Svar: At droppe sen-aftenflaske
28. oktober 2014
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og dejligt at høre, at det går langt bedre med søvnen:)
Det lyder som om at jeres dreng begynder at kunne undvære den sene aftenflaske og jeg vil anbefale dig, at du i første omgang indfører en godnatgrød om aftenen, hvis han ikke allerede får det. Grøden bør ligge lige før sengetid og adskilt fra aftensmaden. Det vil sige, at I f.eks. kan forsøge med en aftenryme, hvor I f.eks. spiser aftensmad, herefter kommer han i bad, så tilbydes han godnatgrød i køkkenet, får børstet tænder og bliver puttet i seng med sin flaske som nu.
Samtidig med dette så kan I begynde at skrue mængden af mælk i flasken kl 23 ned så han får mindre og mindre og til sidst kan undvære den. Han skal ikke tilbydes mælk om natten eller tidlig morgen, men skal lære at sove uden mælk her - og netop godnatgrøden kan være med til at fylde ham lidt ekstra op, så det lykkes og han således kan lære at undvære den sene aftenflaske helt:)
Det lyder rigtig fint, at han selv begynder at skære indtaget af mælk sen aften ned og jeg synes det er en god idé at udnytte dette:)
Håber du kan bruge dette lidt videre og bibehold endelig den gode gænge:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske