Søvnhelvede

21. november 2014

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Søvnhelvede

Kære Helen.

Så er der brug for assistance igen, inden moderen ender på den lukket :)

Søvn er jo selvfølgelig igen igen, det evige problem hos os.
Lad mig starte med at sige, at vores dreng bestemt aldrig har været Guds bedste barn til at sove, men dog har det ikke været så slemt, som jeg synes det er nu! Det trækker virkelig tænder ud, og giver grå hår og kæmpe frustrationer til forældrene.

Vores dreng er nu 12 mdr. (9. nov.). Han startede i DP, da han var lige knap 10 mdr. Og kan jo godt erkende, at det selvfølgelig er efter DP start, den afbrudte søvn har taget til.

Han har aldrig sovet igennem (kun hos bedsteforældrene), men har vågnet en, max to-tre gange om natten, hvor det bare har været hurtigt ind, for at give ham sutten.

Efter han er startet i DP, og i kombinationen med sygdom (mellemørebetændelse, snot, hoste, feber, etc.), er ALT hvad der hedder rutiner osv. mht. søvn gået fløjten fuldstændig! Vi har sku starte fra nul hver gang. Det første lange stykke tid i DP, kunne hun ikke få ham ud til formiddagslur, og sov så ofte kun 1,5-2 timer! Han var jo så træt!

Bl.a. begyndte han at skrige/græde hver gang han skulle puttes, uanset om det hed barnevogn eller tremmeseng! Med barnevogn har vi måtte vugge ham i søvne og i tremmeseng har vi måtte gør, som da han var spæd, altså gå med ham! Forældrenes arme blev ret lange!

Under sygdom ved jeg godt man ikke kan regne de små og der er alt relativt, det er vi helt med på! Det der bare undre mig er, at alt ødelægges efterfølgende! Det har vi aldrig prøvet før! Og han har dog os været syg inden DP start!

Lige nu i skrivende stund, er vi kommet så langt, at vi kan synge ham i søvne, i sin tremmeseng til natten. Han får først en flaske i sengen, så går vi ud, så kan der gå lidt og så bliver han urolig. Det tager ml. en halv til en hel time, at putte ham. Førhen gav vi flasken, gik ud, de fleste gange hørte vi ham ikke mere og på dårlig dage, var vi inde og give sutten og dyne på en-to gange.

Det med putningen til natten nu, er egentlig acceptabelt! Han er ikke ked af det og ikke sur! Det allermest frustrerende er, at når han så vågner i løbet af aftenen og natten, så er sutten absolut ikke nok! Han bliver enormt ked af det og vi er nødsaget til at tage ham op! Han falder jo lynhurtigt i søvn hos os, men lige så snart vi ligger ham tilbage i sengen, begynder han at græde! Vi prøver mange gange, nogen gange lykkes det, andre gange ikke. Vi ender ofte med, at tage ham med ind i vores seng, hvor han ellers aldrig har ville/kunne sove før. Når vi høre ham om aftenen/natten afventer vi selvfølgelig om det går i sig selv igen! Gør ...

Annonce

... det nogen gange, men sjældent!

Han er en meget glad dreng, både herhjemme og i DP. Han er klart i trivsel, udvikler sig, går næsten! Meget aktiv, hvilket DP også fortæller. Der er næsten ikke en finger, at sætte på ham udover NATTESØVNEN!!

Dagsplan (skal siges jeg er spl. Så K kommer ikke DP fem dage ugentlig, gerne 4 og de dage jeg har fri bliver han afl. senere.) Planen skal ses udfra, jeg har ham hjemme:

Kl. 5.30-6.30: Vi står op.

Kl. 7: Havregrød, mælk af kop

Kl. 7.30-8.30: lidt at drikke, puttes til lur.

Kl. 8.30-10.30: Luren vare ml. en time til to, alt efter hvornår han står op og har sovet om natten. Får lidt brød eller skyr, vand af kop.

Kl. 11.30-12: middagsmad. Rugbrød med forskelligt pålæg og tilbehør. Mælk af kop.

Kl. 12.30-13.15: Puttes til middagslur. Vand af kop.

Kl. 14-14.30: op fra lur og får her lidt brød eller skyr. Vand af kop.

Kl. 16-16.30: frugt, ostehaps og vand.

Kl. 17.45-18.00: aftensmad. Spiser vores i store træk! Mælk af kop.

Kl. 18.30: vaskes, bad, kommer i nattøj.

Kl. 19-19.30: får flaske til natten i sengen. Han kan være rigtig træt når man går ind med ham! Men når flasken er drukket, vågner han bare op til dåd! Ved ikke om han er træt nok! Han virker ikke så træt, som han en overgang gjorde!?? Hvordan trapper vi ud af flasken?

Vi har jo selv gennemtænkt det hele frem og tilbage tusind gange; er det vores skyld, hvad gør vi forkert, er det seperationsangst, driver han gæk med os, fejler han noget vi ikke ved, er han sensitiv, etc. Vi har prøvet nærmest alt!!

Han er os svær, hvis man eks. har med i sommerhus eller bare "fremmede" steder! Så sover han os rigtig dårligt!

Jeg er typen der tænker, der skal ikke ske for meget på en dag og hans rutiner og tidspunkter skal overholdes! Putter aldrig ude, for senere at tage ham op og ind i bilen og hjem! Måske jeg nok os er lidt ramt af, at vi ALDRIG har fået en reel nattesøvn! Og så gider man jo ikke høre på de veninder, hvis unger bare sover fra 19-7.00!!
Kan mærke at det på mig, nok os mere end min mand, tager ekstremt hårdt på mig og går mig på! Jeg er så frustreret over det og føler mig aldrig oplagt!

Håber du kan komme med gode råd eller bare fastslå om det er normalt! Ved jo os godt at DP start påvirker nogen børn mere end andre. Dog har jeg lidt den opfattelse, at ALT hvad Kristian oplever af indtryk, det kommer til udtryk om natten. Bare en tanke!!
Vi har aldrig to nætter i streg, der er ens! Så man kan ikke sige at denne måned har han f.eks. kun været vågen en gang om natten og det er ca. Omkring kl. 3.

Håber du vil dele lidt tanker og råd?

Med venlig hilsen
Rikke

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Overtøj til børn

Vindtæt og vandtæt overtøj, som flyverdragt, jakke og overtræksbukser er ideelt, når børn skal lege ude og det er køligt.

Luffer eller vanter sættes fast i ærmet med trykknap eller specielle spænder, som man køber netop til formålet. Snore, halstørklæder og bælter er for farligt. De kan medføre at barnet hænger fast, når det klatrer rundt og bevæger sig i leg, og det kan i værste tilfælde medføre, at barnet hænger fast og bliver kvalt. I stedet for halstørklæde kan man købe en...

Læs mere i Babylex

Menstruation - efter fødsel

Det er meget forskelligt, hvornår menstruationen begynder igen efter en fødsel. Hos nogle kvinder kommer menstruationen allerede efter ca. 8 uger, men det er også helt normalt, at menstruationen først kommer et år efter, at du har født.

Hvis du ammer, vil det ofte udskyde din menstruation, så menstruationen først vender tilbage, når du begynder at trappe ned i antallet af amninger eller helt er stoppet. Men menstruationen kan vende tilbage på forskelligt tidspunkt, uanset om du...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger