Svar: Baby 7 måneder sover dårligt

24. november 2014

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte forældre

Tak for jeres brev og fine beskrivelse - og velkommen til :)

Jeg kan godt forstå, at I synes det er frustrerende med en lille pige, som bestemt ikke lyder til at have det største sovehjerte…

Når jeg ser jeres plan igennem, så ser det ud som om at hun nogle dage kun sover en lur. Og det er for lidt. Det er vigtigt, at hun sover både formiddagslur og middagslur og det betyder ikke, at hun behøver sove meget lange lure, men det vil være rigtig godt for hende, hvis hun kan få to afbræk i løbet af dagen. Når hun sover sine lure om dagen, så bearbejder hun dagens oplevelser, hun styrkes både mentalt og motorisk, hendes immunforsvar bliver stærkere osv. Dagssøvnen er rigtig vigtig.

Det lyder som om at I godt kan få hende til at sove til middag, hvis I triller hende i barnevognen - og hvis det virker, så skal I gøre det til en fast vane at gå en middagstur med hende. Det kan også nogle gange hjælpe, hvis mor lægger sig med hende og ammer hende i søvn i dobbeltsengen - og bliver liggende hos hende. Hvis hun så giver tegn til at ville vågne efter 20-30 minutter, så er mor parat med brystet, tilbyder brystet igen, lader hende die og falde i søvn - det vil være okay, netop fordi søvnen lige nu må prioriteres.

Hele dagens rytme og hendes måde at sove på om dagen, hendes indtag af mad, dagens aktiviteter, spisetider osv. vil alt sammen spille ind på nattens forløb og det er derfor vigtigt og rigtig godt, at I forsøger at arbejde på så fast en dagsplan som muligt. Prøv om I kan køre de samme tider for søvn, mad og aktivitet med max en halv times variation.

I forhold til hendes alder vil det være passende med 4 amninger eller flasker i døgnet, og jeg vil anbefale, at de ligger tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Når mælken ligger på disse tidspunkter, så giver det plads i maven til anden mad og sikrer samtidig væskebehovet samt forudsætninger for en god søvn.

Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra jeres angivne tider ser således ud:

Tidlig morgen 05: ammes og sover videre

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Frisk frugt i hånden, frugtmos (evt. ...

Annonce

... jerntilskud, det afhænger af hendes indtag af mme), vand af kop.

Puttes til formiddagslur - uden amning. Det vil evt. gøre, at hun begynder at sove en lidt kortere formiddagslur, men det er okay, for så sover hun måske en længere og bedre middagslur:)

Frokost 11.30: Ristede rugbrødsbjælker, agurk i hånden at gumle på selv og I følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være hjemmelavet eller mos fra glas eller frost. Vand af kop.

Ammes eller flaske og puttes til middagslur ca kl 14 - tidspunktet kan variere efter om hun sover 1-2 timers formiddagslur. Du kan vælge at amme hende og lægge dig med hende eller du kan evt. amme hende, skifte hende og tilbyde hende flasken i barnevognen, så hun får lov til at falde i søvn der, hvor du ønsker hun skal sove. Og så som sagt, gerne trille hende en tur.

Eftermiddag 16: Tilbydes flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk frugt i hånden og vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk - udgangspunktet er nu familiemad, almindelige børnevenlige retter f.eks. retter med ris som boller i karry eller rødspætte med ris og mild karrysovs. Suppleres med kogte blomkål- eller broccolibuketter, som hun selv kan sidde og gumle på. Vand af kop.

Ammes eller flaske og puttes til natten ca 19-19.30 - altså senere end I gør lige nu.

Sen aften 23: Ammes eller flaske, det der også kaldes et drømmemåltid.

Det er vigtigt, at I får arbejdet på de to lure og en længere middagslur, for at eftermiddagen ikke bliver for lang for hende og dermed sikre, at hun ikke går for tidligt i seng. Hvis hun nogle gange går i seng allerede kl 17.30, så vil hun naturligt ikke kunne sove til mere end kl 03-04 om natten. Hvis hun derimod kan hjælpes til at få en rytme, hvor hun sover kl 19.30 i stedet, så vil hun kunne sove til kl 06 om morgenen… Og for at ændre på hendes rytme, er I altså nødt til at hjælpe hende til en længere middagslur og derfor arbejde på netop denne :)

Jeg håber, I kan bruge ovenstående tanker lidt videre og har fået hjælp til, hvordan I nu kan arbejde videre herfra:)

Rigtig meget held og lykke! Og glæder mig til at følge jeres lille familie:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre