Svar: Dagsplan efter vuggestuestart

2. december 2014

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Luise

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres dagsrytme :)

Det vil være rigtig godt, at I hjælper jeres dreng med at få en rytme, som på sigt kan passe ind i vuggestuens hverdag. Det vil være hensigtmæssigt, at han sover når de andre børn over og netop er vågen og kan lege og være sammen med de andre børn, når de er vågne og når der sker aktiviteter.

Der skal dog være plads til, at han i begyndelsen og under sin indkøring vil kunne blive ekstra træt og derfor vil have behov for at sove lidt ekstra - og faktisk vil nogle børn reagerer modsat, de bliver stressede af alt det nye og får derfor sværere ved at sove og her må man også være fleksibel. Det betyder at I ikke lige fra dag ét i vuggestuen kan regne med at han vil følge hverken sin egen eller vuggestuens rytme, men I må som sagt gerne forsøge at skabe en hverdag, som kan hænge bedst muligt samme for ham og hans nye vuggestueliv:)

Han er for lille til kun at sove en lur dagligt. Han har brug for to lure, blandt andet fordi lurerne hjælper ham med at bearbejde alle de indtryk som den nye hverdag giver og sikre ham overskud til at være i vuggestuen og klare adskillelsen fra jer. Derudover så viser han stadig behov for to lure og de fleste børn er først klar til at sove en lur dagligt, når de er mellem 12-18 måneder gamle - og hos jer vil det måske passe, når han er omkring 15-16 måneder og er kørt godt ind…

I kan hjælpe ham ved at sørge for et fast stå op tidspunkt hver morgen og sørge for faste spisetider hele dagen igennem. Så hans rytme på den måde kommer til at passe til den hverdag og rytme, som han forventes at skulle have i vuggestuen. Lige nu vågner han af sig selv mellem kl 6 og 7 og det er rigtig dejligt, men hvis I nu kunne arbejde på at han kommer op hver dag kl 6.30 - og altså vækker ham kærligt og nænsomt, hvis han ikke vågner af sig selv og så tilbydes han morgengrød kl 7 hver dag. Jo mere ens dagen stater, jo mere ens ...

Annonce

... vil resten af dagen ofte forløbe.

En dagsplan som kan passe ind i vuggestuens rytme kunne se således ud:

Morgen 7: Havregrød, vand eller sødmælk af kop.

Afleveres i vuggestue

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frugt, vand.

Puttes til formiddagslur, sover her måske ca 1 time

Frokost 11: Rugbrød med forskelligt pålæg, eller varm frokost. Kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta.

Puttes til middagslur ca kl 13-13.30 - i starten vil det sandsynligvis passe at I finder et puttetidspunkt mellem jeres nuværende puttetid og det han forventes at følge i vuggestuen, men i takt med at han starter op, bliver ekstra træt, ser de andre børn blive puttet og spejler sig i dem, vil han sandsynligvis af sig selv vise behov for at blive puttet før han bliver det hjemme.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Eftermiddag 15-15.30: ½ bolle med smør, frugt, en portion tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende. Vand af kop. Han hentes i vuggestue før eller efter eftermiddagsmåltidet.

Før aftensmad: Tilbydes lidt forskelligt grønt, brød eller lignende.

Aften 18: Almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, ris, pasta, sovs osv. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten.

Tilbydes godnatgrød i køkkenet, får børstet tænder.

Flaske og puttes til natten ca kl 20

I fortæller, at han varierer sin formiddagslur, så han nogle dage sover 1 time og andre dage sover 2 timer. Lige nu synes jeg ikke, at I skal pille ved dette, men se hvordan det går, når han begynder i vuggestue. Det vil dog ofte være sådan, at denne lur bliver kortere og kortere og trappes mere og mere ud, og middagsluren bliver så en lidt længere lur - og på sigt vil det sandsynligvis passe rigtig fint med et puttetidspunkt omkring kl 20 som nu. I må derfor gerne holde fast i hans puttetidspunkt om aftenen:)

Håber at I kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)

Og rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Helle, mor til dreng på 1 år