Svar: Opfølgning på slut med aftenflaske

21. oktober 2014

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære forældre

Tak for jeres brev og dejligt, at I skriver tilbage :)

Det vil ofte være passende at bruge mellem 7-10 dage på at skrue mælken i flasken ned og gå over til at give mælk af kop i stedet. Hvor længe dette er nødvendigt, er så meget forskelligt fra barn til barn. For mange vil mælk af kop stille og roligt serveres sammen med godnatgrød i køkkenet, og herefter kan barnet så få børstet tænder og blive puttet i seng.

Mors aflagte t-shirt er en super god putteklud og den kan jeres datter sagtens have glæde af de næste år. Og hun behøver ikke nødvendigvis en bamse også. I kan prøve med en bamse, evt. tage hende med ud, hvor hun selv kan vælge en - det er ikke altid barnet vælger det, som vi voksne synes er sødest eller blødest:) Måske vil hun hellere have en slaskedukke eller andet.

En evt. bamse skal være der hele tiden. Den skal følge hende, når hun er hjemme, når I kører i bilen, når hun er i vuggestue osv. så den bliver en tro følgesvend. Men som sagt kan det være at t-shirten er hendes valg og det er okay :) I kan naturligvis prøve at give bamsen t-shirten på - måske vil hun acceptere det, måske vil hun blive irriteret…

Hvis det at få godnathistorie appellerer til at sidde op, hoppe ...

Annonce

... rundt og lege, så dur det ikke. Det er vigtigt at I ikke laver noget, som gør, at hun tror at I skal være aktive. Så er det bedre at vente med godnathistorie til hun bliver ældre.

Hvis I om dagen har et bestemt ritual, så kan det overføres til natten. Her putttes hun måske netop med sin putte-t-shirt og på samme måde skal hun så puttes om aftenen. Det kan også være, at I om dagen rammer puttetidspunktet bedre, så hun der føler sig mere træt og parat til at sove. Om aftenen puttes hun evt. lidt for tidligt eller måske lidt for sent og falder derfor ikke ligeså let i søvn. Det kan være rigtig svært helt at vurdere, hvornår det rette puttetidspunkt er.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det gennemsnitlige søvnbehov i denne alder er 13.5 time i døgnet. Det kan måske hjælp jer til at regne på, hvornår hendes bedste puttetidspunkt er. Netop i denne alder vil mange børn gå fra to lure dagligt til kun at sove en lur og jeres datter kan derfor være i en overgangsfase, hvor hun nogle dage har brug for mere søvn end andre dage, hvilket naturligvis også er et hensyn, man er nødt til at tage. Men måske kan I regne med at hun skal sove 2-2.5 time i løbet af dagen og ca 11 timer om natten…

Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Æteriske olier

Æteriske olier er planteolier, der tilsættes forskellige plejeprodukter, f.eks. massageolie, for at give det duft.

Æteriske olier kan indeholde allergene parfumestoffer, der kemisk set er identiske med - og lovgivningsmæssigt er sidestillet med - de syntetisk fremstillede.

I forhold til børn er det vigtigt at undgå parfumerede massageolier og helt undlade at bruge voksenprodukter. Æteriske olier bør ikke bruges direkte på huden og man skal være opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder