Svar: Hvordan får jeg min datter til at falde i søvn selv?

25. oktober 2014

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære søde du

Tak for dit brev og velkommen tilbage - og tak for din fine beskrivelse af, hvad I har været igennem det sidste års tid. Jeg har fuld forståelse for, at I nu er nået dertil, hvor I har brug for at kunne sidde i stuen om aftenen og ikke bruge 1-2 timer på at få jeres datter til at sove. Det er et helt reelt ønske og vigtigt at arbejde hen imod.

Som jeg ser det, så er I nødt til at gøre to ting - det første er at lære jeres datter at falde i søvn inden for ca 15 minutter. Og det andet er at lære hende at falde i søvn, uden at I behøver at ligge ved siden af hende til hun sover.

For at lære hende at falde i søvn i løbet af ca 15 minutter, så bliver I nødt til at putte hende senere end I gør lige nu. Jeres datter har gennem længere tid lært, at putning er noget der varer 1-2 timer. Og at det består af at hun får historie, I ligger jer i sengen, lader som om at I sover, henter vand og lader som om at I sover igen. Hun ved ikke, at det kan være anderledes, når man bliver puttet og hun bliver naturligt ked af det, når du af afmagt siger "sov nu!" - ligesom du også selv bliver:)

I skriver, at I har forsøgt at putte hende både tidligere og senere, men at det ikke har haft nogen effekt. Og det skyldes, at man ikke kun kan se på puttetidspunktet, men er nødt til at se på hele dagens rytme. I er altså nødt til at se på hvornår dagen starter, hvornår hun spiser, hvornår hun sover middagslur, hvornår hun er aktiv osv. Og hele dagens rytme skal passe med hendes puttetidspunkt. Og det kan faktisk godt være, at hun først er klar til at sove kl ca 20 og at I putter hende en time for tidligt…

Det gennemsnitlige søvnbehov for en pige på jeres datters alder er 12.5 time i døgnet. I fortæller, at hun ofte sover 1.5 time til middag og det lyder super fint, det betyder så, at hun skal have ca. 11 timers nattesøvn - og dermed f.eks. sove fra kl 20 til 07. At det er gennemsnitligt betyder, at nogle børn sover lidt mere og andre sover lidt mindre, men det er hvad I nogenlunde kan regne med.

Det er rigtig vigtigt, at I derudover lige nu fokuserer på dagen og ikke aftenen. Det er vigtigt, at hun kommer op til samme tid hver dag uanset om det er hverdag eller weekend og hvis hun ikke vågner af sig selv, så betyder det faktisk, at det kan være nødvendigt at I vækker hende om morgenen. Hun skal have morgengrød til fast tid, spise sit mellemmåltid, frokost osv. til fast tid og puttes til middagslur til samme tid hver dag, hvor hun så fint sover 1.5 time. Og så skal hun som sagt måske først puttes kl 20.

Hvis I regner jer frem til, at puttetidspunktet er kl 20 som jeg nævner, men hun ofte først sover kl 21, så skal I lige nu først putte hende kl 21. Det betyder naturligt, at hun vil være ekstra træt, men forhåbentlig så træt, at hun lettere overgiver sig til søvnen og dermed inden for de ca 15 minutter. Det betyder også, at I skal holde fast i rytmen om dagen og at hun i den periode, hvor I øver at hun skal falde i søvn inden for kortere tid om aftenen, ikke lader hende sove mere end 1.5 time til middag. Det er ikke hendes middagssøvn som skal forlænges, det er hendes nattesøvn. Og ja - i en periode, vil hun derfor komme til at mangle lidt søvn og blive ekstra træt sidst på dagen, men det er så netop dette som skal gøre, at hun begynder at føle behov for at komme i seng og dermed føler sig parat til at blive puttet - og ...

Annonce

... stille og roligt afkortes så puttetiden.

Samtidig med, at hun begynder at kunne overgive sig til søvnen inden for ca 15 minutter, så skal I rykke puttetidspunktet frem. Det vil sige at i stedet for at putte hende kl 21, så putter I hende kl 20.45, derefter kl 20.30, så kl 20.15, så kl 20 - indtil I rammer det tidspunkt som I har regnet jer frem til må være hendes optimale puttetidspunkt. Nogle gange er man nødt til at se lidt mere på klokken end på barnet, for at få det til at lykkes:) Og hele tiden holdes fast i samme stå op tidspunkt hver dag, samme rytme, samme middagslur.

Når hun så begynder at kunne sove inden for rimelig tid og på det tidspunkt, som I skønner er bedst for hende, så kan I arbejde på at hun lærer at sove uden at I ligger og lader som om at I sover - i stedet skal hun nu lærer, at når hun ligger i sin seng, så har I noget arbejde, som skal gøres.

I skal bruge det, som jeg kalder for strygetøj metoden. Det handler om at I stiller jer i nærheden og laver noget praktisk, som f.eks. at stryge tøj eller lægge tøj sammen. I skal stå på værelset eller lige uden for døren. Det er vigtigt, at hun kan se jer og at I kan se hende. Det er vigtigt, at hun ikke behøver rejse sig eller stige ud af sengen, for at sikre sig at I er der. Hun skal kunne ligge trygt i sin seng og vide at I er der for hende.

I skal naturligvis starte som I gør nu. Putte hende kærligt, nænsomt, læse en godnathistorie, kysse godnat osv. og derefter skal I så stille jer og lave praktiske ting.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeres datter vil kunne kalde "mooaar?!", "faaar?" og I vil kunne bekræfte "ja jeg er lige her skat, sove nu, nat-nat". Og hvis hun sætter sig op, gør tegn til at ville stige ud af sengen osv. så kan I sige "læg dig ned skat, jeg er lige her" og på den måde holde fast i at det er sovetid nu og at hun trygt kan sove, fordi du er der stadig væk. Den lille kommando "læg dig ned" vil hun sagtens kunne forstå og det er vigtigt, at hun selv lægger sig - det vil gøre at hun lettere bliver liggende. Hvis I hele tiden går hen og lægger hende ned, så vil det virke som en fjeder, hvor hun rejser sig igen og igen.

Det er også vigtigt at I laver noget praktisk og ikke bare sidder og venter. Det at lave noget praktisk signalerer, at når hun skal sove, så sker der ikke noget spændende. Der er ikke noget sjov for hende, det er kedeligt det der foregår. Hun har jo også en alder nu, hvor hun godt ved, at når hun ligger i sin seng, så sidder mor og far og hygger inde i stuen og det vil hun naturligvis gerne være en del af. Derfor er det vigtigt at I signalerer, at I har noget kedeligt arbejde at lave, når hun er lagt i seng. Der er ikke noget hun går glip af.

Stille og roligt kan denne metode udvides, sådan at I begynder at gå til og fra hende, fordi I igen har et praktisk formål med det. I kan f.eks. sige "jeg henter lige noget af dit tøj, så kommer jeg igen" og så gør du det. Formålet med at gå er altså praktisk og det signalerer noget helt andet end at sige "nu skal du sove, jeg går og så kikker jeg ind til dig om lidt" - at gå frem og tilbage med tøj giver ikke et pres om at hun skal sove, som det andet gør.

Denne metode giver jer altså mulighed for at være der, men være der på afstand, så hun stille og roligt lærer trygt at sove i sin seng og blive i sengen om aftenen :)

Jeg håber, at I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar, som kom langt hurtigere end forventet :)

Dejligt, tak
Christina