Svar: Urolig først på morgenen
21. oktober 2014
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Du har helt ret i at der sker rigtig meget med jeres lille dreng i øjeblikket - både motorisk og mentalt. Det at han er igang med at øve sig i at kravle, giver naturligt en stor fysisk uro. Han har en rastløshed i kroppen og har svært ved at ligge stille. Det er rigtig svært for ham at finde fysisk ro.
Derudover så lyder han til at være i begyndende separationsfase. Han øver sig i at være mere på afstand af dig. Fra at have siddet på skødet, har han siddet ved dine fødder, så på et tæppe et par meter væk fra dig, så er han begyndt at krybe og nu øver han sig i at kravle. Han forsøger altså rent fysisk at bevæge sig lidt væk, være lidt på afstand af dig. Samtidig er han så lille, at han stadig har brug for at se dig, for at vide, at du ikke er forsvundet og når I tager nogen steder eller måske har gæster på besøg, så vil han helst sidde hos dig. Han har brug for at være på dit skød eller din arm, det er den trygge base, hvorfra han så tør hilse på fremmede:)
Og alt hvad han oplever om dagen skal bearbejdes om natten. så ud over, at han motorisk har en rastløshed og svært ved at ligge stille, så drømmer han også ekstra meget lige nu. Og netop om morgenen, har vi allermest drømmeaktivitet. Det er derfor du nogle gange selv kan huske dine drømme, det er fordi du drømmer, før du vågner og starter dagen:) Så når han virker urolig om morgenen, ligger med lukkede øjne, virrer med hovedet, klynker osv. så handler det højst sandsynligt om at han drømmer.
Du kan prøve at hjælpe ham med stillingskift eller en beroligende hånd på brystkassen. Det kan måske få ham videre i søvnstadie og minimere hans drømmeaktivitet lidt. Andre gange er du bare nødt til at lade ham være og se om han så ikke selv kommer videre i søvnen…
Du må godt tage ham over til dig, hvis du fornemmer at din nærhed hjælper ham videre i søvnen, men du skal passe på ikke at få skabt nogle uhensigtsmæssige vaner. Det er derfor ikke så god en idé, hvis du begynder at gå rundt med ham i armene om natten eller du begynder at give ham mælk, hver gang han klynker - så risikerer du at han lærer, at det er sådan det er og at han derfor skal vågne og søge dig, søge din hjælp hele natten igennem:) Prøv derfor om du kan nøjes med at hjælpe ham med stillingskift og beroligende hænder eller se, om han evt. klarer at komme videre i søvnen selv:)
Fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske