Svar: Uro når hun skal sove

20. november 2014

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Maria

Tak for dit brev :)

Når jeg lægger tiderne sammen - så sover jeres datter fra 21.30 til 06.30 = 9 timers nattesøvn og om dagen sover hun 1.5 time fordelt på 3 lure, altså i alt 10.5 times søvn i døgnet. Det er en del under gennemsnittet og jeg kan derfor godt forstå, at I gerne vil have hende til at sove lidt mere…

Nattesøvnen er rigtig fin. Det er helt okay at hun her sover ca 9 timer. Men det vil være rigtig godt, hvis hun om dagen kunne sove mindst en lur dagligt som varede gerne 1.5 time, måske mere… Og det vil være rigtig godt, hvis I kunne få hende til at sove en længere middagslur, fordi det at sove en længere lur midt på dagen vil være godt for hendes rytme også senere hen, så det er fint, hvis I kan få dette ind i kroppen på hende nu, så hendes indre ur indstiller sig på dette…

Nogle gange kan det hjælpe at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur. Et bad kan aktivere hende mentalt og samtidig give fysisk ro i kroppen, så hun bedre kan slappe af og overgive sig til søvnen, når hun så efterfølgende puttes.

Det er også vigtigt, at hun stadig tilbydes mælk som en fast del af sit putteritual. Hun skal have mælk at sove på og hun må godt falde i søvn med brystet i munden. Du må meget gerne lægge dig og amme hende i dobbeltsengen og lade hende falde i søvn der. Blive hos hende og når hun så efter ca 30 minutter viser tegn til at ville vågne op, så er du hos hende og tilbyder brystet med det samme for på den måde hurtigst muligt og samtidig trygt få lullet hende videre i i søvnen og på ...

Annonce

... den måde få hende til at sove længere lur.

Nogle gange kan det også hjælpe med en flaske, som kan gives i jeres favn eller gives i barnevognen, så hun ikke oplever at skulle flyttes fra favn og ned hvor hun skal sove - ligesom I gerne må trille hende en tur i barnevognen og blive ved med at gå for på den måde at holde hende sovende. I må gøre hvad som helst, der gør hende tryg ved at sove og som holder hende sovende med på dagen netop for at lære hende at føle behov for en længere lur der:)

Mange børn har en stor motorisk uro og det kan her hjælpe at putte dem i en sovepose. Der findes forskellige slags - voksipose, drømmepose, duni-duo, slee-bee. Mange priser og kvaliteter. Årstiden taler for en pose :) Og en pose vil netop hjælpe hende til rent fysisk at holde sammen på sig selv og finde fysisk ro. Når hun sparker og rumsterer rundt, så støder hun ind i posen og føler sig på den måde tryg og mere rolig. I må gerne skifte hende, putte hende i pose, give hende mælk imens hun ligger i posen og lade hende falde i søvn i posen - enten hos jer eller imens hun f.eks. ligger i barnevognen og I så triller en tur.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hendes rytme er fin og alderssvarende. Det er lige efter bogen med de tre lure - formiddagslur, middagslur og lur sidst på eftermiddagen - ligesom det sene puttetid også er helt normalt. Det er varigheden af lurene om dagen som er lidt korte, og hvor I lige nu skal prøve at arbejde på en længere middagslur:)

Jeg håber, at ovenstående giver lidt idé om, hvordan I kan gøre dette:)

Rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar til min ældste søn og hans spørgsmål om ’bierne og blomsterne’. Vi har læst et par bøger sammen, han grinede rigtig meget … men fik stillet sin nysgerrighed!

Det var en rigtig god idé at læse bøger sammen, for du har jo fuldstændig ret: Det kan være grænseoverskridende for både barn og voksen af snakke om den slags sammen, mens en bog oplyser nøgternt og godt. Intimsfæren bevares intakt, genialt!