Svar: Afbrudt nattesøvn, 4 1/2 måned

28. november 2014

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Solomor

Tak for dit brev og stort tillykke med den lille dreng, som jeg kan høre virkelig har været ønsket længe - så dejligt! Og det lyder som om, at I nyder jeres tosomhed og trives rigtig godt begge to:)

Når jeg læser dit brev, så får jeg indtryk af at din dreng er meget aktiv. Han bruger sig selv motorisk rigtig godt, triller og kæmper for at få flyttet på sig, bliver frustreret, når han ikke kan, og han lyder også til at følge rigtig godt med mentalt. Du skriver at han har "travlt med det hele" og det er helt, som det skal være:)

Han skal dog nok hjælpes med både at koble fra mentalt og også med at finde fysisk ro. Han har brug for at blive skærmet, når han skal sove. Derfor sover han bedst i din favn eller i slyngevuggen - når han ligger skærmet og samtidig bliver vugget, så kan han bedre give slip overfor verden. På samme måde vil det nogle gange hjælpe ham, at du lægger dig og ammer ham - men ikke altid, det kan også kvikke ham lidt ekstra op, så han i stedet for at sove hellere vil ligge og pludre. Og det er naturligvis hyggeligt, men jo ikke hvis I skal sove:)

Han har en motorisk uro i kroppen, så det hjælper ham at føle sig omsluttet og det er rigtig fint at I sover i sammen seng, så du kan lægge en beroligende hånd på ham og på den måde hjælpe ham til fysisk ro. Ligesom det er fint at du har forsøgt med en dyne, som giver lidt mere tyngde og dermed fysisk ro - vær dog opmærksom på at han ikke må blive overophedet og juniordyne anbefales først fra 1 års alderen…

Du kunne overveje om en sovepose ville være en god idé for jer. Det kunne være en voksipose, duni-duo, slee-bee, drømmepose eller lignende. De fås i mange kvaliteter og priser. I en sovepose vil han blive hjulpet til at holde fysisk sammen på sig selv, han vil føle sig omsluttet, som når han ligger i slyngevuggen eller i din favn… den kan bruges både inde og også ude i barnevognen, så han vænnes til at sove der. Jeg kan ikke helt ud af dit brev se, hvor meget I kommer ud, men en daglig tur med barnevognen - gerne middagsluren - kunne være en rigtig god idé.

Du fortæller at I er begyndt med skemad to gange dagligt og at det går fint. Det lyder helt okay - du skal dog være opmærksom på, at det nu vil være rigtig godt, hvis du giver skemaden til fast tid og jeg vil foreslå frokost og aften. Så det bliver kørt ind i en fast rytme. Det har betydning for hans fornemmelse for mæthed og sult og vil naturligt være med til at skabe mere rytme for dagen.

Mængden af skemad bør ikke være for stor. Det vil være rigtig fint, hvis han spiser bare ½ dl af gangen. Hvis han er en stor dreng, der kan spise meget, må du godt give ham ¾ dl. men prøv at holde igen, så han stadig har plads i maven til at drikke sin mælk.

Mælk bør indgå som en fast del af at hans putteritual og da du hovedsageligt giver flaske, men stadig også kan amme lidt, så tænker jeg, at du f.eks. kan ve ham flaske i løbet af dagen og aftenen og så amme ham midt nat. Når han bliver 6 måneder, vil det være relevant at trappe ud af natamningen, men lige nu vil det være rart at du bare kan lægge ham til, så du ikke skal op og lave flasker om natten.

Du skriver at dit ønske er, at han kan sove fra kl 21 til 08 - det lyder også rigtig dejligt, men det kan godt være, at ...

Annonce

... det er at forvente for meget med den alder han har… Det svarer til ca 11 timers nattesøvn og da du fortæller at hans søvnbehov er ca 14 timer i døgnet, så betyder det at han om dagen kun skal sove 3 timer. Det er rigtig fint med en rytme, hvor han sover 3 lure dagligt, men han må meget gerne sove længere lure og kortere nattesøvn - når det så er sagt, så afhænger det dog af, hvordan han trives og hvis han trives bedre med en rytme, hvor han sover mere om natten og sover kortere dagslure, så er det naurligvis helt okay :) Han har jo ikke læst bogen om børn og søvn:)

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes eller flaske og sover videre. Får ofte en lille tår ved brystet, når dagen begynder, måske vil dagen begynde allerede kl 7-7.30...

Formiddag 9.30: Flaske og puttes til formiddagslur, sover her måske 1-1.5 time

Frokost 11-11.30: Tilbydes smagsprøver på lidt grød, ½-¾ dl max. Vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur ca kl 13. Du må her gerne trille ham en tur i barnevognen og se om du på den måde kan lære ham, at sove et længere søvnstræk midt på dagen - han må gerne sove 2-2.5 time eller mere her.

Eftermiddag 16: Tilbydes flaske

Har evt. brug for en lille puttetår ved brystet og sover så dagens 3. lur, som ofte er den korteste lur, den varer måske 1 time, måske mindre…

Aften 18: Tilbydes smagsprøver på lidt mos, max ½-¾ dl. Vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Flaske og puttes til natten måske først kl 21 - det afhænger også af, hvornår han vågner af dagens 3 lur og hvor lang den er.

Sen aften 24: Flaske og sover videre

Midt nat 03: Ammes og sover videre

Hvis han går sent i seng om aftenen, kan det også tænkes, at han vli have en rytme, hvor han vågner først på natten f.eks. kl 01/02 og tilbydes mælk der og så sover videre til kl 05/06, hvor han så får mælk igen. Han må meget gerne sove 4 timer uden at få mælk… måske lidt mere, hvis du er heldig…

Med hensyn til sut, så er det bestemt ikke alle børn, som har lyst til en sut eller brug for en sut - og man kalder det jo for en "narresut" eller på engelsk en "pacifier". Og hvis han ikke vil have sut, så er det helt okay.

Når du ammer ham i din seng, så vil det være rigtig godt, hvis du kan arbejde på at han ammes, slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og falder i søvn. Så du er opmærksom på, at han ikke skal falde i søvn med brystet i munden, men registrere at brystet er væk, når han falder i søvn. Men han er stadig en meget lille dreng og det er helt okay at brystet nogle gange er det som virker - og så skal du naturligvis amme ham:)

Det er rigtig fint at han har sin egen plads i dobbeltsengen. Du er tæt ved ham og han bliver naturligt beroliget, når han kan mærke dig, dine hænder og dine kærtegn. Og du skal naturligvis nyde at du har muligheden for at amme ham om natten, så du ikke behøver stå op - I har jo begge brug for at få sovet:)

Håber du kan bruge dette lidt videre og derudover vil jeg også anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du dagsplaner, opskrifter osv. og guides igennem skemaden, fra de første smagsprøver og til din dreng er igang med at spise samme mad som dig:)

Rigtig meget held og lykke og glæder mig til at følge dig og din lille dreng videre frem:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Vegetar og veganer

Lever du vegetarisk og spiser du varieret, så vil du sædvanligvis få tilstrækkeligt med protein og andre næringsstoffer - også selvom du f.eks. ammer. Jo flere fødevarer du udelukker fra kosten, jo større er risikoen for fejlernæring, og hvis du f.eks. ikke spiser æg, mælkeprodukter og andre produkter fra dyr, kan det få betydning for dit barn.

Børn, der ernæres vegetarisk eller vegansk med ingen eller sparsom brug af mælkeprodukter og æg, skal ammes eller have...

Læs mere i Babylex

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dine svar. Hvor er du bare dygtig. Tak for dine gode råd. Alle mine spekulationer er nu væk.. Vil prøve de ting du siger. Tak :)

Kærlig hilsen
Katrina, mor til dreng på 9 måneder