Svar: Søvn om dagen og natten - 6 mdr.
24. november 2014
Alder:
6 mdr.
Kære Vicki
Tak for dit brev, velkommen til og stort tillykke med lillebror :)
Det lyder som om, at I har en fysisk stor dreng - og jeg tænker, at det vil være rigtig godt, at du nu begynder på flere måltider skemad i løbet af dagen. Det er rigtig fint, at du er startet med skemad, da han var 4 måneder gammel og giver 1-2 gange dagligt, men nu har han en alder, hvor han skal spise flere gange om dagen og hvor der skal skabes mere rytme - og netop dagsrytmen vil naturligt spille ind på hans søvn både om dagen og om natten.
Det vil være rigtig godt, at du begynder at tilbyde morgengrød fast hver dag. Det kan være havregrød eller øllebrød. Det betyder også, at du skal forsøge at starte dagen til samme tid hver dag, så han får sin morgengrød til fast tid f.eks. kl 7.30-8 hver morgen.
Inden formiddagsluren introduceres et lille mellemmåltid bestående af lidt frugt og så skal han naturligvis ammes og puttes til formiddagslur. Du må meget gerne arbejde på at han som nu sover 2 lure dagligt - en formiddagslur og en middagslur og det er helt fint, hvis lurerne udgør ca 3 timer samlet søvn - det kan være en time om formiddagen og to timers middagslur, eller måske sover han lidt mindre om formiddagen og sover så en længere middagslur og det er også helt okay:) Nogle børn sover også 2 x 1.5 time, hvilket også vil være fint…
Han skal stadig have masser af mælk. Mælk skal indgå som en fast del af hans putteritual og han skal derfor ammes før han skal sove. For at give plads i maven til både skemad og mælk, vil det derfor være rigtig godt, at du tilbyder ham skemad, når han vågner og mælk inden han skal sove. På den måde kan der gå mellem 1-1.5 time imellem at han tilbydes skemad og tilbydes mælk. Han skal ikke spise store mængder skemad, det er bedre at han tilbydes lidt og tit fremfor få og store portioner - og stille og roligt skal han begynde med mad i hånden, mad med mere bid og mere struktur osv.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Tilbydes lidt grød f.eks. havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Tilbydes friske bløde frugtbåde i hånden at sutte på selv og du følger efter med lidt frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur, sover her måske 30-60 minutter - som han nu viser behov for.
Frokost 11: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker i hånden og du følger efter med grøntsagsmos. Stille og roligt skal der kød og fisk i grøntsagsmosen, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13 - tidspunktet kan variere lidt efter hvor lang hans formiddagslur er. Sover måske et par timer - og du må gerne trille ham en tur, for på den måde at holde ham sovende:)
Eftermiddag 16: Tilbydes igen lidt frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop. Og ammes også stadig om eftermiddagen.
Nogle børn har brug for en powernap her, men mange springer den over og det lyder til at være tilfældet hos jer.
Aften 18: tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk i hånden og du følger efter med lidt grøntsagsmos og også her begyndes stille og roligt med kød eller fisk. Vand af kop.
Ammes rigtig godt og puttes til natten ca 19.30
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og puttes igen og skal herefter lære at sove uden mælk til næste morgen tidlig.
Det er når jeres dreng er 6-7 måneder gammel, at I kan begynde at arbejde på at lære ham at sove igennem. Det betyder at han vil kunne sove 5-6 timer uden mælk f.eks. fra kl 23.30 til 05.
Det er en forudsætning for at kunne undvære mælk midt nat, at jeres dreng får både mad og mælk nok hele dagen igennem. Og den faste dagsrytme tænker jeg vil hjælpe jer til også at få mere rolige nætter:)
Håber du kan bruge dette lidt videre og glæder mig til at følge jeres lille familie!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske