Baby 7 måneder sover dårligt

24. november 2014

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Baby 7 måneder sover dårligt

Kære Helen.

Efter at have gjort brug af dine svar til andre, er det vist på tide at vi spørger dig direkte om vores egen lille pode 😊

Vores datter er 7 måneder præcis og har et lidt "sjovt" søvnmønster, som vi håber at kunne gøre noget ved, eller bare forstå bedre. Hun er et utrolig aktivt barn, som har været meget motorisk lige fra starten. Hun kravler næsten og er meget optaget af og opmærksom på sine omgivelser. Hun er glad og veltilpas normalvis (lige nu er der kommet tand, så pylrer mere end normalt)
Hun har altid sovet relativt dårlig og vågnet ofte. Vi har slået os til tåls med dårligt sovehjerte, spring/udvikling, og senest tænder (tand!) og forkølelse. Men der er efterhånden rytme og et mere fast billede tegner sig..

For en måned siden sov hun i vores soveværelse med mor (far på sofaen) og vågnede ca hver time/ halvanden for at amme. Dette havde stået på i to måneder og mor var efterhånden godt slidt. Vi fik et tip om, at det kunne være godt at far overtog natten og mor tog sofaen, så hun kunne afvænnes med natamning (var jo også 6 mndr) Dette gennemførte vi med ret god succes over 14 dage, hvor hun accepterede at far gav hende flaske ved midnatstid (eller før-i hvert fald først efter 4 timers søvn) og så fik hun nogen gange igen ved 3 tiden i håbet om at hun kunne sove videre ( hun har nemlig i længere tid haft for vane at stå op kl. 04.00) Det svingede lidt, om hun nåede at få flaske nummer to eller ej. Få gange tog hun 4-5 timer i streg, men kunne også vågne hver anden time.. Vi fik aldrig en fast rytme.

Efter de 14 dage kom mor på banen igen, så far kunne sove og nu gav mor flaske og hun forstod ret hurtigt (efter et par dage) at hun ikke sku amme. Da mor havde haft hende en uge om natten (stadig svingende søvnintervaller - max 4 timer) besluttede vi at rykke hende ind på sit eget værelse, så mor og far kunne sove sammen i soveværelset (første gang i ca tre måneder) og det er her vi er nu.. Hun har sovet der en uges tid og søvnmønsteret er ...

Annonce

... det samme som tidligere: hun vågner hver time/halvanden og skal enten bare lige have en hånd, en enkelt tur op i armene eller hun kan være vågen i op til en time...

Det skal siges at hun er ret nem at lægge; vi spiller baby sleep musik og sidder hos hende til hun sover med en hånd på hende. Dette foregår relativt nemt og roligt (især når mor gør det -er det far græder hun mere og er mere urolig)

En dagsplan ser cirka sådan ud:

03.00-04.00: meget vågen og glad - op at lege
05.00: evt amme (afhængig af seneste flaske) og sove i barnevogn
07-08.00: vågner, spiser havregrød og frugt i hånd. Vand af tudekop eller mælk af kop
09-10.00: amme (hvis hun vil) og sove to timer i barnevogn
11-12.00: spiser frokost; grøntsagsmos, rugbrødsstav, agurk i hånd og vand i kop/tudekop
14-15: ammer (hvis hun vil) og sover nogle gange 30 min-45 min i barnevogn hvis vi er ude. Er vi ikke, sover hun ikke. Er vi hjemme, får hun enten frugtmos eller lidt frugt i hånden.
17: spiser aftensmad; grøntsagsmos/grød, evt rugbrød i hånd eller agurk. Vand i tudekop eller kop
17.45-18.45: amme og i seng for natten (afhængig af sen lur: har hun ikke sovet sent, så går hun tidligst i seng)
Vågen sporadisk frem til 23-24 og får flaske (150 ml) ca 4 timer efter hun er gået til ro ( kan derfor allerede være kl. 22)
Sover gerne 2 timer efter flaske og er igen vågen hver time ca frem til hun er mega vågen og spændt som en fjeder mellem 03.00 og 04.00. Prøver nogle gange at give flaske igen, men har ikke den store succes med at få hende til at sove igen (to gange har hun sovet til 04.45)

Vi vil så gerne, at hun kan gå lidt senere i seng og stå senere op.. Men indtil videre er erfaringen, at selvom hun først sover kl. 19.00, så står hun stadig op kl. Senest 04.00.
Og så ville vi så gerne, at hun kunne tage lidt længere stræk (både for hende og for vores skyld). Er det bare hendes rytme, som vi må "leve" med, eller er der steder vi kan påvirke situationen?

På forhånd tak fra
to trætte forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!