Søvn - aften og nat

5. december 2014

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Søvn - aften og nat

Kære Helen,

Været datter på snart et år, har RIGTIG svært ved at falde søvn (blive træt) om aftenen.

Hendes dagsrytme har set sådan her ud:

08.00: Vågner, står op får tøj på og morgenmad derefter som er havregrød og en clementin. Vand af kop.
09.30: Frugt og vand af kop efter fulgt af lur ca 45 min.
12.00 Frokost, to skiver rugbrød med pålæg, agurk, mælk
13.30. Halv bolle og tilbydes frugt. Vand af kop efterfulgt af lur på ca 1,5 time
16.00. Yoghurt med most banan
18.00 Aftensmad evt efterfulgt af bad
19.30-20.00 Aftengrød
Puttes med sang og bog i eget værelse - lægges derefter over i seng.

Og her var det så at et cirkus begyndte. Vores datter var OVERHOVEDET IKKE TRÆT.
Først omkring kl 21.15 til 21.30 faldt hun i søvn efter at vi havde siddet ved hende og lagt hende en mange gange, fordi hun rejste sig op mindst 50 gange.

Vi lavede så om i hendes rytme til kun at sove en lur efter frokost fra ca 11.45 og så to timer og et kvarter frem. Men lige lidt har det hjulpet. Vores datter nu træt om aftenen, men vil stadig ikke sove før kl 21.15. Vi synes det er sent for sådan en lille størrelse.
Det ville dog ikke være noget problem at hun faldt så sent i søvn hvis det ikke var fordi at hub så vågnede kl 02.00 næstn hver nat og bare ikke vil søve igen, medmindre ...

Annonce

... hun kommer ind til os.

I starten var det ok bare at hente hende og så sov hun videre ved side af os.
Men nu ligger hun og bakser rundt, sætter sig op, pyldre og bruger gerne halvanden time på st falde i søvn. Når hun så endelig falder i søvn (og sover dog ret uroligt) vågner hun først kl 7.45.

Vi ved at vi har "fejlet" ved først at have forladt hendes værelse når hun var/er faldet i søvn, fordi hub jo så ikke kan forstå hvor vi er når hun vågner kl 02.00.

Så vores spørgsmål er - er det ok at hun nu lærer at falde i søvn selv, også selvom det betyder at hun græder rigtig meget?

Jeg har prøvet din "strygemetode" med at sidde lige uden for hendes dør og lave noget andet, men hun græder og græde og ja, falde først i søvn kl 21.15. Hvis vi først prøver at putte hende kl 21.00 ja så sover hun først kl 22.15. Men putter vi hende kl 19.00 sover hun også først kl 21.15.

Det skal siges at hun ikke er begyndt i institution endnu men bliver passet hjemme.
Dertil, hun har kunne gå ca i halvanden måned, fra omkring 10.5 måned.
Så selvom der sker meget med hende nu motorisk har der været er noget større spring tidligere.

Vi er gode til at tale om det, og hjælpe hinanden, men hold op hvor er vi bare trætte efterhånden.

Håber du kan hjælpe os.

Med venlig hilsen
STE

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

Annonce

Viden om børn:

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Navlestrengsblod - stamceller

Navlestrengsblod - det vil sige, det blod, som er tilbage navlestrengen og moderkagen efter fødslen - indeholder stamceller. Disse celler har hjulpet dit barn med at udvikle organer, blod, væv og immunsystem gennem hele graviditeten.

I dag forskes der meget intenst i brugen af stamceller, og håbet er at kunne gøre noget ved en række sygdomme, som i dag er uhelbredelige, fordi manglende eller ødelagte celler visse steder i kroppen ikke bliver dannet igen. Der findes mange...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.