40 minutters lure

24. oktober 2014

Kategori:
Alder:
4 mdr.

40 minutters lure

Kære Helen.

Kæmper stadig med 40 minutters lure. Og hvilken kamp! Nanna på 4 1/2 måned sover nogenlunde om natten. Hun er begyndt at vågne tit hvilket jeg er kommet frem til ( efter at have læst hos dig) er fordi hun falder i søvn ved brystet om aftenen og om natten og så vågner op og leder febrilsk efter brystet. Det arbejder vi på ved at jeg trækker brystet væk lige før hun sover. Og det håber jeg vil hjælpe med tiden.

Om dagen sover Nanna i barnevognen og det fungerer tildels godt. Hun falder i søvn relativt hurtigt (10 minutters tid) . Hvis jeg vil have hende til at stå stille imens hun sover sørger jeg for den ikke er i bevægelse når hun falder i søvn. Og hun sover uden gråd efter at have været oppe 1.5-2 timer. Problemet er bare at hun vågner op efter 40 minutter og vil bare ikke sove mere. Hun bliver trist og græder uanset hvad jeg gør. Selv hvis jeg går en lang tur med hende vågner hun op og begynder at græde og vil ikke sove. Synes det er så hårdt. For de enkelte gange drt lykkedes mig at få hende til at sove (virkelig sjældent efterhånden) kan jeg se hun fungerer ...

Annonce

... bedre med en længere lur. Især omkring middag. Men jeg går og bliver trist og frustreret over en pige der kæmper sådan imod.

Jeg har prøvet at give hende bad inden middagsluren og sørger for hun har godt fyldt mave. Normalt spiser hun fra et nyt bryst inden hun skal sove, og fra det samme bryst når hun vågner.

Jeg har også prøvet at ligge mig med hende i dobbelt sengen. Og selvom jeg kan ligge klar med brystet efter 40 minutter så tager det hurtigt 20 mins før hun sover igen - hvis det overhovedet lykkedes.

Jeg synes godt nok det er svært. Har jo læst det er vigtigt med lange lure om dagen. Men at bruge 20-30 minutter på noget der kun enkelte gange fører til mere søvn virker formålsløst.

Det skal siges at Nanna sover om natten fra 19-20 tiden til omkring 6-7 stykker. Som så lige fortiden er afbrudt med amning omkring 22, 1, 4 og 6. Hun har tidligere (1 mdr siden) sovet samme periode om natten men med mindre amning.

Derudover er vi ikke begyndt på mad endnu. Men påtænker at starte i denne weekend da hun virker klar.

Med venlig hilsen

Den lidt frustrerede moar

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak igen for dine svar, jeg bliver så meget klogere :-).

Du rammer så præcist!

Glad påske til dig :o)

Mor til pige på 2 måneder