Svar: Opfølgning på slut med aftenflaske
21. oktober 2014
Alder:
15 mdr.
Kære forældre
Tak for jeres brev og dejligt, at I skriver tilbage :)
Det vil ofte være passende at bruge mellem 7-10 dage på at skrue mælken i flasken ned og gå over til at give mælk af kop i stedet. Hvor længe dette er nødvendigt, er så meget forskelligt fra barn til barn. For mange vil mælk af kop stille og roligt serveres sammen med godnatgrød i køkkenet, og herefter kan barnet så få børstet tænder og blive puttet i seng.
Mors aflagte t-shirt er en super god putteklud og den kan jeres datter sagtens have glæde af de næste år. Og hun behøver ikke nødvendigvis en bamse også. I kan prøve med en bamse, evt. tage hende med ud, hvor hun selv kan vælge en - det er ikke altid barnet vælger det, som vi voksne synes er sødest eller blødest:) Måske vil hun hellere have en slaskedukke eller andet.
En evt. bamse skal være der hele tiden. Den skal følge hende, når hun er hjemme, når I kører i bilen, når hun er i vuggestue osv. så den bliver en tro følgesvend. Men som sagt kan det være at t-shirten er hendes valg og det er okay :) I kan naturligvis prøve at give bamsen t-shirten på - måske vil hun acceptere det, måske vil hun blive irriteret…
Hvis det at få godnathistorie appellerer til at sidde op, hoppe rundt og lege, så dur det ikke. Det er vigtigt at I ikke laver noget, som gør, at hun tror at I skal være aktive. Så er det bedre at vente med godnathistorie til hun bliver ældre.
Hvis I om dagen har et bestemt ritual, så kan det overføres til natten. Her putttes hun måske netop med sin putte-t-shirt og på samme måde skal hun så puttes om aftenen. Det kan også være, at I om dagen rammer puttetidspunktet bedre, så hun der føler sig mere træt og parat til at sove. Om aftenen puttes hun evt. lidt for tidligt eller måske lidt for sent og falder derfor ikke ligeså let i søvn. Det kan være rigtig svært helt at vurdere, hvornår det rette puttetidspunkt er.
Det gennemsnitlige søvnbehov i denne alder er 13.5 time i døgnet. Det kan måske hjælp jer til at regne på, hvornår hendes bedste puttetidspunkt er. Netop i denne alder vil mange børn gå fra to lure dagligt til kun at sove en lur og jeres datter kan derfor være i en overgangsfase, hvor hun nogle dage har brug for mere søvn end andre dage, hvilket naturligvis også er et hensyn, man er nødt til at tage. Men måske kan I regne med at hun skal sove 2-2.5 time i løbet af dagen og ca 11 timer om natten…
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske