Svar: Søvn - aften og nat

5. december 2014

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære STE

Tak for dit brev og dejligt at høre fra jer igen:) Og hvor dejligt at høre, at jeres datter trives og allerede går fint omkring på egen hånd - så kan hun gå med rundt om juletræet juleaften…:)

De fleste børn er først klar til en lur dagligt, når de er mellem 12-18 måneder og det kan godt være, at jeres datter er klar allerede nu… MEN I skal sikre jer, at hun ikke powernapper om eftermiddagen. Hvis hun har tendens til at tage en lille lur sidst på dagen, så kan det nemlig være den, som er forklaringen på, at hun er svær at få i seng og også vågner midt nat. Vær derfor opmærksom på om hun f.eks. sover i bilen, når I har været oppe at handle eller lignende - så kan synderen ligge her og det vil i givet fald være bedre, at hun sover formiddagslur. Hvis hun har tendens til at powernappe om eftermiddagen, er det derfor bedre igen at gå tilbage til to lure dagligt.

Hendes søvnbehov vil være ca 13-13.5 time i døgnet. Og det betyder, at hvis hun sover 2-2.5 time til middag, så vil hun skulle sove 11 timer om natten. Det betyder, at hvis hendes stå op tidspunkt ofte er kl 20, så vil hendes puttetidspunkt derfor være kl 21.

Når I putter hende kl 20, så er hun altså sandsynligvis ikke træt nok og kan derfor ikke sove. Og når I forsøger og kæmper med hende i en time, så ender hun med at blive overtræt og begynder også at forbinde det at sove med noget, som ikke er rart. Og så bliver putningen sværere og sværere.

I skal altså lige nu acceptere, at hun ikke er parat til at sove før kl 21, hvis det er den rytme I har og hun står op og sover i løbet af dagen, som I skitserer. Hvis I gerne vil have, at hun skal sove tidligere, så vil I være nødt til at stå før op, så hele dagens rytme rykker sig. Det vil sige, at hun f.eks. skal vækkes om morgenen kl 7 og sove middagslur mellem kl 12.30/14.30-15 og så kan hun blive puttet til natten omkring kl 20…

Det kan godt være nødvendigt at I i en periode putter hende senere, end I lige umiddelbart skønner at hun har behov for. Dette for at sikre, at hun kan falde i søvn inden for ca 15 minutter - så hun får denne erfaring med sig. Det er vigtigt, at hun lærer at det at sove, er noget trygt og dejligt. Det skal være en hyggestund, som hun kan se frem til og som hun nyder. Derfor er det heller ikke nogen god idé, at I putter hende og lader hende græde. Hun vil naturligt på et tidspunkt holde op med at græde, men ikke fordi hun er tryg og har lært at I sidder i stuen og hun derfor roligt kan sove, ...

Annonce

... hun vil stoppe med at græde, fordi hun ikke bliver lyttet til, ikke bliver reageret på.

Og nej - I har ikke "fejlet" ved at sidde hos hende. Det er netop vigtigt, at hun ved, at I er der og ikke forsvinder. Hun er stadig så lille, at hun ikke forstår, hvor I er, når hun ikke kan se jer. Hvis I går fra hende, bliver hun naturligt ked af det. Hun vil føle sig alene og føle, at I er forsvundet, og hun kan ikke forholde sig til tid, så hun vil ikke vide, om I er væk i 5 minutter eller i 5 timer - for hende vil I blot være væk.

Derfor er det rigtig fint, at I lige nu prioriterer at være der, læser lidt, holder i hånden, synger for hende osv - hvad der nu er nødvendigt, for at hun kan overgive sig trygt til søvnen. Og så vil det være rigtig godt, hvis I nu kan introducere en puttebamse, putteklud, slaskedukke eller lignende. Bamse eller klud skal på sigt erstatte jer og fungerer som substitut for jer, så hun kan putte sig med den om natten, når hun vågner og har brug for lidt hjælp til at sove videre i igen - ligesom hun kan have den med sig i vuggestue eller dagpleje, når hun starter der og andre skal passe hende og I igen ikke er der.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hun er for lille til strygetøj-metoden. Den er bedst i 18-20 måneders alderen. I denne alder vil hun være bevidst om, at I ikke forsvinder helt, når I går og samtidig vil hun i denne alder være ekstra tryghedssøgende, fordi hun begynder at have lidt farefornemmelse. Metoden er derfor god at bruge, fordi hun til den tid både lærer at være tryg ved at sove og samtidig forstår, at I ikke behøver være tæt ved hende, for at hun kan sove… men lige nu er hun for lille:)

Med hensyn til hendes opvågninger om natten, så er det vigtigt at I beroliger og betrygger hende, når hun vågner og er ked af det. Hvis I kan få hende til at sove videre i egen seng er det godt og hvis I ikke kan dette, så må hun ind til jer. I kan gøre det, at I så putter hende tilbage i egen seng igen, når hun sover tungt og når I synes pladsen i jeres seng er ved at være lidt for trang. Det at hun "kun" har været omkring jeres seng 1-2 timer i løbet af natten, kan nogle gange hjælpe hende, for hun vil ofte ikke kunne huske det - hun vil i stedet opleve, at hun bliver puttet i egen seng og at hun også vågner i egen seng om morgenen. Og hun kan derfor på sigt være lettere at få til at sove videre i egen seng om natten, når hun har sin opvågning kl 02:)

Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Og rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Honning

Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden vd spædbarnsbotulisme.

Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.

Voksne og større børn bliver ofte ikke syge, da vores bakterieflora i tarmsystemet er anderledes. Men hos spædbørn medfører...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Alleførst: Tusind tak for dit sidste svar - det er virkelig guld værd med professionelt svar og en "second opinion" :)

Med venlig hilsen
Natasha, mor til pige 4 måneder