Du får ret, jeg får fred

17. november 2014

Kategori:
Alder:
22 mdr.

Du får ret, jeg får fred

Kære Helen

Nå, nu vælter spørgsmålene ind fra min side. Pudsigt :-) Måske fordi jeg lige har dine kloge ord i baghovedet.

Mine to drenge - med fem år i mellem dem - kommer fint ud af det med hinanden, men: En næsten 2-årig har jo en helt særlig lyd for "jeg vil ha' min vilje", og i takt med, at de begynder at lege mere sammen, fylder den lyd mere. Det giver os lidt problemer fordi, storebror giver sig HVER GANG. Jeg vil selvfølgelig ikke ha', at V får fornemmelsen af, at man kan overtage den sjove guitar, hvis man bare insisterer højt nok - og vi forsøger derfor at hjælpe M med at holde på hans ret, hvis han havde den først. Det er han bare overhovedet ikke interesseret i.

På samme måde, og det er faktisk voldsomt træls, hvis vi voksne retter på V - det kunne være når han synes han skal smage mælken med hænderne ved middagsbordet - og han så ikke er enig i vores ...

Annonce

... beslutning og benytter føromtalte lyd, så tager M part i konflikten. Og han bliver virkelig forurettet over vi holder fast. Faktisk i en grad, så jeg virkelig har sagt fra og forklaret ham ret enkelt og præcist, at jeg simpelthen ikke vil have, at han blander sig. Det er min voksne beslutning og mit ansvar at lære V, at man ikke stikker hænderne ned i mælken, M er dybt uenig og kaster sig med ildhu ind i konflikten hver gang. Hvad gør vi helt konkret?

Nogle gange har jeg en lille-bitte fornemmelse af, at M næsten har gjort det til en "princip-sag" at aflevere legetøjet. Anderledes er det i konflikterne med os voksne - der virker det helt oprigtigt som om han simpelthen ikke kan holde ud, at V bliver ked af et nej. Med tiden, og en voksende vilje hos V, er det egentlig blevet noget der fylder lidt - så jeg ville være meget taknemmelig for et råd!

Giver jeg mening? Og tak. :-)

Pia

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Medicin til børn

Et lille barn må aldrig få medicin, uden at lægen har ordineret det. Børn skal have helt andre mængder end voksne og reagerer anderledes på visse produkter.

Har dit barn fået ordineret medicin, så er det vigtigt at følge lægens instruks. Er der f.eks. ordineret penicillin i 6 dage, så er det vigtigt, at du giver medicinen i 6 dage og ikke stopper efter 3 dage, fordi du synes, at barnet virker frisk og rask. Hvis du stopper for hurtigt, risikerer du, at sygdommen vender...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger