Svar: Nattesøvn - vågner mange gange

12. november 2014

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Stine

Tak for dit brev og tak for dine søde ord til mig om brevkassen og mine svar:) Det er rigtig dejligt at høre, at du kan bruge de råd jeg giver!:)

Det er også rigtig godt, at I har fået skabt en nogenlunde fast dagsplan og det lyder rigtig fint, hvis jeres dreng sover 1-1.5 time om formiddagen og 1.5-2.5 time til middag. Samlet lyder det som om at han får sin søvn og har en fin evne til at regulere sit behov, så de dage, hvor han sover længere formiddagslur sover han mindre til middag og de dage, hvor han sover kortere tid om formiddagen, sover han så en længere middagslur - super! Vær dog opmærksom på at hans stå op tidspunkt om morgenen og puttetidspunkt til natten meget gerne må ligge fast:)

Det kan naturligvis spille ind, at han ikke har været helt rask og også har fået tænder, men mere sandsynligt er det dog, at hans alder lige nu påvirker hans søvn. Han er sandsynligvis rigtig godt igang motorisk og og får sig lagt i stillinger, som han endnu ikke mestrer at komme væk fra. Han triller, flytter på sig, får sig skubbet op i hjørnet af sengen og har brug for din hjælp til at blive lagt rigtigt igen, få dynen om sig, som han har skubbet af osv.

Han drømmer også, vil både kunne grine og græde i drømme. Alt hvad han oplever om dagen skal bearbejdes, når han sover og det bliver netop bearbejdet i drømme og hans drømmeaktivitet er stor. Mange børn vil i 7 måneders alderen også kunne have en periode, hvor de pludselig vågner om natten - de er ikke kede af det, men ...

Annonce

... ligger og snakker. Det virker som om at de bruger nattens mørke timer til at ligge og øve lyd. Her kan de rigtigt hører sig selv…

Du skal være meget opmærksom på, hvordan du hjælper ham, når han er urolig og vågner om natten. Det er helt okay, at du hjælper ham med stillingskift. At du lige lægger ham om på den anden side, putter dynen om ham osv. I takt med at han bliver bedre og dygtigere motorisk om dagen vil han selv kunne skifte stilling om natten. Men du skal passe på ikke at give ham noget i munden hver gang han vågner og du skriver netop at du "nogle gange giver sut, nogle gange vand og nogle gange giver bryst" - og det skaber en uhensigtsmæssig afhængighed af at der skal noget i munden - og det går ikke. Det gør ham afhængig af dig hele natten igennem og du skal prøve at minimere din hjælp.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du fortæller, at han tidlig morgen kommer over til dig og her sover godt og samtidig fortæller du at hans tremmeseng står i soveværelset ca 1 meter fra din seng. Kan din seng og hans seng ikke kobles sammen? Hvis det er muligt at tage den ene side af tremmesengen og koble sengen til din seng, naturligvis sikre at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, så vil du kunne berolige ham med dine hænder og nærhed om natten - uden at du behøver tage ham op, give ham bryst, vand, sut eller lignende - det at han kan mærke dig, fornemme at du er der vil kunne hjælpe ham videre i søvnen og samtidig vil han lære at sove i egen seng…

Håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Du är min absoluta förebild inom allt med barn och allt som rör barnuppfostran/sömn/mat/sjukdom. Trots att jag aldrig träffat dig känner jag ett 100% förtroende och respekt för dig och känner att din syn på barn och hur man ska hantera olika situationer är helt rätt. Det finns så många metoder och syn på området idag men du har en sån sund och kärleksfull inställning.

För att sammanfatta det jag precis skrev: Du är min "guru" inom området och jag är glad att jag Tack vare min danska svärmor fann din sida och äntligen kunde få den hjälp och feedback jag så väl behövde!

Tack
/Erika