Brev:
30 minutters søvncyklus
26. november 2014
Alder:
4 mdr.
30 minutters søvncyklus
Heisann Helen!
Håper du forstår selvom jeg skriver på norsk. Jeg har en nydelig sønn på snart 4.5 mnd. Han kom til verden etter en lang fødsel og ble tatt med tang.
De første ukene hans (ca 4) sov han relativt mye. Det vil si mer enn nå. Han har aldri vært en sovebaby. Når han var 6 uker var vi hos manuellterapeut fordi han sov veldig dårlig og han fikk gråtetokter. Han hadde stiv nakke og litt stiv rygg.
Han begynte så smått å bli lettere å legge etter dette. Før måtte han i bæresjal og jeg måtte gå foran kjøkkenvifta.
Nå kunne han endelig vogge i vogna og han sovnet relativt kort. Men når han ble 10 uker ble det verre igjen. Sov kortere og kortere på dagen og dårligere og dårligere på natta. Nå har han 30 minutters dupper på dagen. 2 stykker og en som er litt lengre (45-2). Da må han sove på puppen. Har forsøkt det tidligere på dagen, men våkner uansett på slaget 30. Har forsøkt alt for å forlenge duppene. Vugge vogna. Gå tur med ergobabyen. Amme. Vippestol. Babyhuske. Radio på. Helt stille. Og white noise. Ingenting funker.
Natten er et kapittel for seg selv. På en god natt våkner han annenhver time. Vanligvis er der annenhver time frem til ca 3 så hver time frem til 6. Så hver halvtime frem til vi står opp 8. Andre netter er det flere ganger i timen hele natta. Det er generelt ingen mønster i det hele tatt. Før (fram til for ca 1-2 uker siden) måtte jeg ligge å amme han i 1-2 timer før han sovnet. Nå sovner han med engang i 18.30-19 tiden. Våknet etter en halvtime og er da våken til ca 20.30.
Vi samsover. Og han våkner ikke helt opp, men søker puppen.. Får han ikke den så våkner han helt opp. Har begynt å få fast føde. Gitt dette fra han var ca 15 uker. I håp om å få litt mer søvn. Han er oppi halv porsjon grøt 2 ganger om dagen pluss noen skjeer sviskemos. En ved 12 tiden og en i ca 17 tiden. Virker ikke som om det hjelper i det hele tatt .
En typisk er vanskelig å forklare da det varierer fra dag til dag . Men litt sånn :
Står opp 8 (7-9). Morgenstell. Gymme og leke .
9-9.30 første lur. Ammes i søvn eller vugge i vogn.30 minutter
Opp. Leke, kose ect .
12-13 andre dupp ..Ammes eller vugge i vogn . 30 minutter .
Opp ..Litt grøt .
14-16 Siste duppen. Da i Dobbeltsenga med meg. Alt fra 45 minutter til 2 timer. Da med puppen i munnen / klar til å putte i munnen når våkner. forsøkt dette i de andre lurene ..Funker ikke .
Ca18-18.30 kveldsstell . Bad, krem, massasje, dvitamim og på med pysj. Alt rolig og dempet belysning .
Kan også nevnes at han er stor
På 4 mnd kontrollen var han 68 cm og 9,2 kg. Kan også nevnes at han sjelden sover tungt. Våkner veldig lett ..Han virker ofte urolig og anspent . Men som regel blid . Han er tidlig ute motorisk . Har snudd seg fra rygg til mage i Flere uker . Står også med strake armer og løfter magen fra gulvet . Han virker veldig nysgjerrig og skal ha med seg alt . Han tar ikke smokk . Har forsøkt alt av typer .Jeg kan også nevne at jeg er alene med han .
Har lest igjennom svarene som du har gitt her og gleder meg . Håper du kan hjelpe oss med et tidsskjema ift amming og mat . Han spiser gjerne annenhver time hele døgnet ..Han spiser kun fra en pupp om gangen (mye melk ). Skal jeg eventuelt begrense ? Dette ble kanskje veldig rotete . Håper det går bra .