Hvorfor sover vores datter så dårligt?

24. oktober 2014

Kategori:
Alder:
3 år, 4 mdr.

Hvorfor sover vores datter så dårligt?

Hej Helen.

Tak for dit svar sidst. Vores lille dreng er nu endelig begyndt at sove bedre. Det hjalp efter vi fik stoppet med natamningen.

Men nu har vi fået et nyt problem. Vores store pige på 3 år og 4 mdr vil ikke sove. For ca. 4 uger siden kom hun af med sutten. Det gik over all forventning. I lang tid havde hun kun sutten når hun skulle sove og til sidst var der kun 3 sutter tilbage. Da den ene så gik i stykker, den hun brugte i børnehaven, var tiden inde til at komme af med resten og det var hun helt med på. Vi sendte dem til julemanden og dagen efter tog vi en tur til Toys’r Us og købte nogen legesager. Hun havde selvfølgelig nogen nætter og dage hvor hun spurgte til sutten og var lidt ked af det, men det gik faktisk rigtig fint.

Nu er det jo så ved at være 4 uger siden og den sidste uges tid har vi så fået det problem at hun ikke vil sove. Hverken til middag eller til aften. Vi har prøvet et par gange at forsøge at droppe middagsluren, men den kan hun ikke undvære. Så bliver hun træt omkring kl. 14 – 15 tiden og falder i søvn der, hvilket er et rigtigt dårligt tidspunkt. Om aftenen vil hun jo så heller ikke sove og ofte sover hun ikke før kl. 20, selvom hun virker træt. Hun mener ikke hun er søvnig, finder på diverse overspringshandlinger og kan også blive decideret sur.

Vi følger den aftenrutine vi altid har gjort. Aftensmad, leger lidt imens lillebror er i bad, så er det hendes tur til at komme i bad imens lillebror bliver puttet og derefter bliver der børstet tænder og der læses godnathistorie. Vi sidder i stuen og læser godnat historie, så vi ikke vækker lillebror, og først efter godnathistorien går vi ind i sengen hvor vi synger en godnat sang eller to og så plejer hun at sove. Men det med at synge og sove er efterhånden ikke så let længere. Ofte er det allerede på vej ind i sengen at problemerne opstår og at hun ikke vil. Jeg har prøvet at overtale, aflede opmærksomheden med forskellige snak, blive sur (det kan man ikke altid lade være med!) og prøvet at få hende til at forklare hvorfor hun ikke vil sove.

Det der er mest irriterende er når hun begynder at skrige, så vækker hun nemlig lillebror og så ender det hele i kaos. De deler ikke værelse ...

Annonce

... endnu, han sover stadig hos os, men værelserne støder lige op imod hinanden. Har tænkt på om man skulle putte dem samtidig, men ofte er lillebror allerede klar til at blive puttet omkring kl. 18:45 og da er hun ikke klar endnu. Og de aftner hvor jeg er selv med begge børn, hvilket jeg er en gang imellem, så er det svært at få dem puttet samtidig.

Før kunne vi lægge hende i seng og så sige godnat og gå, men det kan vi heller ikke længere. De sidste to nætter har far siddet hos hende til hun sov, jeg kan ikke få lov. Jeg har ikke noget imod at sidde hos hende, men jeg er træt af at vi skal igennem 15 – 30 minutters brok inden vi kan nå til dette punkt. Og især det at vi ikke kan få hende til at sove til middag er et problem. I børnehaven har de ikke problemer med at få hende til at sove.

Hvad kan vi gøre for at hun finder fred inde i hendes seng igen?

Hilsen
Den trætte mor

En lille tilføjelse. Dette brev skrev jeg d. 19/10, hvor der var efterårsferie, og så fik jeg aldrig sendt det. Tingene har ændret sig lidt. Hun er blevet nemmere at putte, men sover stadig ikke før kl. 20. Og så drømmer hun virkelig meget om natten. Det starter med at hun jamrer og kalder, men hun kan ikke finde ud af hvad hun vil. Hun falder i søvn igen og sover 10 minutter for så at vågne igen. Sådan kan hun gøre flere gange. Så beder hun om at komme op og tisse, eller få dynen på igen, eller at man skal sidde inde hos hende. Nogen gange bliver hun ked af det og begynder at græde. Hun kan være virkelig ulykkelig, men virker slet ikke vågen. Men nogen gange står det på i helt op til en time eller længere, og da ender hun så med at blive rigtig vågen og bevidst, men hun har stadig utrolig svært ved at finde ro igen. Hun bliver ved med at kalde igen og igen. Vi har flere gange prøvet at have hende inde på vores værelse, men hun sover ikke bedre af den grund. Hun vågner stadig og ender derfor altid med at vække lillebror. Og andre gange har hun selv bedt om at komme ind i egen seng igen.

Ved ikke om det giver mening alt det jeg har skrevet, men vi har virkelig brug for noget input. Nu har vi nærmest ikke sovet i en uge, og det begynder at trække tænder ud når man også skal passe et arbejde.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Vælling

Vælling er en tilskudsblanding, og det minder i sammensætning om en tynd grød. Tilskudsblading adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at give barnet tilskudsblanding fremfor modermælkserstatning. Og børn der bliver ammet har heller ikke ernæringsmæssigt brug for at få vælling.

Vælling kan tidligst gives til barnet fra 6 mdr.´s alderen, og det anbefales, at man ikke giver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for dit tidligere svar, som gav os meget ro omkring vores 4 uger for tidlig fødte datters måltider.

I det hele taget tak for denne brevkasse, den hjælper mange forældre... jeg er taknemmelig helt inde i mit dybeste over den tid du bruger, dine lange og fyldestgørende svar og din evne til at forstå....!!

Mor til pige født 4 uger for tidligt