Svar: Afbrudt nattesøvn, 4 1/2 måned
28. november 2014
Alder:
4 mdr.
Kære Solomor
Tak for dit brev og stort tillykke med den lille dreng, som jeg kan høre virkelig har været ønsket længe - så dejligt! Og det lyder som om, at I nyder jeres tosomhed og trives rigtig godt begge to:)
Når jeg læser dit brev, så får jeg indtryk af at din dreng er meget aktiv. Han bruger sig selv motorisk rigtig godt, triller og kæmper for at få flyttet på sig, bliver frustreret, når han ikke kan, og han lyder også til at følge rigtig godt med mentalt. Du skriver at han har "travlt med det hele" og det er helt, som det skal være:)
Han skal dog nok hjælpes med både at koble fra mentalt og også med at finde fysisk ro. Han har brug for at blive skærmet, når han skal sove. Derfor sover han bedst i din favn eller i slyngevuggen - når han ligger skærmet og samtidig bliver vugget, så kan han bedre give slip overfor verden. På samme måde vil det nogle gange hjælpe ham, at du lægger dig og ammer ham - men ikke altid, det kan også kvikke ham lidt ekstra op, så han i stedet for at sove hellere vil ligge og pludre. Og det er naturligvis hyggeligt, men jo ikke hvis I skal sove:)
Han har en motorisk uro i kroppen, så det hjælper ham at føle sig omsluttet og det er rigtig fint at I sover i sammen seng, så du kan lægge en beroligende hånd på ham og på den måde hjælpe ham til fysisk ro. Ligesom det er fint at du har forsøgt med en dyne, som giver lidt mere tyngde og dermed fysisk ro - vær dog opmærksom på at han ikke må blive overophedet og juniordyne anbefales først fra 1 års alderen…
Du kunne overveje om en sovepose ville være en god idé for jer. Det kunne være en voksipose, duni-duo, slee-bee, drømmepose eller lignende. De fås i mange kvaliteter og priser. I en sovepose vil han blive hjulpet til at holde fysisk sammen på sig selv, han vil føle sig omsluttet, som når han ligger i slyngevuggen eller i din favn… den kan bruges både inde og også ude i barnevognen, så han vænnes til at sove der. Jeg kan ikke helt ud af dit brev se, hvor meget I kommer ud, men en daglig tur med barnevognen - gerne middagsluren - kunne være en rigtig god idé.
Du fortæller at I er begyndt med skemad to gange dagligt og at det går fint. Det lyder helt okay - du skal dog være opmærksom på, at det nu vil være rigtig godt, hvis du giver skemaden til fast tid og jeg vil foreslå frokost og aften. Så det bliver kørt ind i en fast rytme. Det har betydning for hans fornemmelse for mæthed og sult og vil naturligt være med til at skabe mere rytme for dagen.
Mængden af skemad bør ikke være for stor. Det vil være rigtig fint, hvis han spiser bare ½ dl af gangen. Hvis han er en stor dreng, der kan spise meget, må du godt give ham ¾ dl. men prøv at holde igen, så han stadig har plads i maven til at drikke sin mælk.
Mælk bør indgå som en fast del af at hans putteritual og da du hovedsageligt giver flaske, men stadig også kan amme lidt, så tænker jeg, at du f.eks. kan ve ham flaske i løbet af dagen og aftenen og så amme ham midt nat. Når han bliver 6 måneder, vil det være relevant at trappe ud af natamningen, men lige nu vil det være rart at du bare kan lægge ham til, så du ikke skal op og lave flasker om natten.
Du skriver at dit ønske er, at han kan sove fra kl 21 til 08 - det lyder også rigtig dejligt, men det kan godt være, at det er at forvente for meget med den alder han har… Det svarer til ca 11 timers nattesøvn og da du fortæller at hans søvnbehov er ca 14 timer i døgnet, så betyder det at han om dagen kun skal sove 3 timer. Det er rigtig fint med en rytme, hvor han sover 3 lure dagligt, men han må meget gerne sove længere lure og kortere nattesøvn - når det så er sagt, så afhænger det dog af, hvordan han trives og hvis han trives bedre med en rytme, hvor han sover mere om natten og sover kortere dagslure, så er det naurligvis helt okay :) Han har jo ikke læst bogen om børn og søvn:)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes eller flaske og sover videre. Får ofte en lille tår ved brystet, når dagen begynder, måske vil dagen begynde allerede kl 7-7.30...
Formiddag 9.30: Flaske og puttes til formiddagslur, sover her måske 1-1.5 time
Frokost 11-11.30: Tilbydes smagsprøver på lidt grød, ½-¾ dl max. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13. Du må her gerne trille ham en tur i barnevognen og se om du på den måde kan lære ham, at sove et længere søvnstræk midt på dagen - han må gerne sove 2-2.5 time eller mere her.
Eftermiddag 16: Tilbydes flaske
Har evt. brug for en lille puttetår ved brystet og sover så dagens 3. lur, som ofte er den korteste lur, den varer måske 1 time, måske mindre…
Aften 18: Tilbydes smagsprøver på lidt mos, max ½-¾ dl. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten måske først kl 21 - det afhænger også af, hvornår han vågner af dagens 3 lur og hvor lang den er.
Sen aften 24: Flaske og sover videre
Midt nat 03: Ammes og sover videre
Hvis han går sent i seng om aftenen, kan det også tænkes, at han vli have en rytme, hvor han vågner først på natten f.eks. kl 01/02 og tilbydes mælk der og så sover videre til kl 05/06, hvor han så får mælk igen. Han må meget gerne sove 4 timer uden at få mælk… måske lidt mere, hvis du er heldig…
Med hensyn til sut, så er det bestemt ikke alle børn, som har lyst til en sut eller brug for en sut - og man kalder det jo for en "narresut" eller på engelsk en "pacifier". Og hvis han ikke vil have sut, så er det helt okay.
Når du ammer ham i din seng, så vil det være rigtig godt, hvis du kan arbejde på at han ammes, slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og falder i søvn. Så du er opmærksom på, at han ikke skal falde i søvn med brystet i munden, men registrere at brystet er væk, når han falder i søvn. Men han er stadig en meget lille dreng og det er helt okay at brystet nogle gange er det som virker - og så skal du naturligvis amme ham:)
Det er rigtig fint at han har sin egen plads i dobbeltsengen. Du er tæt ved ham og han bliver naturligt beroliget, når han kan mærke dig, dine hænder og dine kærtegn. Og du skal naturligvis nyde at du har muligheden for at amme ham om natten, så du ikke behøver stå op - I har jo begge brug for at få sovet:)
Håber du kan bruge dette lidt videre og derudover vil jeg også anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du dagsplaner, opskrifter osv. og guides igennem skemaden, fra de første smagsprøver og til din dreng er igang med at spise samme mad som dig:)
Rigtig meget held og lykke og glæder mig til at følge dig og din lille dreng videre frem:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske