Svar: Natgrød og/eller flaske
16. november 2014
Alder:
16 mdr.
Kære Lina
Tak for dit brev :)
Det er rigtigt, at jeres datter stille og roligt skal lære at undvære sin flaske, og her vil natgrøden og en kop lun mælk af en kop ofte erstatte - men hvis I fornemmer, at hun lige nu har rigtig meget brug for sin flaske og sover bedst på denne måde, så er det okay, at I bibeholder den lidt…
Men behøver det at være enten eller? Måske kan I gøre halvt/halvt - så hun får en halv portion grød og en halv mængde mælk i flasken - og på den måde bliver hun måske lidt mere mæt, så hun ikke vågner skrubsulten kl 05 samtidig med, at I vænner hende til, at hun ikke behøver drikke helt så meget af flasken og stille og roligt kan mængden af grød så øges, og mængden af mælk trappes helt ud.
Man kan sige, at jo ældre hun bliver, jo mere bevidst vil hun blive om flasken og naturligt bede om den - og derfor også protestere voldsomt, hvis I ikke giver hende den. Hun kan blive sværere at aflede. Modsat, så kan man også sige, at jo ældre hun er, jo bedre vil I kunne forklare hende at flasken er slut. Hun vil begynde at forstå forskellige ord, begynde at kommunikere, og I vil naturligt kunne begynde at bruge ordet "slut" i hverdagen - samtidig med at I signalerer slut med jeres hænder. "Det er slut, der er ikke mere" - f.eks. når I læser historie og bogen klappes sammen eller når tallerkenen er tømt, og hun har spist alt sin mad, eller når der ikke er mere at drikke i glasset eller mælkekartonen er tom… Og det kan I flytte over på flasken "slut, der er ikke mere" og på den måde forklare hende, at det er sådan situationen er nu. Og så tilbyde hende et alternativ.
I skal lige nu tage den med ro - det lyder som om at flasken er at foretrække, fordi hendes spisetider og puttetider har ændret sig. Det er dog meget tænkeligt, at hendes rytme vil ændre sig mere i løbet af de næste uger, og her vil det være rigtig godt, at I er opmærksomme på, hvordan I kan få flasken trappet ud og godnatgrøden introduceret i stedet… Måske vil hun lige nu også have glæde af blot at få en banan om aftenen og ikke en grød...
Det er en balance …
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med hende:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske