Splittet omkring putningen

4. november 2014

Kategori:
Alder:
20 mdr.

Splittet omkring putningen

Hej Helen

Sidst jeg skrev til dig var ang. at komme af med aftenflasken og hvordan vores dreng skulle lære at falde i søvn uden os ved hans side, da lillebror melder sin ankomst om ca. 7 uger.

Aftenflasken er vi kommet af med. Det kom egentlig helt af sig selv da vores søn fik 2-3 dage med opkast og han derfor ikke kunne holde mælken i sig. Jeg tilbød ham en smule af kop men det var han ikke interesseret i og har ikke været det siden så det er gået meget nemt og smertefrit.

Putningen til gengæld er en anden sag :(
Lige nu hvor jeg skriver dette, sidder jeg en med en kæmpe splittelse omkring hvad der er det rigtige at gøre og samtidig en fortvivlelse.

For 3 uger siden begyndte vi på projekt fald-i-søvn-uden-mor-og-far-i-rummet. Vi starter med de sædvanlige forberedelser til natten, som bleskift, nattøj, D-dråber og børsten tænder. Så trækker vi for og siger "Godtnat udenfor" og godnat til tøjbamserne.

Vi læser den samme godnathistorie, taler dagen igennem og synger de samme to sange. Siger derefter godnat, sov godt og at vi er lige ude i køkkenet. Jeg går bevidst rundt i køkkenet, som er tæt på hans værelse, så han kan høre mig.

Han klynker og rejser sig op, og vi går ind til ham og siger samme remse. Dette gør vi en del gange og det går mellem klynken og smågræderi, hvor vi går ind til ham næsten med det samme så han ved at vi stadig er der.
I gennemsnit tager en putning fra vi går til han sover i hvert fald 30 min. afhængig af hvor længe hans middagslur har været. En enkelt gang har det taget 15 min. men det skyldtes nok mere at han ikke havde sovet så længe til middag.

Hvis vi sidder inde hos ham til han sover, er der ingen klynken, ingen gråd og han kan sidde og tale lidt, hvilket er helt okay men ...

Annonce

... denne putning tager også 30-40 min.
Jeg er utrolig splittet omkring hvad der er den rigtige måde at gøre det på, da jeg synes der er mange ting der spiller ind.

Ved fra dine tidligere svar til mig, og andre, at der lige nu sker meget med ham, udviklingsmæssigt.
Han er blevet meget opmærksom på os i løbet af dagen. Vi kan ikke gå ud af et rum, som tidligere, for f.eks. at lave mad, skifte tøj, gå på toilettet osv. uden at han bliver ked af det og vil efter.
Han er blevet meget bange for alle lyde, en boremaskine i opgangen, nogle der banker, en knallert udenfor m.m.
Hvilket han aldrig har været før.. Dette kobler jeg nok til at skulle være kommet efter den nye puttemetode og det gør at jeg tvivler på det. Skader det mere end det gavner? Eller gør vi ham en bjørnetjeneste ved at blive ved med at sidde inde ved ham?

Det er jo netop ikke fordi en putning går hurtigere når vi sidder derinde, men det er bare uden klynk og gråd.
Da lillebror kommer om 7 ugers tid, kan jeg næsten ikke se hvordan det skal hænge sammen med en lille der vil ammes i tide og utide, i hvert fald det første stykke tid, og en storebror der vil have os hos ham i den lange tidsperiode det nu kræver.
Synes ikke det er holdbart, især de aftener hvor far ikke er hjemme.. Føler mig ret presset af tiden, men vil jo for alt i verden ikke gøre noget som gør at vores søn føler et svigt. Det føler mit moderhjerte nemlig, far har dog en anden mening :)

Til middag sover han meget forskelligt. Når han sover hjemme sover han mellem 1-2 timer, hvor han i vuggestuen godt kan tage 3 timer. Disse dage skubber vi bare puttetidspunktet 30 minutters tid, da han så ikke er træt til normal tid.

Håber det hele gav mening og ser frem til dit svar!

Mange hilsner Maria

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

Annonce

Viden om børn:

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla