Svar: Låst fast i nogle vaner
20. oktober 2014
Alder:
6 mdr.
Kære pylremor
Tak for dit brev og dejligt at høre, at I har fået skabt lidt mere rytme for dagen og at jeres datter nu kan sove 15 og nogle gange 16 timer i døgnet. Det lyder som en stor forbedring:)
Du har dog helt ret i at det er meget uhensigtsmæssigt, at I nu har fået lært jeres datter, at hun kun kan sove med brystet i munden. Det går ikke. Det er uhensigtmæssigt for dig, fordi du aldrig får rigtigt ro, det er uhensigtmæssigt for far, fordi han naturligt ikke kan trøste og hjælpe hende, og det er uhensigtmæssigt for jeres datter, fordi det forhindrer hende i at sove en sammenhængende søvn, hvilket hun naturligt har behov for.
Når børn får flaske, så vil de nogle gange have et ekstra suttebehov. Det at sutte på en flaske, spise af en flaske tager ofte kortere tid, end at spise af et bryst og det betyder at de har brug for at sutte lidt ekstra. Samtidig er det at sutte helt naturligt i forbindelse med at skulle sove, det beroliger og betrygger og det hjælper jeres datter til at overgive sig til søvnen. Der er altså ikke noget unaturligt i at hun søger og gerne vil sutte - men problemet er at hun sutter på brystet og alternativet vil være, at I nu introducerer en sut.
I har måske forsøgt med en sut tidligere uden held, men det er vigtigt, at I forsøger igen. Man kan godt diskutere hvorvidt hun også kan blive uhensigtsmæssig afhængig af sutten, det kan hun, men lige nu er det et bedre alternativ end brystet. I kan risikere, at hun begynder at vælge sin tommelfinger og den vil hun kunne sutte på i årevis, hvilket ikke vil være godt for hendes tænder. Så sutten er jeres bedste mulighed lige nu og I må prøve med lidt forskelige modeller, for at finde ud af, hvilken en hun synes bedst om. Måske kan I finde en som minder om hendes flaskesut i faconen, så hun kender fornemmelsen og derfor vil tage den til sig.
I må gerne koble sutten sammen med en putteklud, så der stadig er duft af mor, når hun skal sove og det på den måde virker ekstra trygt. Det ritual I nu har skabt er rigtig fint - men når hun lige nu tilbydes nusseklud i armen/ved kinden og derefter brystet, så skal hun nu tilbydes samme klud, på samme måde, men ikke brystet, i stedet sutten.
Det lyder også som om at der måske går lidt for lang tid mellem flasken og putningen, selvom I skriver, at hun får flaske før hun puttes. Det vil være rigtig godt, hvis hun næsten falder i søvn med flasken, men lige slipper den og tilbydes sutten og så falder i søvn. Allerbedst, hvis hun kan tilbydes flaske, slippe den, trille om på siden og falde i søvn uden at have noget i munden, men altså lige nu gerne sutten, så hun lærer at undvære brystet.
Hun kan få flaske i jeres favn og derefter blive flyttet til sengen eller barnevognen, hvor I nu ønsker hun skal sove. Hun kan dog også få flasken direkte i seng eller barnevogn, så hun ikke oplever det skift der lige nu er mellem jeres favn og ned hvor hun skal sove. Netop dette skift, kan gøre, at hun søger brystet ekstra. Det kan derfor være en hjælp, hvis I kan tilbyde hende mælken der, hvor I ønsker hun skal sove, så hun forbinder dette med sit sovested og ikke som nu falder i søvn i jeres favn. Når hun ligger ned og får flaske, så er det vigtigt, at I eleverer hendes hovedgærde lidt, så hun ligger lidt højere med hovedet.
Det er rigtig fint, at I er begyndt med lidt mere skemad og har mere rytme for dagen, det må I gerne bibeholde. Det vil også hjælpe hende til bedre at overgive sig til søvnen, når hun puttes, at rytmen er den samme hver dag.
Som udgangspunkt skal hun ikke græde sig i søvn og det er ikke meningen, at hun skal have "en kold tyrker". I skal i stedet forsøge at skabe en ritual, som gør hende tryg. Det betyder at netop kluden, kærtegnene osv. som hun nu kender, fortsat skal være der og brystet fjernes ikke, uden at der sættes noget andet i stedet - lige nu sutten. Og så er det som sagt vigtigt, at puttetidspunktet er rigtigt og at mælk indgår som en fast del af hendes putning - og at I måske forsøger at undgå det skift der er fra favn og ned i seng, fordi det er dette skift, som gør hende ked af det.
Og når det er sagt, så kan hun naturligvis godt græde lidt og være ked af det, være lidt overtræt, have svært ved at finde ro osv. og det er naturligvis helt okay. Men der er her tale om et par minutter, hvorefter hun så falder i søvn - hun skal ikke ligge og græde i halve til hele timer…:)
Det vil være en rigtig god idé at I forsøger at skabe en rytme for dagen, som far naturligt kan følge, når han skal overtage barslen. Det vil være rarest for jer alle, at far også kan give mad, mælk, trøste og berolige.
Med hensyn til tryghed og nærhed, så lyder det helt naturligt for hendes alder, at hun har brug for at være på skødet og skal se verden lidt an. Det skal I lade hende gøre, så hun hele tiden er tryg. Stille og roligt så lærer hun at være mere og mere på afstand af jer og fra at sidde på skødet, vil hun begynde at kunne ligge på gulvet et par meter fra jer, så vil hun begynde at krybe, trille lidt væk, kravle osv. Og på den måde rent fysisk øve sig i at være mere og mere på afstand. Lige kravle tilbage, få et lille knus og så være parat til at kravle ud i verden igen. De fleste børn begynder først at kravle i 8-12 måneders alderen:)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre og jeg vil anbefale dig meget at læse flere af mine bøger f.eks. "Helens bog om børn og søvn", "Helens bog om børn og mad", og "Helens bog om dit barns udvikling":)
Fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske