Brev:
Afbrudt nattesøvn, 4 1/2 måned
28. november 2014
Alder:
4 mdr.
Afbrudt nattesøvn, 4 1/2 måned
Kære Helen
Ja, nu har jeg som så mange andre søgt på og læst dine gode svar i mange måneder. Jeg har også læst bogen om børn og søvn og vil alligevel gerne spørge til lige præcis min lille dreng og hans vaner og hvad jeg kan gøre.
Jeg er førstegangsmor med masser af livserfaring, men ikke den store erfaring med de små. Jeg har fået ham med lægers hjælp efter mange, mange års kamp for at blive gravid. Jeg har en skilsmisse bag mig og har derfor fået ham alene (dvs. med ukendt far vha. donorsæd). Det er ikke vigtigt for mit spørgsmål på anden måde end at mange af mine valg selvfølgelig bærer præg af, at der ikke er en anden, der kan tage over, når jeg er træt. Jeg gør alt hvad jeg kan for at være på toppen hele tiden. Både for hans og for min egen skyld.
Grunden til at jeg skriver er, at nattesøvnen er blevet et issue, som det slet ikke har været fra starten.
Han er 20 uger nu, dvs. 4 1/2 måned. Superglad, aktiv og temmelig fremme i skoene på det fysiske. Vi “plejede" at gå i seng ml. 19.30-21.30 alt efter, hvornår han virkede træt. Ofte sov jeg samtidig - dog ikke, hvis det var meget tidligt. Og han vågnede en-to gange i løbet af natten og fik en flaske (alt efter hvor tidligt, vi lagde os). Han kunne godt sove seks timer i stræk til en start. Efter flaske kl. 4 el. 5 sov han dog mere ustabilt men jeg kunne liggende amme han videre i søvnen nogle gange. Tit sov han så videre til kl. 8-9 stykker.
Men nu:
Jeg forsøger at sørge for at sidste dagslur ligger før 17.30, så han er ordentligt træt, når jeg lægger ham. Og vil helst lægge ham ind kl. 20.30-ish, for jeg har oplevet at han ellers vågner efter en time og er frisk.
Men alligevel: Enten vågner han hver halve time frem til ca. kl. 23 og vil ammes eller også duer amning ikke engang og jeg må stå op og vugge ham enten i armene eller i slyngevuggen, før vi kan lægge os igen.
Så kan jeg nogenlunde regne med at vi kan sove indtil en natteflaske ca. kl. 2 og igen til en tidlig morgenflaske kl. ca. 5. Ved femtiden er han vågen en halv time og højt humør ligger han og pludrer (uden at jeg blander mig), hvorefter han søger brystet og falder i søvn igen. Her kan jeg være heldig at han sover et par timer eller også begynder det der ammesjov forfra. Så han vil ammes hver halve time indtil ca. 7-8 stykker.
Det bliver ikke til meget sammenhængende søvn for mig og det duer ikke.
Han sover i dobbeltsengen sammen med mig om natten, fordi det er lettest at putte ham der med liggende amning. Han har en tremmeseng, som godt nok ikke bliver brugt ret meget, heller ikke om dagen.
Han vil IKKE tage sut, selvom jeg har prøvet mange metoder. Kun en sjælden gang - som regel vågner han mere og bliver rasende, når jeg forsøger at give ham den (jeg har forsøgt at give ham den om dagen, når han er glad, så han ikke kun associerer den med dårligt humør, men den er bare ikke interessant.)
Og hvis jeg forsøger at berolige ham med en hånd eller kærtegn har det samme effekt: flitsbue og ekstra højlydt gråd.
Dét han tager imod er vuggen i arme eller i slyngevugge. Ja, og så har det jo hidtil virket med den liggende amning, men det gør det ikke altid mere.
Hvis jeg skulle tolke, ville jeg sige, at han vidste, hvad jeg var “ude på” (at få ham til at sove) og den “hopper han ikke på” - men jeg synes at han burde være for lille til at være så bevidst.
Han får mest flaske, for jeg har ikke kunnet fuldamme ham og amning er efterhånden kun noget, der foregår i forbindelse med sengelægning. I de der mange opvågninger bruger han mest brystet som sut - det handler ikke om sult, er jeg ret sikker på.
Jeg begyndte med grød og mos for fjorten dage siden, for at se om ikke større mæthed kunne hjælpe ham til at sove, men det har ikke rigtig haft nogen effekt. Eller det er måske blevet lidt værre siden jeg begyndte. Vi har ikke noget fast skema med mosen, men han får én-to gange om dagen og ikke senere end kl 16 for at hans fordøjelse ikke skal genere ham. Han er meget glad for at spise alt, hvad han får serveret.
Han sover i snit 14 timer i døgnet (hvis jeg lader være med at trække de mange korte opvågninger om natten fra) - det er vist ret gennemsnitligt.
Tager oftest en lidt længere lur om formiddagen og to kortere senere.
Han er meget glad og dejlig og har lidt travlt med det hele. For en uge siden begyndte han at trille fra ryg til mave og det gør han så til han er helt blå i hovedet og forpustet. Han kan ikke trille tilbage, så der er mange småfrustrationer for ham for tiden.
Det er også hændt i den sidste uge, at han er trillet om på maven i løbet af natten og så ligger der og klager sig til jeg reagerer. Jeg har nu lagt ham ovenpå en voksendyne, som er foldet op omkring ham, så det ikke er så let at vende sig, det lader til at virke - og jeg håber også at dét kan give ham noget “comfort" i det hele taget og forhindre at han vågner helt så mange gange om natten.
Jeg synes, det bliver lidt rodet dette her brev, men der er så mange små detaljer og overvejelser, som jeg synes skal med. Men jeg håber I kan hjælpe mig med at finde ud af, hvordan jeg kan hjælpe ham (og mig selv) med at få nogle flere sammenhængende timer om natten.
Jeg kan ikke helt finde ud af, om det er at give ham meget dårlige vaner at ligge og amme ham eller om jeg skal tage en eller anden kamp for at få ham til at tage sutten. Som sagt har jeg prioriteret at komme til at sove og ikke eksperimenteret for meget, fordi der ikke lige er andre, der kan tage ham en nat.
Det er måske også hensigtsmæssigt på længere sigt at få ham over i tremmesengen? Det er bare ikke lige til at få øje på fordelene lige nu, når jeg nu kan ligge ned og give ham en flaske i stedet for enten at tage ham op eller at skulle stå ved siden af sengen.
HVIS vi kan sove lidt længere sammenhængende har jeg ikke behov for at få ham ud af min seng foreløbig. (Bare han er ude inden konfirmationsalderen :-))
Og hvis vi kunne få en rytme, der hedder 21-8 med en flaske eller to i løbet af natten, ville jeg være nærmest lykkelig.
Mange hilsener,
Solomor