Svar: Det der med dagpleje

11. november 2014

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det er dejligt, at I har fundet en dagplejer, som I umiddelbart er glade for og som I også mærker, at jeres dreng er tryg ved :) Det er utrolig vigtigt, at man kan samarbejde og forhåbentlig vil den tillid, I allerede har opbygget gøre, at det vil være muligt at tale stille og roligt om tingene, uden at det behøver blive en kamp:)

Jeres dreng er ikke parat til at kunne nøjes med kun en lur. Han skal stadig have to lure dagligt og det vil sandsynligvis ændre sig i løbet af de næste 3-4 måneder, men lige nu skal han sove to lure dagligt.

Og nej, det er ikke nogen god idé at putte ham så tidligt hele dagen, at han faktisk ikke kan nøjes med to lure, men begynder at skulle sove en 3. lur sidst på eftermiddagen. Det er et skridt i den forkerte retning, netop fordi han jo på sigt skal til at sove en lur dagligt og således hen af vejen vil lære at sove samtidig med det andet barn, der går i dagplejen.

Det er altså hos jer et spørgsmål om at tiden lige skal have lov til at arbejde lidt og alle kan naturligt få deres ønsker opfyldt, og jeres dreng kan få den søvn, som han har behov for og have den rytme, som han trives bedst med - men tid skal der altså til og dermed også ro på.

Jeg synes, det vil være rigtig godt, hvis du kan tale med dagplejer om at forsøge at holde rytmen, så han får en formiddagslur ca 9.30 og en længere middagslur, som kommer til at ligge omkring kl 13.30-14. Forklar at I har arbejdet rigtig længe på at få skabt denne rytme, og at han tydeligt trives med den - og at det er et skridt i den forkerte retning, hvis I putter ham til en 3. lur - så bliver det sværere at nå det hun gerne vil i sidste ende, nemlig at han sover en lur dagligt.

Hvis det er meget svært for dagplejer at få hverdagen til at hænge sammen med børn der sover forskudt, så synes jeg du skal foreslå, at du så henter jeres dreng 13.30-14 hver dag, og at han så kan blive puttet og sove, netop når du henter ham… Det er rigtig dejligt, at du har den ...

Annonce

... mulighed og kan han sove 1.5 time her, så passer det både ind i hans rytme, han får sin søvn, og du kan måske arbejde lidt videre, når I er hjemme, fordi han så kan stå og sove færdig ude.

Lige nu er det vigtigste, at jeres dreng trives og at dagen hænger sammen for ham. Han er så lille, at han ikke leger med andre børn, men i stedet kikker på, spejler sig, udforsker osv. Og det er naturligvis guld værd, men ikke nødvendigvis i flere timer hver dag:) Der er intet i vejen for, at du derfor kan vælge at hente ham om eftermiddagen - hvis han har været i dagpleje fra ca kl 8 - 13.30/14, så er det meget passende, han behøver ikke være der mere, når du har muligheden for at afkorte dagen og hjælpe ham.

Det man skal være opmærksom på er, at han skal opleve en hverdag i dagpleje - opleve at spise der, sove der, lege der, tage på ture osv. Han kan ikke klokken og fornemmer dagens tidspunkter efter hvad der sker. Og hvis man som forældre henter efter kun et par timer, så vil man godt kunne skabe en indre forventning hos barnet om, at man kommer efter et par timer - hvorfor barnet kan have svært ved at være en del af hverdagen, men vil sidde og spejde mod døren i forventning om at mor kommer ind af døren lige om lidt. Men det tænker jeg ikke vil være tilfældet hos jer.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg har fuld forståelse for at dagplejer gerne vil have at børnene har samme rytme, så de spiser, sover, kan være aktive, lege og tage på ture sammen osv. Det er naturligt praktisk i hverdagen og det er også godt for børnene, at de netop kan være vågne og aktive sammen - det er naturligvis vigtigt. Men det kommer, det ændrer sig stille og roligt. Og hvor nogle børn kan nøjes med kun en lur dagligt, når de er 12 måneder, ja så kan andre først nøjes med en lur, når de er 18 måneder… Og sådan er børn så forskellige:) Det er derfor jeg tænker, at jeres dreng måske vil være mere parat til dagplejers rytme, når han er 14-15 måneder gammel...

Jeg håber, du kan bruge disse tanker lidt videre :)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Rabarber

Rabarber er velegnede til grød, kompot, suppe og marmelade. Hvis I ofte bruger rabarber i madlavningen, er det en god idé at tilsætte 'Nonoxal' (kalkchlorid) under kogning.

Dette forhindrer at saften i rabarber reagerer med kroppens kalk, som bl.a. giver ubehagelige reaktioner på tænderne.

Rabarber er bedst tidligt i sæsonen fra april og indtil omkring Skt. Hans. Rabarber indeholder små mængder oxalsyre, og i højsommeren stiger mængden af oxalsyre i stilkene. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger