Svar: Søvn uden flaske - igen igen
20. november 2014
Alder:
10 mdr.
Kære mor til to
Tak for dit brev og det er dejligt at høre at det går stille og roligt fremad, i hver fald kører det langt bedre om dagen nu, men nætterne skal naurligvis også fungere:)
Du skal naturligvis sikre dig, at hun ikke vågner om natten, fordi hun har ondt i ørerne eller lignende. Hyppige opvågninger, gråd, mootorisk uro, behov for at være i favn, komme op og blive vugget kan godt være tegn på at hun har ondt i ørerne .Har hun været forkølet? Det kan være en god idé at overveje om hun bør få ørerne tjekket.
Du skal også sikre dig, at hun ikke vågner, fordi hun er sulten og tørstig. Du fortæller at hun i øjeblikket har nedsat appetit - måske fordi der er sygdom på vej og måske også forklaringen på at hun søger flasken ekstra meget.
Derudover, så lyder det som om at hun godt kan begynde at undvære flasken før sin middagslur og du kunne prøve at tilbyde hende en kop med mælk her i stedet. De to flasker i døgnet, kan så med fordel tilbydes aften og sen aften, for at se om du på den måde kan fylde hende lidt ekstra op til natten. Sammen med en godnatgrød kan det måske give lidt ekstra mæthed og dermed længerevarende søvn.
Du kan også prøve at udskifte erstatningen til en anden type, da de smager forskellligt, ligesom du også kan prøve med en vælling, for at se om hun bedre vil kunne lide smage af dette og derfor vil drikke lidt mere.
Og så lyder det også lidt som om at problemet hos jer hænger sammen med at jeres datter har lært at hun skal have enten flaske eller sut i munden for at sove og måske har det jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn. Det handler om at hun er vant til at sove med sutten, falde i søvn med sutten og vant til at du giver hende den i munden, når hun så vågner om natten.
Når vi sover, så sover vi først let, så dybere og dybere, så let igen, og vi har også drømme søvn ind imellem disse forskellige stadier af søvn. Når jeres datter falder i søvn, så har hun sin sut, men når hun så sover, så slappes alle muskler i kroppen og sutten falder ud. Så vågner hun lidt op, sover lettere og registrerer at sutte mangler, hun rejser sig, småklynker eller lignende og du kommer og putter sutten i munden på hende, hvorefter hun så falder til ro og sover igen. Hun har altså ligesom lært at hun kun kan sove, når hun har sin sut i munden ...
Det er uhensigtsmæssigt både for dig og for hende - men især for dig, fordi det kræver at du skal stå op flere gange om natten, for at give hende sut ... Derfor vil det være rigtig godt, hvis du kunne lære din datter at sove uden at få sutten i munden hver gang og det ville være rigtig godt, hvis hun også selv kunne finde sin sut, hvis du kunne gøre hende mere selvhjulpen her.
Det vil være godt at lære hende det om dagen først og du skal gøre det til en vane altid at give hende sutten i hånden, så hun selv kan putte den i munden. Det er ikke dig, der putter den i munden på hende. Når hun kan bevægelsen om dagen, kan hun også om natten.
Så skal du komme nogle ekstra sutter i hendes seng, og så hjælpe hende med at finde sutten selv, når hun vågner og har brug for den - føre hendes hånd, mærke efter, finde en sut og selv putte den i munden. Du kan evt. koble sutten på en klud, fordi det kan gøre det lettere for hende at finde den.
Når hun vågner om natten, så prøv om du ikke med beroligende ord, kærtegn, stillingsskift osv. kan få hende videre i søvnen, uden at få noget i munden ... det vil hjælpe jer på sigt. Beroligende ord vil du på sigt kunne sige på afstand, så hun kan høre at du er der, hun vil selv kunne skifte stilling og finde en måde at sove videre på og kan hun så også selv finde sin sut, hvis hun har brug for det, så er I nået langt …
som jeg læser dit brev, så kan du godt lige nu få hende videre i søvnen uden sut eller flaske i munden - men det kræver, at du putter hende i dynen og går rundt med hende i dine arme og vugger hende igen og igen og igen og … Og det er erfor uhensigtmæssigt, at hun har lært at det enten er sut/flaske i munden eller vugges i favn - og det er også det du jo mærker og derfor du skriver.
Kan du ikke sove sammen med hende i en periode? Det at I ligger sammen om natten, at du er lige ved siden af hende, kan lægge dine hænder på hende, hun kan tumle rundt, sove på din mave eller hvad hun nu har behov for - hvad der nu virker og giver hende den nærhed og tryghed som hun viser behov for - kan lære hende at hun ikke behøver komme op og blive gået med, men at du stadig er der, helt tæt på og hun stadig får masser af fysisk kontakt. Og samtidig kan du så mininere behovet for at have enten sut eller flaske i munden.
En rytme om aftenen, hvor I spiser aftensmad kl 18, herefter kommer hun i bad, gøres klar til natten, tilbydes godnatgrød i køkkenet f.eks. kl 19.30, får børstet tænder og så bliver hun puttet med flaske ca kl 20 og får flaske igen sen aften eller først på natten - og herefter sover hun så uden flaske til næste morgen tidlig. Men med mor hos sig, masser af nærvær og nærhed - kærtegn, beroligende ord, men uden at komme op og og rundt og uden at sutten behøver være i munden igen og igen…
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske