Brev:
Det der med dagpleje
11. november 2014
Alder:
11 mdr.
Det der med dagpleje
Kære Helen.
Så har jeg igen et spørgsmål. Vores lille dreng på knap et år er begyndt i dagpleje og jeg har nogle spørgsmål angående, hvordan jeg skal forholde mig.
Først og fremmest er han rigtigt glad for dagplejeren. Han er en meget tillidsfuld dreng og har altid haft let ved at blive passet.
Mit første spørgsmål handler om søvn (igen). Han begyndte for lidt under et par måneder siden at sove to lure om dagen, i stedet for tre og vi er kommet ind i en rytme som fungerer rigtigt godt. Det har tidligere været en stor udfordring det med rytme. Han sover fra omkring 09/09.30-10.30/11 og igen fra kl. 14-15.30.
Problemet er at dagplejemoren allerede her fra starten vil til at lave om på hans rytme så den passer sammen med det andet barn hun passer. Det andet barn er seks mdr. ældre end vores dreng og sover som regel kun én lur om dagen, hvilket jo passer fint til den alder. Jeg ved godt at rytmerne hurtigt kan ændre sig osv., men er samtidig fuldstændigt overbevist om at vores dreng ikke er nået dertil hvor han tilnærmelsesvis kan nøjes men én lur. Det kan dagplejemoderen godt se nu og derfor får han sin morgen/formiddagslur.
Hun vil dog gerne have at han alligevel følger det andet barn, så han sover nr. 2 lur når det andet barn skal sove. Altså allerede imellem 12-13. Det skal siges at vores dreng altid virker træt efter at han har spist frokost, og hvis ikke han bliver grundigt aktiveret, så bliver han endnu mere sur og tvær og det er derfor højest sandsynligt muligt for dagplejemoren at lægge ham på samme tid som hendes andet barn. Når han lægges så tidligt sover han så ofte heller ikke så længe som han ellers ville der om eftermiddagen.
For det første når han jo næsten ikke at være vågen mere end max et par timer og for det andet så vågner han så ved 14-tiden og vi får et barn hjem som er helt udmattet kl. 17 og som vi så skal holde vågen til kl. 20, hvor han endelig må komme i seng. Et par gange har jeg måttet putte ham til en 3. lur, hvilket er noget af en udfordring og går utroligt meget ud over nattesøvnen. Dagplejemoren mener at han skal vænne sig til det.
Som du ved har vi virkeligt arbejdet i måneder på at få vores drengs døgnrytme ændret, så han kommer i seng kl. 20 hver dag og derfor også først står op imellem 06-07, i stedet for kl. 04-05. Det er først rigtigt ved at lykkedes os nu og vi får endeligt for det meste en god nats søvn, alle sammen.
Han har været hjemme i en uges tid og kørt sin vante rytme og har været frisk også om aftenen og er nu tilbage i dagpleje. Mit spørgsmål går nu på om jeg skal lade dagplejemoren styre og stole på at han vænner sig til det. Eller skal jeg konfrontere hende og holde fast i at det er hans behov, der må komme i første række og at han ikke er klar til at holde sig vågen fra kl. 14-20 og hun derfor må være lidt mere fleksibel og lægge børnene forskudt?
Jeg vil nødigt være hende den sure og irriterende forældre som opfører sig bedrevidende og tvivler på dagplejemorens faglighed, men på den anden side skal vi også få det til at køre herhjemme og kunne nyde hinanden når lillemanden kommer hjem.
En anden lille ting er at jeg indtil videre går hjemme og arbejder og derfor har mulighed for at kunne hente vores dreng inden han skal sove 2. lur. Så bliver hans dag ikke så lang, han vågner op herhjemme og vi kan stille og roligt hygge rundt inden far kommer hjem. Dagplejemoren synes ikke om at han ikke er hos hende en hel dag og mener at det er bedre, at han bliver hentet efter luren. Er det rigtigt at det er bedre for ham? Og er det ikke op til os, hvornår vi henter vores dreng? Jeg forstår godt at det handler om at have en fast hverdag og noget rytme og derfor vil jeg også lige høre hvad du mener om den sag.
Som du kan høre så mangler jeg en masse, meget vigtig tillid til dagplejeren, som ellers gør et fantastisk job og som vores dreng er rigtig glad for og jeg håber på at du kan hjælpe mig med at vælge mine kampe og hjælpe med, hvordan jeg får lidt mere tillid og samarbejde ind i relationen.
Med venlig hilsen
Mig