Brev:
Splittet omkring putningen
4. november 2014
Alder:
20 mdr.
Splittet omkring putningen
Hej Helen
Sidst jeg skrev til dig var ang. at komme af med aftenflasken og hvordan vores dreng skulle lære at falde i søvn uden os ved hans side, da lillebror melder sin ankomst om ca. 7 uger.
Aftenflasken er vi kommet af med. Det kom egentlig helt af sig selv da vores søn fik 2-3 dage med opkast og han derfor ikke kunne holde mælken i sig. Jeg tilbød ham en smule af kop men det var han ikke interesseret i og har ikke været det siden så det er gået meget nemt og smertefrit.
Putningen til gengæld er en anden sag :(
Lige nu hvor jeg skriver dette, sidder jeg en med en kæmpe splittelse omkring hvad der er det rigtige at gøre og samtidig en fortvivlelse.
For 3 uger siden begyndte vi på projekt fald-i-søvn-uden-mor-og-far-i-rummet. Vi starter med de sædvanlige forberedelser til natten, som bleskift, nattøj, D-dråber og børsten tænder. Så trækker vi for og siger "Godtnat udenfor" og godnat til tøjbamserne.
Vi læser den samme godnathistorie, taler dagen igennem og synger de samme to sange. Siger derefter godnat, sov godt og at vi er lige ude i køkkenet. Jeg går bevidst rundt i køkkenet, som er tæt på hans værelse, så han kan høre mig.
Han klynker og rejser sig op, og vi går ind til ham og siger samme remse. Dette gør vi en del gange og det går mellem klynken og smågræderi, hvor vi går ind til ham næsten med det samme så han ved at vi stadig er der.
I gennemsnit tager en putning fra vi går til han sover i hvert fald 30 min. afhængig af hvor længe hans middagslur har været. En enkelt gang har det taget 15 min. men det skyldtes nok mere at han ikke havde sovet så længe til middag.
Hvis vi sidder inde hos ham til han sover, er der ingen klynken, ingen gråd og han kan sidde og tale lidt, hvilket er helt okay men denne putning tager også 30-40 min.
Jeg er utrolig splittet omkring hvad der er den rigtige måde at gøre det på, da jeg synes der er mange ting der spiller ind.
Ved fra dine tidligere svar til mig, og andre, at der lige nu sker meget med ham, udviklingsmæssigt.
Han er blevet meget opmærksom på os i løbet af dagen. Vi kan ikke gå ud af et rum, som tidligere, for f.eks. at lave mad, skifte tøj, gå på toilettet osv. uden at han bliver ked af det og vil efter.
Han er blevet meget bange for alle lyde, en boremaskine i opgangen, nogle der banker, en knallert udenfor m.m.
Hvilket han aldrig har været før.. Dette kobler jeg nok til at skulle være kommet efter den nye puttemetode og det gør at jeg tvivler på det. Skader det mere end det gavner? Eller gør vi ham en bjørnetjeneste ved at blive ved med at sidde inde ved ham?
Det er jo netop ikke fordi en putning går hurtigere når vi sidder derinde, men det er bare uden klynk og gråd.
Da lillebror kommer om 7 ugers tid, kan jeg næsten ikke se hvordan det skal hænge sammen med en lille der vil ammes i tide og utide, i hvert fald det første stykke tid, og en storebror der vil have os hos ham i den lange tidsperiode det nu kræver.
Synes ikke det er holdbart, især de aftener hvor far ikke er hjemme.. Føler mig ret presset af tiden, men vil jo for alt i verden ikke gøre noget som gør at vores søn føler et svigt. Det føler mit moderhjerte nemlig, far har dog en anden mening :)
Til middag sover han meget forskelligt. Når han sover hjemme sover han mellem 1-2 timer, hvor han i vuggestuen godt kan tage 3 timer. Disse dage skubber vi bare puttetidspunktet 30 minutters tid, da han så ikke er træt til normal tid.
Håber det hele gav mening og ser frem til dit svar!
Mange hilsner Maria