Svar: Uro og søvn - 3 mdr.

26. november 2014

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære C

Tak for dit brev :)

Jeg er ked af at høre, at vi måske har talt lidt forbi hinanden ved sidste brev, men det er godt, at du føler at det med maden går bedre. Det lyder også rigtig fint, at I nu er gået helt over til kun at give flaske med modermælkserstatning. Det lyder som om, at det har givet jer mere ro på, og det er vigtigt.

Der kan være rigtig mange årsager til, at jeres dreng har svært ved at finde ro, lukke af for omverdenen og også sover uroligt, når han sover og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig. Jeg vil også forslå dig, at læse min bog "Helens bog om børn og søvn", hvor du kan læse meget mere om søvnen hos små børn:) Og så må du ud fra det jeg fortæller i dag, selv prøve at vurdere, hvad du kan bruge og hvad du ikke kan:)

Det er meget almindeligt, at børn der er født før tid har søvnproblemer. Det handler blandt andet om, at barnets nervesystem er umodent, ligesom jeres dreng naturligt har været udsat for en del afbrydelser i sin søvn - hvor han har skulle ligge godt beskyttet i din mave, så har han været i en verden fuld af lys, lyd, håndtering af hænder, blodprøver osv. Man kan sige at alle hans sanser er blevet bombarderet med indtryk, som han normalt ville have været skånet for og det gør, at han kan have svært ved at finde ro, svært ved at koble fra, have behov for at føle sig omsluttet og dermed svøbt, have brug for at blive vugget og lullet i søvn - og måske mere end mange andre børn har behov for. Og det er helt okay.

Det er rigtig fint, at du fornemmer at han har brug for at være i din favn ,når han får mælk. At kontakten er vigtig for at han spiser. Det at I rent fysisk er tæt sammen har stor betydning for blandt andet udviklingen af hans nervesystem. Og det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at skabe en rytme, hvor han tilbydes mælk før han skal sove. Mælk må meget gerne indgå som en fast del af hans putteritual.

Det vil naturligt være sådan, at de gange, hvor han sover en lang lur og måske sover 2 timer eller mere, så vil han være sulten, når han vågner og her skal han have en flaske. Men du må stadig gerne tilbyde ham en lille flaske, før du så putter ham igen, så han får mælk at falde til ro på og så han også sover godt, fordi han har mælk i maven - selvom du giver flaske, må du godt give ham en lille tørstslukker at sove på, ligesom du ofte ville gøre, hvis du ammede:)

Du skal også være opmærksom på, at han naturligt, hvis han er begyndt at sove et langt søvnstræk på 5-7 timer - jo springer et måltid over. Jeg kan godt forstå, at du synes det er dejligt med den sammenhængende søvn, men når han sover så længe at han mister et måltid, så vil de øvrige måltider naturligt skulle ligge hyppigt, for at han bliver dækket ind. Og det betyder, at når han starter natten med at sove 5-7 timer uden at få mælk, så vil han resten af natten spise meget hyppigt og dermed også risikere at få ekstra uro i maven. Derfor kan det være en overvejelse værd, at du ikke lader ham sove mere end 4 timer og så giver ham mælk igen - så han altid får en flaske sen aften, før du selv går i seng. Du kan tage ham op, give ham flaske og ...

Annonce

... derefter putte ham videre til søvn.

Han har sandsynligvis en kraftig mororefleks - det er hans faldrefleks som går igang, når han er ved at falde i søvn og hvor han derfor spjætter - og så vågner han op, bliver ked af det og har svært ved at komme videre i søvnen igen. Her hjælper det ham at være svøbt og det er rigtig fint, at du derfor svøber ham. Svøbet hjælper ham også til at sove, når han ligger i sin lift eller seng og uden at han derfor behøver være i din favn hele tiden.

Men at mærke dig er også vigtigt. Og det betyder ikke, at du behøver tage ham op, hver gang han vågner, men det vil være rigtig godt, hvis du kan lægge en hånd over på ham, så han kan mærke at du er der. Tyngden fra din hånd, varmen fra din hånd, kan hjælpe ham med at finde ro og komme videre ind i søvnen.

Jeg vil foreslå dig, at du enten bruger en bedside crib eller undersøger muligheden for at tage den ene side af jeres tremmeseng og koble hans seng til jeres. Det giver dig mulighed for at ligge ved siden af ham, være i din egen seng og stadig få sovet lidt, samtidig med at han kan ligge i sin seng og du kan berolige og betrygge ham netop med dine hænder og din nærhed, så han mærker, at du er der.

Duften af dig kan også nogle gange hjælpe og give ro. Du kan derfor prøve at sove med en stofble, putteklud eller lignende og så lade ham putte med den. Evt. koble en sut på, trække kluden igennem suttens ring, og berolige ham med dette. Han kan ligge i sin seng og fornemme, at du er der. Samtidig vil det at sutte ofte virke beroligende. Det sætter gang i tarmperistaltikken og hjælper mælk og luft igennem mave og tarm, uden at der kommer ekstra mælk derned - og på den måde kan en sut også være med til at give lidt ro, når der er problemer med maven:) Og koblet sammen med en klud, der dufter af mor, så er det måske ekstra dejligt…

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du skal være opmærksom på, at han har brug for meget ro i løbet af dagen. Han har ikke evnen til at lukke lyde ude, men vil høre det hele. Det vil derfor være rigtig godt, at du ikke har TV eller radio kørende hele dagen, ligesom at du nogle gange kan stille ham afsides - lade han stå og sove udenfor eller lade ham sove i soveværelset, imens du laver andre ting derhjemme. Det er ikke fordi du skal gå rundt på listefødder, men mere for at hjælpe ham med at koble fra.

Det er helt okay, at han ofte sover to længere lure om dagen, og at han nogle gange tager en ekstra 3. lur - den fleksiblitete må der gerne være og det lyder helt normalt for hans alder. Rigtig mange børn vil i 2 måneders alderen trives med to længere lure og i 3-4 måneders alderen vil det ofte være godt at arbejde på en 3. lurs rytme - og det lyder til at komme helt af sig selv hos jer, så det er godt:)

Det er helt korrekt at han med tiden får en anden og anderledes døgnrytme. I takt med at han bliver så gammel, at han skal begynde med lidt skemad osv. vil dette naturligt også spille ind på hans rytme - men det er ikke endnu. Og tiden arbejder for jer stille og roligt:)

Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, og at du samtidig får lidt ro med på vejen:)

Rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Muslingeskaller - brystvorte

Du kan købe muslingeskaller, også kaldet ammeskaller. Disse blev introduceret i Danmark omkring år 2000 og var meget populære. Senere blev de frarådet, fordi mange fik problemer med svampeinfektion i brystet netop i forbindelse med brug af ammeskallerne.

Da skallerne bæres direkte på brystet og inde i BH´en, skulle de have en helende virkning på ømme og revnede brystvorter - men skulle altså samtidig også kunne medføre svampeinfektion. Virkningen af ammeskaller/muslingeskaller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder