Normale ritualer?

5. november 2014

Kategori:
Alder:
4 år, 10 mdr.

Normale ritualer?

Kære Helen.

Så er vores ældste datter snart 5 år og siden jeg sidst skrev er vi flyttet, hun er startet i ny børnehave og det hele er faktisk gået rigtig godt synes vi. Vi havde en god og rigtig lang sommer sammen, hvor vi holdt fri og kom på plads det nye sted og herefter startede hun stille og roligt op i børnehaven. Hun virker til at trives derhenne, er der 20 timer i ugen og går ellers hjemme sammen med lillesøster og mor.

Mit spørgsmål er:
Hun har i lang tid (måske næsten et helt år) haft en "vane" med at vi skal give to kysser og to krammer og to vink, når vi siger farvel. Kys og kram skal være skiftevis på den ene og den anden kind. I første omgang tænkte vi, at det var helt normalt at det var rart med et fast farvelritual. På et tidspunkt gik det så op for mig, at det handlede om, at hun synes det var synd for den anden kind, hvis den ikke fik kys. Vi prøvede i første omgang bare at lade hende have sit ritual i fred og ikke gøre det store ud af det. Det begyndte dog at blive lidt anstrengende synes vi, fordi det som egentlig skulle være hyggeligt og rart for hende, blev meget kontrolleret. Prøvede derfor at snakke stille og roligt med hende om det og spørge ind til det. Det virker til, at hun også selv synes det er lidt besværligt og egentlig er med på at prøve at øve at give helt almindelige farvel-/godnatkrammer, men samtidig er det helt tydeligt, at det i en eller anden grad er ubehageligt for hende at lade være.

Hun har også fortalt, at hvis hun ...

Annonce

... fx klør sig på den ene hånd, så gør hun det også på den anden - fordi det ellers er synd for den anden hånd, og nogle gange også for resten af kroppen. Vi har prøvet at snakke stille og roligt med hende om, at det er helt normalt at tænke sådan (kan også huske noget ligende hos mig selv som barn), men at det i virkeligheden ikke er synd for den anden kind fordi den jo ikke kan føle noget, og lignende. Hun virker til at forstå det i en eller anden grad, men som sagt virker det til at det er svært for hende at lade være, og hun prøver også nogle gange at "snyde" os til at give et kys på den anden kind. Jeg har spurgt hende, om det er fordi hun er bange for, at der sker noget, hvis hun lader være, men det er hun ret tydelig om, at det er det ikke. Hun synes bare det er synd for hånden/kinden/benet/osv.

Vi prøver at tage det meget afslappet og også fjolle lidt med det sammen med hende og samtidig anerkende hende i det, men er egentlig ret meget i tvivl om, hvordan vi skal forholde os til det…

Er det bare noget, der er normalt for børns udvikling eller er det noget, vi skal være opmærksomme på og forsøge at gøre noget ved?

Hun er særligt sensitiv, ligesom jeg, og tænker, at det jo også godt kan hænge lidt sammen med det. Kan i hvert fald selv huske fra min barndom, at jeg fx synes det var synd for radiatoren, hvis nogen bankede på den, hvis mine bamser ikke alle sammen lå godt, osv, osv.

På forhånd tusind tak for svar:-)

Bedste hilsner fra
mor og far til to

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

28. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Udfordringer med opdragelse af 4 årig

Hej Helen Mit spørgsmål drejer sig om opdragelse - både generelt og...

20. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Ikke så robust 4,5 årig

Kære Helen. Vi er forældre til en søn på 4,5 og en datter på 2 år. Vores...

Annonce

Viden om børn:

Regnslag

Du bør vælge regnslag der har Varefakta mærke. Det betyder at regnslaget er godkendt med hensyn til at kunne sikre barnet luft nok.

Du bør jævnligt sikre at elastikken i regnslaget er i orden. Er den for løs, kan selv et lille barn trække regnslaget ind i barnevognen og blive kvalt.

Regnslag bør kun anvendes, når man går tur i regnvejr og bør således ikke være på vognen, hvis det ikke regner.

Stil barnevognen under et halvtag, hvis det regner, når...

Læs mere i Babylex

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie