Brev:
Du får ret, jeg får fred
17. november 2014
Alder:
22 mdr.
Du får ret, jeg får fred
Kære Helen
Nå, nu vælter spørgsmålene ind fra min side. Pudsigt :-) Måske fordi jeg lige har dine kloge ord i baghovedet.
Mine to drenge - med fem år i mellem dem - kommer fint ud af det med hinanden, men: En næsten 2-årig har jo en helt særlig lyd for "jeg vil ha' min vilje", og i takt med, at de begynder at lege mere sammen, fylder den lyd mere. Det giver os lidt problemer fordi, storebror giver sig HVER GANG. Jeg vil selvfølgelig ikke ha', at V får fornemmelsen af, at man kan overtage den sjove guitar, hvis man bare insisterer højt nok - og vi forsøger derfor at hjælpe M med at holde på hans ret, hvis han havde den først. Det er han bare overhovedet ikke interesseret i.
På samme måde, og det er faktisk voldsomt træls, hvis vi voksne retter på V - det kunne være når han synes han skal smage mælken med hænderne ved middagsbordet - og han så ikke er enig i vores beslutning og benytter føromtalte lyd, så tager M part i konflikten. Og han bliver virkelig forurettet over vi holder fast. Faktisk i en grad, så jeg virkelig har sagt fra og forklaret ham ret enkelt og præcist, at jeg simpelthen ikke vil have, at han blander sig. Det er min voksne beslutning og mit ansvar at lære V, at man ikke stikker hænderne ned i mælken, M er dybt uenig og kaster sig med ildhu ind i konflikten hver gang. Hvad gør vi helt konkret?
Nogle gange har jeg en lille-bitte fornemmelse af, at M næsten har gjort det til en "princip-sag" at aflevere legetøjet. Anderledes er det i konflikterne med os voksne - der virker det helt oprigtigt som om han simpelthen ikke kan holde ud, at V bliver ked af et nej. Med tiden, og en voksende vilje hos V, er det egentlig blevet noget der fylder lidt - så jeg ville være meget taknemmelig for et råd!
Giver jeg mening? Og tak. :-)
Pia