Svar: Søvnmønster og putning

20. november 2014

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Eva

Tak for dit brev :)

Det du fortæller er helt normalt for alderen. Netop med den alder din dreng har, så vil han ofte sove sent om aftenen - at han først går i seng omkring kl 21.30 er faktisk lige efter bogen, og det vil ændre sig igen på sigt.

Det samledes søvnbehov i denne alder ca. 15 timer. Nogle børn sover lidt mere, andre børn sover lidt mindre. Det vil f.eks. kunne være fordelt sådan at barnet sover 10 timer om natten og 5 timer i løbet af dagen. Dagslurene er ofte fordelt sådan, at barnet sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen og nogle børn kan også godt finde på at sove f.eks. 6 timer om dagen og så sover de ca 9 timers nattesøvn, og det er lige nu helt okay:)

Det kan godt være at lidt skemad vil hjælpe jer - om han er parat afhænger lidt af de signaler han sender. Det er ikke kun hans alder, der spiller ind på, hvorvidt du kan begynde nu, det afhænger også af, hvordan han f.eks. tager imod sin d-vitamin. Åbner han f.eks. munden bevidst for skeen? Kan han holde hovedet selv og drejer han hovedet og følger din mad, når du sidder med ham på skødet, imens du spiser? Hvordan fungerer hans mave? Savler han? Der er flere signaler på, at han er klar til skemad.

I første omgang vil det være rigtig godt at se, om du kan få ham til at indtage lidt mere mælk. Og hvis hans indtag af ekstra mælk ikke øger hans søvn, og du stadig synes at han virker vågen og søgende, så kan du begynde med lidt smagsprøver af skemad - start om dagen f.eks. til frokost. På sigt vil skemaden være med til at skabe mere rytme i løbet af dagen og vil naturligt påvirke søvnen, men lige nu er det ekstra mælk, du skal prøve at få i ham.

Med den alder din dreng har nu, så er han ekstra opmærksom på verden. Han følger tydeligt med, bruger sig selv mere fysisk og mentalt, drejer hovedet bevidst efter ting, skelner tydelig mellem om han er hjemme eller ude, om han er i favn hos mor eller en fremmed osv. Det betyder at børn i denne alder meget let lader sig forstyrre - og især når de skal spise. Han ammes, spiser, slipper - kigger efter ting, tager måske fat igen, slipper og gider så alligevel ikke mere, det er sjovere at lege og være opmærksom på verden.

Derfor kommer man let ind i en rutine, hvor barnet mere eller mindre slatspiser, slatsover, slatspiser og atter slatsover - hele dagen igennem, og derfor kan det være en rigtig god ...

Annonce

... idé at arbejde på at få lidt mere mælk i ham. Det vil sige, at han skal ammes hyppigere - det vil øge mælkemængden og give ham mere ro i maven - og forhåbentlig bedre søvn.

Du skal prøve at skabe en rutine, hvor han tilbydes mælk før hver lur. Mælk skal indgå som en fast del af hans putteritual. Du må gerne lægge dig ned og amme ham liggende i din seng og lade ham falde i søvn der - og det lyder som om at du allerede gør dette - det er super. For mange børn vil det hjælpe at sove lur på denne måde, fordi det hjælper dem med bedre at koble fra overfor verden og dermed få sovet. Du må gerne blive liggende hos ham - nogle gange vil børn i denne alder vågne op efter f.eks. 20 minutter, og her kan du være parat med brystet og amme ham igen, hvorefter han så sover videre og får en god lang lur.

Du skal medtænke at vågen tid skal være aktiv tid, og at han i sine vågne perioder skal aktiveres både motorisk og mentalt, så han også er mere parat til at skulle sove, når han puttes igen. Så du skal nu prøve at se hans døgn opdelt i aktive og vågne perioder og tidspunkter, hvor han så skal sove.

En plan for dagen kan se således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre. Får en ekstra amning, når dagen begynder, og I skal op.

Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost: Her kan på sigt lige tilbydes lidt smagsprøver på en grød, sammen med lidt vand og så skal han ammes og puttes til sin middagslur

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Eftermiddag: Ammes og puttes til dagens 3. lur. Har evt. både behov for amning, når han vågner af middagslur og amning igen, når han puttes til 3. lur

Aften: Ammes efter behov, vil ofte spise hyppigt i løbet af aftenen og tanker op til natten. Tidspunktet for putning afhænger af hvor sent den 3. lur ligger.

Sen aften: Ammes og spiser mere eller mindre i søvne

Midt nat: Ammes og sover videre.

Hvis han ammes og puttes kl 21.30-22, så vil han måske have behov for amning igen først på natten og igen tidlig morgen og det vil også være helt okay med en sådan rytme.

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre og at det giver lidt ro med på vejen:)

Jeg vil også anbefale dig to af mine bøger "Helens bog om børn og søvn" og "Helens bog om børn og mad". I bogen om søvn kan du blandt andet læse om netop 4 måneders alderen og søvnudfordringer og i bogen om mad, guides du igennem skemaden fra de første smagsprøver til I er igang med familiemaden:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Fed creme til børneeksem

Har dit barn børneeksem, er det vigtigt med en god hudpleje - og fedtcremer med en høj fedtprocent forebygger hudeksem. Hudpleje er vigtigt året rundt, men især i vinterperioden, hvor den kolde luft udtørrer huden ekstra meget, er det ekstra vigtigt med en god creme.

Til både behandling og forebyggelse af børneeksem, er det vigtigt at vælge fed creme fremfor lotion. En lotion indeholder meget vand og fordamper derfor hurtigt fra huden, og giver derfor ikke huden den nødvendige...

Læs mere i Babylex

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke