Svar: Problemer med at falde i søvn aften og nat
2. december 2014
Alder:
10 mdr.
Kære Christians mor
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at det er gået så fint med indkøringen i dagspleje og at han trives så godt med at være der:)
Det gennemsnitlige søvnbehov for børn i 10 måneder alderen er ca 14 timer i døgnet. Det kan være lidt forskelligt fordelt - nogle børn sover 2.5 time samlet i løbet af dagen og andre børn sover 4 timers dagssøvn og alt efter hvor meget barnet sover om dagen, vil nattesøvnen naturligt være kortere.
Når jeg ser på jeres plan, så sover jeres dreng ofte 1 time om formiddagen fra 9-10 (nogle gange lidt mere) og en middagslur på 3 timer fra 12.30-15.30 - altså 4 timers dagssøvn. Det giver et behov for en nattesøvn på ca 10 timer og det betyder naturligt, at hvis han sover kl 19.30, så vil han ofte vågne omkring kl 05 og starte dagen der… Og modsat, hvis han forventes at skulle vågne kl 7 om morgenen, så vil hans puttetidspunkt være omkring kl 21…
Tallene er naturligt gennemsnitlige, så nogle børn sover lidt mere og andre lidt mindre, men det lyder som om at jeres dreng egentlig får den mængde søvn, som han nok har behov for og du beskriver jo også en dreng som umiddelbart trives.
I skal naturligvis overveje om han skal have ændret i sin rytme, så han sover mindre om dagen og mere om natten, men lige nu lyder det som om at han skal have lov til at sove som han gør - men at I skal putte ham senere til natten og acceptere, at han måske ikke er parat til at sove før kl ca 21…
Og ja, det er rigtigt - det er vigtigt at springe på søvntoget, når det er der. De aftener, hvor I har forsøgt at putte for tidligt, er han blevet frustreret og ked af det, og det har gjort, at han ikke har kunne sove, hvorfor han er endt med at blive overtræt og først er faldet i søvn omkring kl 22… Og måske har han også naturligt sovet ekstra om dagen, for at reparere på den manglende nattesøvn, hvilket jo naturligvis er rigtig godt… Når det er sagt, så er det dog en god idé at forsøge at holde fast i så meget rytme som muligt og ikke lade ham forlænge dagssøvnen yderligere. Det er altså med at finde balancen mellem hvor meget han sover om dagen og hvor meget han sover om natten.
Og det er aldrig et spørgsmål om at fjerne dagssøvnen fra den ene dag til den anden. Det vil altså ikke være nogen løsning at vække ham, så han over en time mindre. I første omgang handler det faktisk om at putte ham til det rette puttetidspunkt og putte ham så sent, at han naturligt falder i søvn stille og roligt og trygt. Og I takt med at hans nattesøvn så forhåbenligt bliver bedre og længere, vil dagssøvnen ofte naturligt afkortes og hvis ikke kan man så være nødt til at hjælpe ham med at holde dagssøvnen på et rimeligt niveau og derfor vække ham - men med små skridt af gangen. Det vil jeg gerne forklare mere om, men lige nu tænker jeg, at I skal forsøge at skabe så fast en rytme som muligt med et beregnet puttetidspunkt omkring kl 21 - beregnet ud fra de tider du har givet mig…
Og så vil det være rigtig godt med et bad om aftenen, da det kan hjælpe ham til fysisk ro, så lidt af hans rastløshed nedsættes -fordi han er så motorisk stærk, som han er. Og efter badet en godnatgrød i køkkenet, sammen med en kop lun mælk. Så få børstet tænder og så blive puttet med sin flaske.
Håber I kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske