Svar: Dagsplan efter vuggestuestart
2. december 2014
Alder:
11 mdr.
Kære Luise
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres dagsrytme :)
Det vil være rigtig godt, at I hjælper jeres dreng med at få en rytme, som på sigt kan passe ind i vuggestuens hverdag. Det vil være hensigtmæssigt, at han sover når de andre børn over og netop er vågen og kan lege og være sammen med de andre børn, når de er vågne og når der sker aktiviteter.
Der skal dog være plads til, at han i begyndelsen og under sin indkøring vil kunne blive ekstra træt og derfor vil have behov for at sove lidt ekstra - og faktisk vil nogle børn reagerer modsat, de bliver stressede af alt det nye og får derfor sværere ved at sove og her må man også være fleksibel. Det betyder at I ikke lige fra dag ét i vuggestuen kan regne med at han vil følge hverken sin egen eller vuggestuens rytme, men I må som sagt gerne forsøge at skabe en hverdag, som kan hænge bedst muligt samme for ham og hans nye vuggestueliv:)
Han er for lille til kun at sove en lur dagligt. Han har brug for to lure, blandt andet fordi lurerne hjælper ham med at bearbejde alle de indtryk som den nye hverdag giver og sikre ham overskud til at være i vuggestuen og klare adskillelsen fra jer. Derudover så viser han stadig behov for to lure og de fleste børn er først klar til at sove en lur dagligt, når de er mellem 12-18 måneder gamle - og hos jer vil det måske passe, når han er omkring 15-16 måneder og er kørt godt ind…
I kan hjælpe ham ved at sørge for et fast stå op tidspunkt hver morgen og sørge for faste spisetider hele dagen igennem. Så hans rytme på den måde kommer til at passe til den hverdag og rytme, som han forventes at skulle have i vuggestuen. Lige nu vågner han af sig selv mellem kl 6 og 7 og det er rigtig dejligt, men hvis I nu kunne arbejde på at han kommer op hver dag kl 6.30 - og altså vækker ham kærligt og nænsomt, hvis han ikke vågner af sig selv og så tilbydes han morgengrød kl 7 hver dag. Jo mere ens dagen stater, jo mere ens vil resten af dagen ofte forløbe.
En dagsplan som kan passe ind i vuggestuens rytme kunne se således ud:
Morgen 7: Havregrød, vand eller sødmælk af kop.
Afleveres i vuggestue
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frugt, vand.
Puttes til formiddagslur, sover her måske ca 1 time
Frokost 11: Rugbrød med forskelligt pålæg, eller varm frokost. Kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta.
Puttes til middagslur ca kl 13-13.30 - i starten vil det sandsynligvis passe at I finder et puttetidspunkt mellem jeres nuværende puttetid og det han forventes at følge i vuggestuen, men i takt med at han starter op, bliver ekstra træt, ser de andre børn blive puttet og spejler sig i dem, vil han sandsynligvis af sig selv vise behov for at blive puttet før han bliver det hjemme.
Eftermiddag 15-15.30: ½ bolle med smør, frugt, en portion tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende. Vand af kop. Han hentes i vuggestue før eller efter eftermiddagsmåltidet.
Før aftensmad: Tilbydes lidt forskelligt grønt, brød eller lignende.
Aften 18: Almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, ris, pasta, sovs osv. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes godnatgrød i køkkenet, får børstet tænder.
Flaske og puttes til natten ca kl 20
I fortæller, at han varierer sin formiddagslur, så han nogle dage sover 1 time og andre dage sover 2 timer. Lige nu synes jeg ikke, at I skal pille ved dette, men se hvordan det går, når han begynder i vuggestue. Det vil dog ofte være sådan, at denne lur bliver kortere og kortere og trappes mere og mere ud, og middagsluren bliver så en lidt længere lur - og på sigt vil det sandsynligvis passe rigtig fint med et puttetidspunkt omkring kl 20 som nu. I må derfor gerne holde fast i hans puttetidspunkt om aftenen:)
Håber at I kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Og rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske