Problemer med at falde i søvn aften og nat

2. december 2014

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Problemer med at falde i søvn aften og nat

Hej Helen,

Vores dreng er snart 10 mdr. og på det sidste lange stykke tid har vi haft to problemer med hans søvn.

1. Han vil ikke falde til ro om aftenen
2. Han vågner tidligt om morgenen og vil ikke sove derefter

Han vil ikke falde til ro om aftenen, når han har fået sin flaske og er blevet lagt, stiller han sig op igen. Det har resulteret i, at han mange aftner først er faldet i søvn ved 10.00-10.30 tiden. Han er på ingen måde ked af det, men rejser sig bare op, så snart han er blevet lagt ned igen. Jeg har forsøgt forskellige puttetider, fordi jeg tænkte det evt. var det forkerte tidspunkt for ham at komme i seng. Men synes ikke det har hjulpet. Desuden har jeg forsøgt at gå frem og tilbage til ham med jævne mellemrum og ligge ham ned og sige: "Shh...". Men jeg synes hellere ikke det har hjulpet. Det skal siges at der er ikke konsekvent hver aften dette er galt.

Hvis han falder i søvn til puttetid om aftenen, får vi i stedet problemet at han vågner tidligt om morgen ca 04.00/04.30. Her får han sin natflaske. Vi forsøgte i en periode for et stykke tid siden, at give ham den ved 23/24 tiden, men han vågnede stadig ...

Annonce

... og ville have flaske på sit sædvanlige tidspunkt, så det droppede vi igen. Det havde alligevel ikke rigtig en betydning for os, så så længe det passede ham at få flaske der, så er det fint. Men efter han har fået flaske vil han ikke rigtig falde i søvn igen. Nogle gange lykkedes det at få ham til at sove ved at tage ham med ind i dobbeltsenge og putte mellem os, nogle gange sover han fint videre og andre gange er der intet at gøre.

Han sover meget uroligt om natten også, men det tror jeg nu skyldes hans udvikling. Han er som sagt snart ti mdr. og har kravlet siden han var 6½ mdr. Han står og går ved ting, og er begyndt i det små at stå selv. Derudover er han en glad dreng, der spiser og leger godt. Han startede i dagpleje som 7½ mdr. og indkøringen har fungeret uden problemer og han er glad for at være der.

Vores rytme er flg.

06.50 op
07.20 Morgenmad
08.00 Afleveres i dagpleje
09.00-10.00/10.15 formiddagslur
11.15 frokost
12.30-15.30 middagslur
(15.30 hentes evt her)
15.45 eftermiddagsmad
(16.00 hentes evt her)
17.30 aftensmad
19.30/20.00 forsøges puttet.

Jeg glæder mig til at høre fra dig

Christians mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for en super god side, med masser af gode og virkeligt kompetente svar, som jeg har brugt flittigt

Josefines mor