Brev:
Uro og søvn - 3 mdr.
26. november 2014
Alder:
3 mdr.
Uro og søvn - 3 mdr.
Kære Helen
Tak for dit sidste svar. Desværre var det ikke så brugbart, fordi jeg ikke beskrevet problemstillingen og vores situation godt nok. Heldigvis har det i mellemtiden løst sig. Nu henvender jeg mig med et andet spørgsmål omkring søvn og vil forsøge at beskrive det lidt bedre. :)
Min søn er, som sagt før, født 6 uger for tidligt, hvorfor han nu er ca. 3,5 måned (10 uger i korrigeret alder). Han har været "typisk præmatur", så han har skullet have hjælp til alt (søvn, spisning, skærmning, følelsesregulering, døgnrytme osv.). Alt i alt går det endelig rigtig godt med ham, da han er begyndt at smile rigtig meget og sige fra, når han bliver overstimuleret, inden det kammer over. Det har dælme været hårdt at nå hertil, og vi har efterhånden kæmpe stor værktøjskasse med redskaber, som vi bruger flittigt. ;)
Søvnen har været et problem fra starten. Den første måned efter vi kom hjem fra sygehuset sov han ikke mere end én gang i løbet af dagen (og var ulykkelig resten af tiden), og om natten, kunne han i forbindelse med amning være vågen i 2-3 timer af gangen. Jeg har selvfølgelig gjort alt for at signalere, at det var nat. Heldigvis er det via hårdt arbejde blevet meget bedre. Nu sover han to gode lure på 2-4 timer om dagen, og det er en enkelt gang lykkes os at få ham til at tag en tredje kortere lur en dag, hvor han ikke havde sovet så mange timer, som han plejede. Tidligere stod jeg op og ammede ham om natten for at skåne min kæreste, der skulle op på arbejde, men nu er han midlertidigt blevet smidt i gæstesengen, og det har betydet, at min søn som udgangspunkt ikke forlader soveværelset om natten. Derfor er han nu kun vågen 30-60 minutter af gangen om natten.
Når han bliver puttet mellem kl. 18.30 og 20.30 tager han et langt stræk på 5-7 timer. Hvis han er kommet tidligt i seng (18.30), får han flaske to gange i løbet af natten og hvis han er kommet senere i seng, skal han ofte kun have mad én gang ved en 3-tiden. Han sover bedst i sit første søvnstræk, hvor han kun er urolig, når han "varmer op til at vågne". Uroligheden kommer til udtryk ved, at han begynder at grynte, vride sig, kaste hovedet til begge sider, hvorefter der er ro igen i et par minutter, og så starter det forfra. Jo tættere han kommer på at vågne, jo kortere er intervallerne. Dette kan starte op til to timer før han reelt vågner, og jo længere ud på natten vi kommer, jo mere urolig bliver han. Det betyder, at jeg ikke får sovet fra kl. 3 om natten, og jeg har en fornemmelse af, at han også er mere vågen end sovende fra ved en 3-tiden. Da han ikke græder, tager jeg ham ikke op, fordi jeg har en idé om, at han, når han når 3-4 måneder i korrigeret alder, vil begynde at forstå, at han skal sove.
Andet vigtig info: Spisningen har været et helt andet problem, så efter mange forsøg og overvejelser får han nu kun flaske med MME, hvilket har givet os ro omkring spisningen. Ang. putning, så kan han stadig ikke finde ro uden et svøb, så han er altid svøbt, når han bliver puttet - også efter natflaskerne.
Jeg er nysgerrig på, hvad hans urolighed handler om, og om det er noget, du har hørt om før? Jeg har en fornemmelse af, at det bliver bedre, når han får en bedre fornemmelse af døgnrytme, men er også bange for, at det ikke bliver bedre. Jeg har forsgøt at give ham flaske i vuggen, men han spiste ikke nok (og fik ikke nok kontakt), så det stoppede jeg med. Nu håber jeg ikke, det er blevet for flyvsk. :)
Med venlig hilsen
C