Svar: Søvn om dagen og natten - 6 mdr.

24. november 2014

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Vicki

Tak for dit brev, velkommen til og stort tillykke med lillebror :)

Det lyder som om, at I har en fysisk stor dreng - og jeg tænker, at det vil være rigtig godt, at du nu begynder på flere måltider skemad i løbet af dagen. Det er rigtig fint, at du er startet med skemad, da han var 4 måneder gammel og giver 1-2 gange dagligt, men nu har han en alder, hvor han skal spise flere gange om dagen og hvor der skal skabes mere rytme - og netop dagsrytmen vil naturligt spille ind på hans søvn både om dagen og om natten.

Det vil være rigtig godt, at du begynder at tilbyde morgengrød fast hver dag. Det kan være havregrød eller øllebrød. Det betyder også, at du skal forsøge at starte dagen til samme tid hver dag, så han får sin morgengrød til fast tid f.eks. kl 7.30-8 hver morgen.

Inden formiddagsluren introduceres et lille mellemmåltid bestående af lidt frugt og så skal han naturligvis ammes og puttes til formiddagslur. Du må meget gerne arbejde på at han som nu sover 2 lure dagligt - en formiddagslur og en middagslur og det er helt fint, hvis lurerne udgør ca 3 timer samlet søvn - det kan være en time om formiddagen og to timers middagslur, eller måske sover han lidt mindre om formiddagen og sover så en længere middagslur og det er også helt okay:) Nogle børn sover også 2 x 1.5 time, hvilket også vil være fint…

Han skal stadig have masser af mælk. Mælk skal indgå som en fast del af hans putteritual og han skal derfor ammes før han skal sove. For at give plads i maven til både skemad og mælk, vil det derfor være rigtig godt, at du tilbyder ham skemad, når han vågner og mælk inden han skal sove. På den måde kan der gå mellem 1-1.5 time imellem at han tilbydes skemad og tilbydes mælk. Han skal ikke spise store mængder skemad, det er bedre at han tilbydes lidt og tit fremfor få og store portioner - og stille og roligt skal han begynde med mad i hånden, mad med mere ...

Annonce

... bid og mere struktur osv.

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre

Morgen 7.30-8: Tilbydes lidt grød f.eks. havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Tilbydes friske bløde frugtbåde i hånden at sutte på selv og du følger efter med lidt frugtmos (jerntilskud), vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur, sover her måske 30-60 minutter - som han nu viser behov for.

Frokost 11: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker i hånden og du følger efter med grøntsagsmos. Stille og roligt skal der kød og fisk i grøntsagsmosen, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur ca kl 13 - tidspunktet kan variere lidt efter hvor lang hans formiddagslur er. Sover måske et par timer - og du må gerne trille ham en tur, for på den måde at holde ham sovende:)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Eftermiddag 16: Tilbydes igen lidt frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop. Og ammes også stadig om eftermiddagen.

Nogle børn har brug for en powernap her, men mange springer den over og det lyder til at være tilfældet hos jer.

Aften 18: tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk i hånden og du følger efter med lidt grøntsagsmos og også her begyndes stille og roligt med kød eller fisk. Vand af kop.

Ammes rigtig godt og puttes til natten ca 19.30

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og puttes igen og skal herefter lære at sove uden mælk til næste morgen tidlig.

Det er når jeres dreng er 6-7 måneder gammel, at I kan begynde at arbejde på at lære ham at sove igennem. Det betyder at han vil kunne sove 5-6 timer uden mælk f.eks. fra kl 23.30 til 05.

Det er en forudsætning for at kunne undvære mælk midt nat, at jeres dreng får både mad og mælk nok hele dagen igennem. Og den faste dagsrytme tænker jeg vil hjælpe jer til også at få mere rolige nætter:)

Håber du kan bruge dette lidt videre og glæder mig til at følge jeres lille familie!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!