Uro og søvn - 3 mdr.

26. november 2014

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Uro og søvn - 3 mdr.

Kære Helen

Tak for dit sidste svar. Desværre var det ikke så brugbart, fordi jeg ikke beskrevet problemstillingen og vores situation godt nok. Heldigvis har det i mellemtiden løst sig. Nu henvender jeg mig med et andet spørgsmål omkring søvn og vil forsøge at beskrive det lidt bedre. :)

Min søn er, som sagt før, født 6 uger for tidligt, hvorfor han nu er ca. 3,5 måned (10 uger i korrigeret alder). Han har været "typisk præmatur", så han har skullet have hjælp til alt (søvn, spisning, skærmning, følelsesregulering, døgnrytme osv.). Alt i alt går det endelig rigtig godt med ham, da han er begyndt at smile rigtig meget og sige fra, når han bliver overstimuleret, inden det kammer over. Det har dælme været hårdt at nå hertil, og vi har efterhånden kæmpe stor værktøjskasse med redskaber, som vi bruger flittigt. ;)

Søvnen har været et problem fra starten. Den første måned efter vi kom hjem fra sygehuset sov han ikke mere end én gang i løbet af dagen (og var ulykkelig resten af tiden), og om natten, kunne han i forbindelse med amning være vågen i 2-3 timer af gangen. Jeg har selvfølgelig gjort alt for at signalere, at det var nat. Heldigvis er det via hårdt arbejde blevet meget bedre. Nu sover han to gode lure på 2-4 timer om dagen, og det er en enkelt gang lykkes os at få ham til at tag en tredje kortere lur en dag, hvor han ikke havde sovet så mange timer, som han plejede. Tidligere stod jeg op og ammede ham om natten for at skåne min kæreste, der skulle op på arbejde, men nu er han midlertidigt blevet smidt i gæstesengen, og det har betydet, at min søn som udgangspunkt ikke forlader soveværelset om natten. Derfor er han nu kun vågen 30-60 minutter af gangen om natten.

Når han bliver puttet mellem ...

Annonce

... kl. 18.30 og 20.30 tager han et langt stræk på 5-7 timer. Hvis han er kommet tidligt i seng (18.30), får han flaske to gange i løbet af natten og hvis han er kommet senere i seng, skal han ofte kun have mad én gang ved en 3-tiden. Han sover bedst i sit første søvnstræk, hvor han kun er urolig, når han "varmer op til at vågne". Uroligheden kommer til udtryk ved, at han begynder at grynte, vride sig, kaste hovedet til begge sider, hvorefter der er ro igen i et par minutter, og så starter det forfra. Jo tættere han kommer på at vågne, jo kortere er intervallerne. Dette kan starte op til to timer før han reelt vågner, og jo længere ud på natten vi kommer, jo mere urolig bliver han. Det betyder, at jeg ikke får sovet fra kl. 3 om natten, og jeg har en fornemmelse af, at han også er mere vågen end sovende fra ved en 3-tiden. Da han ikke græder, tager jeg ham ikke op, fordi jeg har en idé om, at han, når han når 3-4 måneder i korrigeret alder, vil begynde at forstå, at han skal sove.

Andet vigtig info: Spisningen har været et helt andet problem, så efter mange forsøg og overvejelser får han nu kun flaske med MME, hvilket har givet os ro omkring spisningen. Ang. putning, så kan han stadig ikke finde ro uden et svøb, så han er altid svøbt, når han bliver puttet - også efter natflaskerne.

Jeg er nysgerrig på, hvad hans urolighed handler om, og om det er noget, du har hørt om før? Jeg har en fornemmelse af, at det bliver bedre, når han får en bedre fornemmelse af døgnrytme, men er også bange for, at det ikke bliver bedre. Jeg har forsgøt at give ham flaske i vuggen, men han spiste ikke nok (og fik ikke nok kontakt), så det stoppede jeg med. Nu håber jeg ikke, det er blevet for flyvsk. :)

Med venlig hilsen
C

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Selvom jeg kun har sendt dig to spørgsmål, så kan jeg allerede mærke glæden og roen ved at jeg kan skrive til dig.

Tusind tak!
Hilsen mor til dreng på 7 måneder