Svar: Uro når hun skal sove
20. november 2014
Alder:
5 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev :)
Når jeg lægger tiderne sammen - så sover jeres datter fra 21.30 til 06.30 = 9 timers nattesøvn og om dagen sover hun 1.5 time fordelt på 3 lure, altså i alt 10.5 times søvn i døgnet. Det er en del under gennemsnittet og jeg kan derfor godt forstå, at I gerne vil have hende til at sove lidt mere…
Nattesøvnen er rigtig fin. Det er helt okay at hun her sover ca 9 timer. Men det vil være rigtig godt, hvis hun om dagen kunne sove mindst en lur dagligt som varede gerne 1.5 time, måske mere… Og det vil være rigtig godt, hvis I kunne få hende til at sove en længere middagslur, fordi det at sove en længere lur midt på dagen vil være godt for hendes rytme også senere hen, så det er fint, hvis I kan få dette ind i kroppen på hende nu, så hendes indre ur indstiller sig på dette…
Nogle gange kan det hjælpe at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur. Et bad kan aktivere hende mentalt og samtidig give fysisk ro i kroppen, så hun bedre kan slappe af og overgive sig til søvnen, når hun så efterfølgende puttes.
Det er også vigtigt, at hun stadig tilbydes mælk som en fast del af sit putteritual. Hun skal have mælk at sove på og hun må godt falde i søvn med brystet i munden. Du må meget gerne lægge dig og amme hende i dobbeltsengen og lade hende falde i søvn der. Blive hos hende og når hun så efter ca 30 minutter viser tegn til at ville vågne op, så er du hos hende og tilbyder brystet med det samme for på den måde hurtigst muligt og samtidig trygt få lullet hende videre i i søvnen og på den måde få hende til at sove længere lur.
Nogle gange kan det også hjælpe med en flaske, som kan gives i jeres favn eller gives i barnevognen, så hun ikke oplever at skulle flyttes fra favn og ned hvor hun skal sove - ligesom I gerne må trille hende en tur i barnevognen og blive ved med at gå for på den måde at holde hende sovende. I må gøre hvad som helst, der gør hende tryg ved at sove og som holder hende sovende med på dagen netop for at lære hende at føle behov for en længere lur der:)
Mange børn har en stor motorisk uro og det kan her hjælpe at putte dem i en sovepose. Der findes forskellige slags - voksipose, drømmepose, duni-duo, slee-bee. Mange priser og kvaliteter. Årstiden taler for en pose :) Og en pose vil netop hjælpe hende til rent fysisk at holde sammen på sig selv og finde fysisk ro. Når hun sparker og rumsterer rundt, så støder hun ind i posen og føler sig på den måde tryg og mere rolig. I må gerne skifte hende, putte hende i pose, give hende mælk imens hun ligger i posen og lade hende falde i søvn i posen - enten hos jer eller imens hun f.eks. ligger i barnevognen og I så triller en tur.
Hendes rytme er fin og alderssvarende. Det er lige efter bogen med de tre lure - formiddagslur, middagslur og lur sidst på eftermiddagen - ligesom det sene puttetid også er helt normalt. Det er varigheden af lurene om dagen som er lidt korte, og hvor I lige nu skal prøve at arbejde på en længere middagslur:)
Jeg håber, at ovenstående giver lidt idé om, hvordan I kan gøre dette:)
Rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske