Brev:
Søvn - aften og nat
5. december 2014
Alder:
12 mdr.
Søvn - aften og nat
Kære Helen,
Været datter på snart et år, har RIGTIG svært ved at falde søvn (blive træt) om aftenen.
Hendes dagsrytme har set sådan her ud:
08.00: Vågner, står op får tøj på og morgenmad derefter som er havregrød og en clementin. Vand af kop.
09.30: Frugt og vand af kop efter fulgt af lur ca 45 min.
12.00 Frokost, to skiver rugbrød med pålæg, agurk, mælk
13.30. Halv bolle og tilbydes frugt. Vand af kop efterfulgt af lur på ca 1,5 time
16.00. Yoghurt med most banan
18.00 Aftensmad evt efterfulgt af bad
19.30-20.00 Aftengrød
Puttes med sang og bog i eget værelse - lægges derefter over i seng.
Og her var det så at et cirkus begyndte. Vores datter var OVERHOVEDET IKKE TRÆT.
Først omkring kl 21.15 til 21.30 faldt hun i søvn efter at vi havde siddet ved hende og lagt hende en mange gange, fordi hun rejste sig op mindst 50 gange.
Vi lavede så om i hendes rytme til kun at sove en lur efter frokost fra ca 11.45 og så to timer og et kvarter frem. Men lige lidt har det hjulpet. Vores datter nu træt om aftenen, men vil stadig ikke sove før kl 21.15. Vi synes det er sent for sådan en lille størrelse.
Det ville dog ikke være noget problem at hun faldt så sent i søvn hvis det ikke var fordi at hub så vågnede kl 02.00 næstn hver nat og bare ikke vil søve igen, medmindre hun kommer ind til os.
I starten var det ok bare at hente hende og så sov hun videre ved side af os.
Men nu ligger hun og bakser rundt, sætter sig op, pyldre og bruger gerne halvanden time på st falde i søvn. Når hun så endelig falder i søvn (og sover dog ret uroligt) vågner hun først kl 7.45.
Vi ved at vi har "fejlet" ved først at have forladt hendes værelse når hun var/er faldet i søvn, fordi hub jo så ikke kan forstå hvor vi er når hun vågner kl 02.00.
Så vores spørgsmål er - er det ok at hun nu lærer at falde i søvn selv, også selvom det betyder at hun græder rigtig meget?
Jeg har prøvet din "strygemetode" med at sidde lige uden for hendes dør og lave noget andet, men hun græder og græde og ja, falde først i søvn kl 21.15. Hvis vi først prøver at putte hende kl 21.00 ja så sover hun først kl 22.15. Men putter vi hende kl 19.00 sover hun også først kl 21.15.
Det skal siges at hun ikke er begyndt i institution endnu men bliver passet hjemme.
Dertil, hun har kunne gå ca i halvanden måned, fra omkring 10.5 måned.
Så selvom der sker meget med hende nu motorisk har der været er noget større spring tidligere.
Vi er gode til at tale om det, og hjælpe hinanden, men hold op hvor er vi bare trætte efterhånden.
Håber du kan hjælpe os.
Med venlig hilsen
STE