Svar: Vågner grædende - 6 mdr.

2. december 2014

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej md dig

Tak for dit brev :)

Lillesøster græder, fordi hun stadig er i sovende tilstand. Hun befinder sig i den dybe søvn og reagerer derfor ikke på dine kærtegn, din ro og brystet. Og det er derfor du føler, at du er nødt til at vække hende og starte forfra… Det er naturligvis uholdbart i længden, jeg er helt enig:)

Det er trygt, nært og dejligt at I sover sammen. Det må I gerne og jeg har fuld forståelse for at du endnu ikke vil lægge hende på eget værelse. Det kan også virke som et stort spring at gå fra mors trygge favn ind i egen seng på eget værelse, så i stedet vil jeg foreslå dig, at du forsøger at øge den fysiske afstand mellem jer lidt af gangen.

Det vil være rigtig godt, at du ligger ned og ammer hende. Og så skal du prøve at få hende til at nå dertil, hvor hun ikke falder i søvn med brystet, men dier, slipper, smiler til dig og triller om på siden og falder i søvn. Så hun stille og roligt lærer at sove uden at have brystet i munden. Og du må her gerne lade hende ligge, hvor hun er. Naturligvis sikre dig, at hun ikke kan trille ned af din seng og komme til skade, men så hun lige nu ikke mærker skiftet fra din favn og ned i seng.

Jeg vil deruodver foreslå dig, at du kobler tremmesengen til din seng. Fjerner tremmerne fra den ene side og sætter sengene sammen. Igen naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt ...

Annonce

... forsvarligt. Når du på den måde kobler jeres senge sammen, så kan du være lige ved siden af hende, berolige hende med din hænder, kærtegn og nærhed, så hun hele tiden kan mærke at du er der, men så hun samtidig lærer at sove i sin seng. Hun kan på sigt således blive ammet i din seng, slippe, registrere at sove uden brystet, blive flyttet til egen seng, stadig med dig tæt ved sig og hvor hun mærker din nærhed, men hvor den fysiske afstand mellem jer er lidt større og når hun kan dette, så kan hun flyttes på eget værelse og sove trygt i sengen, som hun har lært at sove i:)

Det er helt okay, hvis hun vågner, når du selv går i seng - her skal du bare tage hende op, amme hende rigtig godt, evt. skifte hende og amme hende og så putte hende i egen seng og hjælpe hende til at sove videre der. Dette drømmemåltid kan hjælpe hende til at sove et længere søvnstræk først på natten, hvilket du naturligvis også har rigtig meget brug for:) Hvis hun ikke vågner, kan du også nogle gange vælge at tage hende op og amme hende i søvne og derefter putte hende tilbage i seng igen. Og mange gange vil det faktisk godt kunne lykkes at hun netop sover i egen seng først på natten - og når hun så vågner og har brug for dig midt nat eller tidlig morgen, så er du der naturligvis for hende igen:)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke:)

Og rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Annonce

Viden om børn:

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Citrusfrugter

Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.

Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder