Brev:
Søvn uden flaske - igen igen
20. november 2014
Alder:
10 mdr.
Søvn uden flaske - igen igen
Kære Helen.
Tak for dit svar på mit første brev. Nogle ting er blevet bedre siden. Jeg har prøvet nogle af de tips du gav - og det har hjulpet. Tak for det.
Det har ved flere lejligheder lykkedes mig, at få min datter til at falde i søvn selv i sin barnevogn (dvs uden jeg behøver at trille hende imens). Hun er også begyndt så småt at åbne munden for skeen igen, så det er dejligt. Hendes appetit virker dog nedsat i øjeblikket, hun spiser kun en brøkdel af hvad hun tidligere har gjort.
Desværre gælder det positive mønster ikke for nattesøvnen. Her vågner min datter fortsat ca hver 2.-3. time. Hun er vældig urolig, når hun vågner, og der er som om hun ikke kan finde ro. Jeg føler, at det er ligemeget hvad jeg gør. Der er dog to ting, som med garanti vil få hende til at falde i søvn igen. 1: at pakke hende ind i dynen og gå rundt med hende i armene, og 2: at give hende en sutteflaske med mme.
Begge dele vil jeg helst undgå. Hvis jeg vælger løsning 1, kræver det, at jeg går rundt med hende hele natten, da hun vågner og er ulykkelig, når man lægger hende. Løsning 2 giver sig selv, at det er en dårlig ide. Det er jo netop den løsning, jeg gerne ville væk fra i første omgang.
Jeg har forsøgt at putte hende med dynen og mine hænder på hende, men hun skubber mine hænder væk og sparker vredt dynen af. Og så karter hun ellers rundt og kører sig selv mere og mere op... Til sidst er hun helt ulykkelig - ja nærmest hysterisk. Hun er så træt, og hvis hun bare lagde sig roligt ned og lukkede øjnene, ville hun med garanti falde i søvn med det samme. Men det er som om, hun kæmper imod. Hvorfor gør hun det? Kan du forklare mig det? Det er så frustrerende. Ikke bare fordi min søvn bliver ødelagt. Hendes søvn bliver også meget skidt, og derfor bliver hun meget pylret hele dagen... Det er ikke sjovt for nogen af os.
Jeg er for at være ærlig rigtig dårlig til at tackle nætterne med hende. Jeg bliver vældig irriteret over at hun dog ikke bare kan slappe af og falde i søvn, og det hjælper jo slet ikke på situationen. Jeg ved godt at mit humør smitter af på hende, og hun mærker klart min frustration. Ofte må min mand komme og tage over, og det er jo også lidt fjollet eftersom det er mig der har orlov, og han skal op på arbejde. Men han er mere tålmodig, og måske også mere stædig end mig. Jeg er nok hurtigere til at vælge den lette/hurtige(/dumme) løsning som en flaske, for at kunne komme tilbage i seng. For man bliver jo nærmest sindssyg af ikke at få sovet. Det gør mig ked af det og frustreret at jeg ikke kan få min datter til at slappe af, og jeg føler det som et nederlag hver gang min mand må tage over, fordi jeg bliver irriteret.
Det skal siges, at en decideret udtrapning af flaskerne om natten ikke kan sættes i system. Hun har aldrig drukket ret meget af gangen. Hun drikker som regel 30-70 ml ad gangen, bare lige nok til at falde til ro. Derefter spytter hun flasken ud og skubber den væk med hånden. Så får hun sin sut og lukker øjnene og sover. Så når det har været rigtig slemt, er hun blevet puttet med en flaske på 200 ml. Hun drikker så 30-70 ml og falder derefter i søvn. Hun skubber flasken væk, også hvis jeg prøver at få mere i hende når hun er faldet i søvn. Herefter vågner hun efter 1-1,5 time og jeg har bare givet hende lidt mere af putte-flasken så hun falder til ro, og sådan kan det så køre. Til sidst får hun i løbet af nogle timer drukket 150-200 ml. Når hun vågner derefter går vi i gang med natflasken, som hun på samme måde tager i mindre doser hen over natten. Hvordan lærer jeg hende at drikke en større mængde på en gang?
Flasken hun får om dagen inden middagsluren drikker hun heller ikke. Jeg tilbyder hende den mens hun er vågen inden hun får overtøj på og bliver puttet i barnevognen. Her drikker hun 30-50 ml. Hun tilbydes flasken igen når hun er blevet puttet i barnevognen. Tager her igen 30-50 ml, og skubber herefter flasken væk. Falder i søvn selv med sin sut. Det er som regel nødvendigt at vugge/trille vognen lidt frem og tilbage så hun bliver rolig, men det lykkes som regel at hun lukker øjnene i en stille vogn.
Hun er blevet bedre til at drikke af kop, men hun får på ingen måde dækket sit behov herved, derfor har jeg også givet hende flaskerne som jeg har, for at sikre hende væske nok. I bund og grund ved jeg jo godt, at måden har været uhensigtsmæssig, men hvordan får man lige "vendt bøtten"?
Kærlig hilsen
Mor til to.