Svar: 40 minutters lure

24. oktober 2014

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære frustrerede mor

Tak for dit brev :)

Det er som du vist har læst, helt normalt at børn i Nannas alder pludselig begynder at powernappe mere og det er rigtig godt, at du forsøger at arbejde på en rytme, hvor hun får mindst en lidt længere lur midt på dagen. Det er okay, at hun kun sover en formiddagslur på måske 45 minutter, men det vil være rigtig godt, hvis du kan hjælpe hende til at sove mindst 1.5 time midt på dagen. Når hun sover mindst 1.5 time, så sikrer du at hun kommer igennem de forskellige søvnstadier og dermed får en bedre kvalitet ud af sin søvn.

Når det er sagt, så er det dog også begrænset hvor meget hun kan sove og du fortæller jo, at hun om natten ofte sover fra 19-20 til 06-07 - det vil sige nogle gange måske 11-12 timers nattesøvn. Gennemsnitligt vil hendes søvnbehov nu være ca 15 timer i døgnet og hvis hun nogle gange sover 12 timer om natten, så vil hun kun kunne sove 3 timer samlet i løbet af dagen og fordelt på 3-4 lure dagligt, så betyder det naturligt, at hendes lure ikke vil vare mere end måske 45-60 minutter af gangen.

Hvor meget du skal kæmpe med at få lillepigen til at sove længere lure om dagen må derfor afhænge af, hvordan du fornemmer, at hun trives. Du skriver, at hun ofte græder, når du kæmper med at få hende til at sove - og det er naturligvis også synd at blive ved og ved, hvis hun tydeligt viser behov for at komme op, lege, tumle og udvikle sig.. Modsat, så skal hun jo heller ikke græde, hvis hun netop græder fordi hun er træt og har brug for mere søvn, så det er vigtigt, at du forsøger at finde ud af, hvad hendes ...

Annonce

... gråd handler om - er det manglende søvn og dermed manglende overskud eller er det frustrationen over, at du forsøger at få hende til at sove mere, end hun føler behov for?

Hvis hun skal sove mere om dagen, så kan det være nødvendigt at afkorte hendes nattesøvn, men det skal du ikke gøre, hvis hun egentlig trives med sin rytme. Det som skiller jer lidt ud fra det man typisk ser er, at din datter går tidligt i seng. Rigtig mange børn vil i 4 måneders alderen ikke sove før klokken måske er 22 og så stå op kl 07 ligesom Nanna gør - men det betyder jo naturligt, at hun så kun ville sove 9 timer om natten og derfor naturligt også ville sove mere om dagen. Og hvis jeres datter trives med den rytme hun har, så skal hun naturligvis have lov til at sove som hun gør - til gengæld må du så glæde dig over at du lige nu har aftenerne fri:) Man skal som udgangspunkt ikke ændre noget, der fungerer.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Lige nu lyder det derfor som om at du skal lade hende sove 3-4 korte lure i løbet af dagen, som hun nu viser behov for og så lade hende sove en længere nattesøvn. Hun får samlet sit behov for søvn fint dækket og lyder således ikke til at mangle noget.

Jeg tænker at det vil ændre sig helt af sig selv i løbet af de næste 2 måneder. Rent fysiologisk ændrer hendes søvn sig og hun vil samtidig stille og roligt begynde med skemad, hvilket også vil spille ind på hendes rytme - og dermed være lidt bestemmende for, hvornår hun spiser, sover, er aktiv osv. i løbet af dagen. Tiden arbejder altså lige nu lidt for jer:)

Håber dette kan give dig lidt ro med på vejen, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Navlestrengsblod - stamceller

Navlestrengsblod - det vil sige, det blod, som er tilbage navlestrengen og moderkagen efter fødslen - indeholder stamceller. Disse celler har hjulpet dit barn med at udvikle organer, blod, væv og immunsystem gennem hele graviditeten.

I dag forskes der meget intenst i brugen af stamceller, og håbet er at kunne gøre noget ved en række sygdomme, som i dag er uhelbredelige, fordi manglende eller ødelagte celler visse steder i kroppen ikke bliver dannet igen. Der findes mange...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil bare sige tak.

Jeg er så glad for at det er muligt at vende de mange store, svære tanker med dig her.. Det er virkelig en stor, stor hjælp :)

Knus fra mig