Svar: Splittet omkring putningen
4. november 2014
Alder:
20 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev :)
Dejligt at det gik helt af sig selv, med at komme af med aftenflasken. Selvom sygdom ikke er rart, så kan det nogle gange føre noget godt med sig:) Og dejligt at høre, at graviditeten skrider stille og roligt fremad.
Du har ganske ret i at der udviklingsmæssigt sker meget med "storebror" lige nu. Rigtig mange forældre vil mærke uro omkring søvnen i 18-20 måneders alderen og det handler om, at han nu begynder at få mere farefornemmelse. Og de er en rigtig fin beskrivelse du giver af ham - han begynder nemlig at fornemme at verden ikke kun er sjov og ballade, men at der kan se farlige ting. Og derfor klynger han sig ekstra, han vil ikke være alene i rummet, reagerer på høje lyde som han ikke forstår hvad er, kan ikke lide mørke osv. Det hører alt sammen alder og udvikling til.
Og lige nu er det nok lidt for svært for ham, at du vælger at gå i køkkenet om aftenen efter putning, selvom du prøver at rumstere for at han kan høre dig, så er det lige nu ikke helt nok. Metoden er god nok, men det er lige nu lidt for svært for ham.
I stedet vil jeg anbefale dig at bruge det jeg kalder for "stryge-tøj-metoden". I stedet for at du enten skal sidde hos ham og holde i hånden hele tiden, eller at du går fra ham, og han så bliver ked af det og føler sig forladt og alene, så vil jeg anbefale at du stiller dig i nærheden og laver noget praktisk. Det kan være at tage strygebræt, strygejern og vasketøj med på værelset.
Du skal stå lige ved døren - enten lige uden for døren eller på hans værelse. Det er vigtigt, at han kan ligge i sin seng og se dig. Det er vigtigt, at han ikke behøver rejse sig eller forsøge at klatre over tremmerne af sengen, for at han ser, at du er der. Og så skal du også småsnakke med ham, så han hører, at du er der.
Når du skal lave noget praktisk, som at lægge tøj sammen eller stryge tøj, så er det fordi du skal signalere, at der ikke sker noget spændende nu. Mor har noget kedeligt at lave og der sker ikke noget sjov og leg. Han begynder så småt at vide, at du er der, selvom han ikke kan se dig og han begynder at fornemme, at når han ligger i sin seng, så sidder du og far og hygger i stuen - og det vil han naturligt gerne være en del af. Derfor er det godt at vise ham, at det der foregår er kedeligt, og at han derfor ligeså godt kan lægge sig til at sove.
Samtidig kan du betrygge ham og berolige ham og du kan fortælle ham, hvad du gerne vil have ham til. Du kan sige f.eks. "jeg er lige her, læg du dig ned skat". Den lille venlige kommando "læg dig ned" og at han selv gør det, er vigtigt i forhold til at blive liggende og ikke som nu, at han rejser sig, du kommer ind, lægger ham og han rejser sig med det samme igen. Når han selv lægger sig, så vil han ofte bedre blive liggende og forstå, at det er det han skal nu. Samtidig vil det, at du laver noget praktisk, også sende et signal til ham om, at du ikke sidder og venter på at han skal sove. Han kan kalde på dig "Moaar ...?!" og du kan svare igen "ja, jeg er lige her, nat nat skat". Så du stadig er der, betrygger, beroliger osv. men samtidig holder fast i at det er sengetid for ham nu.
Og så kan du stille og roligt begynde at gå til og fra. Og her er det godt med vasketøjet, fordi du kan sige "jeg henter lige noget rent tøj, så kommer jeg igen". Du har derfor et formål med at gå, som ikke handler om at han skal sove, men om at du lige skal hente tøj og så er du tilbage. Og han ser det - du henter tøj og du er tilbage igen hurtigt. Han bliver ikke ked af det, men lærer at det er okay at du går, du forsvinder ikke og du kommer tilbage når du har sagt det. Og stille og roligt kan du så begynde at gøre det du gør nu - gå ud i køkkenet, tømme opvaskeren så han kan høre dig skramle og høre at han ikke er alene, gå tilbage til ham, putte dynen, kysse en ekstra gang, gå igen osv. Og på den måde gør du ham stille og roligt helt tryg ved at ligge i sin seng:)
Jeg håber du kan bruge dette videre :)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske