Brev:
Kan ikke sove - 7 mdr.
21. oktober 2014
Alder:
7 mdr.
Kan ikke sove - 7 mdr.
Kære Helen,
Jeg skriver til dig, fordi vi har store udfordringer med at få vores lille pige til at sove - både om dagen men især om natten.
Hun er nu snart 7 måneder. Hun er glad det meste af tiden og meget opmærksom/nysgerrig. Hun spiser næsten alt hvad vi tilbyder hende - både fra mig, men også “rigtig” mad.
De eneste måder vi kan få hende til at sove er ved at gå tur med barnevognen, have hende i armene eller hvis jeg ammer hende i søvn. Selv når hun sover tungt, kan vi ikke flytte hende til hendes egen seng - hun begynder simpelthen at skrige hysterisk (og dette kan vare flere timer, hvis vi ikke lægger hende til at sove igen på en af ovenstående metoder).
Vi forsøger at være så faste i vores rutiner som muligt - det vil sige, at vi stort set følger dette program hver dag:
06:30 - står op
07:30 - morgenmad (grød/mos)
08:30 - går tur med barnevognen, så hun sover ca. 1 time
11:00 - frokost (mos + andre små ting som banan, agurk)
13:00 - går tur med barnevognen, så hun sover mellem 1-1,5 time
15:00 - mos
17:30 - aftensmad (grød/mos samt lidt af hvad vi selv spiser)
19:00 - flaske med erstatning eller vælling
20:00 - puttes ved hjælp af langvarig amning i vores seng
Herefter vågner hun hver halve time og skriger, det fortsætter indtil vi selv går i seng ved 22-tiden. I løbet af natten vågner hun hver time, hvor jeg enten putter hende ved at holde om hende eller ammer hende til hun falder i søvn. Hun sover i øjeblikket i vores seng hver nat.
Vi har prøvet forskellige metoder til at få hende til at falde i søvn af sig selv i sin egen seng, men indtil videre har vi ikke fået andet end skrig og skrål ud af det. Det eneste, der kan trøste hende er at vi tager hende op og går rundt med hende til hun falder i søvn af udmattelse.
Jeg har læst en del indlæg på din hjemmeside, og har forsøgt med at tage brystet fra hende lige inden hun sover. Det virker nogle gange, men jeg har lidt svært ved at vurdere om hun egentlig er faldet i søvn. Jeg har nu forsøgt i 3 uger og det har ikke ændret noget.
Hvordan skal vi få hende til at at falde i søvn og gerne i sin egen seng?
Venlig hilsen
Caroline