Brev:
Problemer med at falde i søvn aften og nat
2. december 2014
Alder:
10 mdr.
Problemer med at falde i søvn aften og nat
Hej Helen,
Vores dreng er snart 10 mdr. og på det sidste lange stykke tid har vi haft to problemer med hans søvn.
1. Han vil ikke falde til ro om aftenen
2. Han vågner tidligt om morgenen og vil ikke sove derefter
Han vil ikke falde til ro om aftenen, når han har fået sin flaske og er blevet lagt, stiller han sig op igen. Det har resulteret i, at han mange aftner først er faldet i søvn ved 10.00-10.30 tiden. Han er på ingen måde ked af det, men rejser sig bare op, så snart han er blevet lagt ned igen. Jeg har forsøgt forskellige puttetider, fordi jeg tænkte det evt. var det forkerte tidspunkt for ham at komme i seng. Men synes ikke det har hjulpet. Desuden har jeg forsøgt at gå frem og tilbage til ham med jævne mellemrum og ligge ham ned og sige: "Shh...". Men jeg synes hellere ikke det har hjulpet. Det skal siges at der er ikke konsekvent hver aften dette er galt.
Hvis han falder i søvn til puttetid om aftenen, får vi i stedet problemet at han vågner tidligt om morgen ca 04.00/04.30. Her får han sin natflaske. Vi forsøgte i en periode for et stykke tid siden, at give ham den ved 23/24 tiden, men han vågnede stadig og ville have flaske på sit sædvanlige tidspunkt, så det droppede vi igen. Det havde alligevel ikke rigtig en betydning for os, så så længe det passede ham at få flaske der, så er det fint. Men efter han har fået flaske vil han ikke rigtig falde i søvn igen. Nogle gange lykkedes det at få ham til at sove ved at tage ham med ind i dobbeltsenge og putte mellem os, nogle gange sover han fint videre og andre gange er der intet at gøre.
Han sover meget uroligt om natten også, men det tror jeg nu skyldes hans udvikling. Han er som sagt snart ti mdr. og har kravlet siden han var 6½ mdr. Han står og går ved ting, og er begyndt i det små at stå selv. Derudover er han en glad dreng, der spiser og leger godt. Han startede i dagpleje som 7½ mdr. og indkøringen har fungeret uden problemer og han er glad for at være der.
Vores rytme er flg.
06.50 op
07.20 Morgenmad
08.00 Afleveres i dagpleje
09.00-10.00/10.15 formiddagslur
11.15 frokost
12.30-15.30 middagslur
(15.30 hentes evt her)
15.45 eftermiddagsmad
(16.00 hentes evt her)
17.30 aftensmad
19.30/20.00 forsøges puttet.
Jeg glæder mig til at høre fra dig
Christians mor