, end I lige umiddelbart skønner at hun har behov for. Dette for at sikre, at hun kan falde i søvn inden for ca 15 minutter - så hun får denne erfaring med sig. Det er vigtigt, at hun lærer at det at sove, er noget trygt og dejligt. Det skal være en hyggestund, som hun kan se frem til og som hun nyder. Derfor er det heller ikke nogen god idé, at I putter hende og lader hende græde. Hun vil naturligt på et tidspunkt holde op med at græde, men ikke fordi hun er tryg og har lært at I sidder i stuen og hun derfor roligt kan sove, hun vil stoppe med at græde, fordi hun ikke bliver lyttet til, ikke bliver reageret på.
Og nej - I har ikke "fejlet" ved at sidde hos hende. Det er netop vigtigt, at hun ved, at I er der og ikke forsvinder. Hun er stadig så lille, at hun ikke forstår, hvor I er, når hun ikke kan se jer. Hvis I går fra hende, bliver hun naturligt ked af det. Hun vil føle sig alene og føle, at I er forsvundet, og hun kan ikke forholde sig til tid, så hun vil ikke vide, om I er væk i 5 minutter eller i 5 timer - for hende vil I blot være væk.
Derfor er det rigtig fint, at I lige nu prioriterer at være der, læser lidt, holder i hånden, synger for hende osv - hvad der nu er nødvendigt, for at hun kan overgive sig trygt til søvnen. Og så vil det være rigtig godt, hvis I nu kan introducere en puttebamse, putteklud, slaskedukke eller lignende. Bamse eller klud skal på sigt erstatte jer og fungerer som substitut for jer, så hun kan putte sig med den om natten, når hun vågner og har brug for lidt hjælp til at sove videre i igen - ligesom hun kan have den med sig i vuggestue eller dagpleje, når hun starter der og andre skal passe hende og I igen ikke er der.
Hun er for lille til strygetøj-metoden. Den er bedst i 18-20 måneders alderen. I denne alder vil hun være bevidst om, at I ikke forsvinder helt, når I går og samtidig vil hun i denne alder være ekstra tryghedssøgende, fordi hun begynder at have lidt farefornemmelse. Metoden er derfor god at bruge, fordi hun til den tid både lærer at være tryg ved at sove og samtidig forstår, at I ikke behøver være tæt ved hende, for at hun kan sove… men lige nu er hun for lille:)
Med hensyn til hendes opvågninger om natten, så er det vigtigt at I beroliger og betrygger hende, når hun vågner og er ked af det. Hvis I kan få hende til at sove videre i egen seng er det godt og hvis I ikke kan dette, så må hun ind til jer. I kan gøre det, at I så putter hende tilbage i egen seng igen, når hun sover tungt og når I synes pladsen i jeres seng er ved at være lidt for trang. Det at hun "kun" har været omkring jeres seng 1-2 timer i løbet af natten, kan nogle gange hjælpe hende, for hun vil ofte ikke kunne huske det - hun vil i stedet opleve, at hun bliver puttet i egen seng og at hun også vågner i egen seng om morgenen. Og hun kan derfor på sigt være lettere at få til at sove videre i egen seng om natten, når hun har sin opvågning kl 02:)
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Og rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske