Svar: Nattesøvn - vågner mange gange
12. november 2014
Alder:
7 mdr.
Kære Stine
Tak for dit brev og tak for dine søde ord til mig om brevkassen og mine svar:) Det er rigtig dejligt at høre, at du kan bruge de råd jeg giver!:)
Det er også rigtig godt, at I har fået skabt en nogenlunde fast dagsplan og det lyder rigtig fint, hvis jeres dreng sover 1-1.5 time om formiddagen og 1.5-2.5 time til middag. Samlet lyder det som om at han får sin søvn og har en fin evne til at regulere sit behov, så de dage, hvor han sover længere formiddagslur sover han mindre til middag og de dage, hvor han sover kortere tid om formiddagen, sover han så en længere middagslur - super! Vær dog opmærksom på at hans stå op tidspunkt om morgenen og puttetidspunkt til natten meget gerne må ligge fast:)
Det kan naturligvis spille ind, at han ikke har været helt rask og også har fået tænder, men mere sandsynligt er det dog, at hans alder lige nu påvirker hans søvn. Han er sandsynligvis rigtig godt igang motorisk og og får sig lagt i stillinger, som han endnu ikke mestrer at komme væk fra. Han triller, flytter på sig, får sig skubbet op i hjørnet af sengen og har brug for din hjælp til at blive lagt rigtigt igen, få dynen om sig, som han har skubbet af osv.
Han drømmer også, vil både kunne grine og græde i drømme. Alt hvad han oplever om dagen skal bearbejdes, når han sover og det bliver netop bearbejdet i drømme og hans drømmeaktivitet er stor. Mange børn vil i 7 måneders alderen også kunne have en periode, hvor de pludselig vågner om natten - de er ikke kede af det, men ligger og snakker. Det virker som om at de bruger nattens mørke timer til at ligge og øve lyd. Her kan de rigtigt hører sig selv…
Du skal være meget opmærksom på, hvordan du hjælper ham, når han er urolig og vågner om natten. Det er helt okay, at du hjælper ham med stillingskift. At du lige lægger ham om på den anden side, putter dynen om ham osv. I takt med at han bliver bedre og dygtigere motorisk om dagen vil han selv kunne skifte stilling om natten. Men du skal passe på ikke at give ham noget i munden hver gang han vågner og du skriver netop at du "nogle gange giver sut, nogle gange vand og nogle gange giver bryst" - og det skaber en uhensigtsmæssig afhængighed af at der skal noget i munden - og det går ikke. Det gør ham afhængig af dig hele natten igennem og du skal prøve at minimere din hjælp.
Du fortæller, at han tidlig morgen kommer over til dig og her sover godt og samtidig fortæller du at hans tremmeseng står i soveværelset ca 1 meter fra din seng. Kan din seng og hans seng ikke kobles sammen? Hvis det er muligt at tage den ene side af tremmesengen og koble sengen til din seng, naturligvis sikre at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, så vil du kunne berolige ham med dine hænder og nærhed om natten - uden at du behøver tage ham op, give ham bryst, vand, sut eller lignende - det at han kan mærke dig, fornemme at du er der vil kunne hjælpe ham videre i søvnen og samtidig vil han lære at sove i egen seng…
Håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske