Svar: Splittet omkring putningen

4. november 2014

Kategori:
Alder:
20 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Maria

Tak for dit brev :)

Dejligt at det gik helt af sig selv, med at komme af med aftenflasken. Selvom sygdom ikke er rart, så kan det nogle gange føre noget godt med sig:) Og dejligt at høre, at graviditeten skrider stille og roligt fremad.

Du har ganske ret i at der udviklingsmæssigt sker meget med "storebror" lige nu. Rigtig mange forældre vil mærke uro omkring søvnen i 18-20 måneders alderen og det handler om, at han nu begynder at få mere farefornemmelse. Og de er en rigtig fin beskrivelse du giver af ham - han begynder nemlig at fornemme at verden ikke kun er sjov og ballade, men at der kan se farlige ting. Og derfor klynger han sig ekstra, han vil ikke være alene i rummet, reagerer på høje lyde som han ikke forstår hvad er, kan ikke lide mørke osv. Det hører alt sammen alder og udvikling til.

Og lige nu er det nok lidt for svært for ham, at du vælger at gå i køkkenet om aftenen efter putning, selvom du prøver at rumstere for at han kan høre dig, så er det lige nu ikke helt nok. Metoden er god nok, men det er lige nu lidt for svært for ham.

I stedet vil jeg anbefale dig at bruge det jeg kalder for "stryge-tøj-metoden". I stedet for at du enten skal sidde hos ham og holde i hånden hele tiden, eller at du går fra ham, og han så bliver ked af det og føler sig forladt og alene, så vil jeg anbefale at du stiller dig i nærheden og laver noget praktisk. Det kan være at tage strygebræt, strygejern og vasketøj med på værelset.

Du skal stå lige ved døren - enten lige uden for døren eller på hans værelse. Det er vigtigt, at han kan ligge i sin seng og se dig. Det er vigtigt, at han ikke behøver rejse sig eller forsøge at klatre over tremmerne af sengen, for at han ser, at du er der. Og så skal du også småsnakke med ham, så han hører, at du er der.

Når du skal lave noget praktisk, som at lægge tøj sammen eller stryge tøj, så er det fordi du skal signalere, at der ikke sker noget spændende nu. Mor har noget kedeligt at lave og der sker ikke noget sjov ...

Annonce

... og leg. Han begynder så småt at vide, at du er der, selvom han ikke kan se dig og han begynder at fornemme, at når han ligger i sin seng, så sidder du og far og hygger i stuen - og det vil han naturligt gerne være en del af. Derfor er det godt at vise ham, at det der foregår er kedeligt, og at han derfor ligeså godt kan lægge sig til at sove.

Samtidig kan du betrygge ham og berolige ham og du kan fortælle ham, hvad du gerne vil have ham til. Du kan sige f.eks. "jeg er lige her, læg du dig ned skat". Den lille venlige kommando "læg dig ned" og at han selv gør det, er vigtigt i forhold til at blive liggende og ikke som nu, at han rejser sig, du kommer ind, lægger ham og han rejser sig med det samme igen. Når han selv lægger sig, så vil han ofte bedre blive liggende og forstå, at det er det han skal nu. Samtidig vil det, at du laver noget praktisk, også sende et signal til ham om, at du ikke sidder og venter på at han skal sove. Han kan kalde på dig "Moaar ...?!" og du kan svare igen "ja, jeg er lige her, nat nat skat". Så du stadig er der, betrygger, beroliger osv. men samtidig holder fast i at det er sengetid for ham nu.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og så kan du stille og roligt begynde at gå til og fra. Og her er det godt med vasketøjet, fordi du kan sige "jeg henter lige noget rent tøj, så kommer jeg igen". Du har derfor et formål med at gå, som ikke handler om at han skal sove, men om at du lige skal hente tøj og så er du tilbage. Og han ser det - du henter tøj og du er tilbage igen hurtigt. Han bliver ikke ked af det, men lærer at det er okay at du går, du forsvinder ikke og du kommer tilbage når du har sagt det. Og stille og roligt kan du så begynde at gøre det du gør nu - gå ud i køkkenet, tømme opvaskeren så han kan høre dig skramle og høre at han ikke er alene, gå tilbage til ham, putte dynen, kysse en ekstra gang, gå igen osv. Og på den måde gør du ham stille og roligt helt tryg ved at ligge i sin seng:)

Jeg håber du kan bruge dette videre :)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.