Brev:
40 minutters lure
24. oktober 2014
Alder:
4 mdr.
40 minutters lure
Kære Helen.
Kæmper stadig med 40 minutters lure. Og hvilken kamp! Nanna på 4 1/2 måned sover nogenlunde om natten. Hun er begyndt at vågne tit hvilket jeg er kommet frem til ( efter at have læst hos dig) er fordi hun falder i søvn ved brystet om aftenen og om natten og så vågner op og leder febrilsk efter brystet. Det arbejder vi på ved at jeg trækker brystet væk lige før hun sover. Og det håber jeg vil hjælpe med tiden.
Om dagen sover Nanna i barnevognen og det fungerer tildels godt. Hun falder i søvn relativt hurtigt (10 minutters tid) . Hvis jeg vil have hende til at stå stille imens hun sover sørger jeg for den ikke er i bevægelse når hun falder i søvn. Og hun sover uden gråd efter at have været oppe 1.5-2 timer. Problemet er bare at hun vågner op efter 40 minutter og vil bare ikke sove mere. Hun bliver trist og græder uanset hvad jeg gør. Selv hvis jeg går en lang tur med hende vågner hun op og begynder at græde og vil ikke sove. Synes det er så hårdt. For de enkelte gange drt lykkedes mig at få hende til at sove (virkelig sjældent efterhånden) kan jeg se hun fungerer bedre med en længere lur. Især omkring middag. Men jeg går og bliver trist og frustreret over en pige der kæmper sådan imod.
Jeg har prøvet at give hende bad inden middagsluren og sørger for hun har godt fyldt mave. Normalt spiser hun fra et nyt bryst inden hun skal sove, og fra det samme bryst når hun vågner.
Jeg har også prøvet at ligge mig med hende i dobbelt sengen. Og selvom jeg kan ligge klar med brystet efter 40 minutter så tager det hurtigt 20 mins før hun sover igen - hvis det overhovedet lykkedes.
Jeg synes godt nok det er svært. Har jo læst det er vigtigt med lange lure om dagen. Men at bruge 20-30 minutter på noget der kun enkelte gange fører til mere søvn virker formålsløst.
Det skal siges at Nanna sover om natten fra 19-20 tiden til omkring 6-7 stykker. Som så lige fortiden er afbrudt med amning omkring 22, 1, 4 og 6. Hun har tidligere (1 mdr siden) sovet samme periode om natten men med mindre amning.
Derudover er vi ikke begyndt på mad endnu. Men påtænker at starte i denne weekend da hun virker klar.
Med venlig hilsen
Den lidt frustrerede moar