Brev:
Låst fast i nogle vaner
20. oktober 2014
Alder:
6 mdr.
Låst fast i nogle vaner
Kære Helen.
Nu skriver jeg til dig igen, da jeg er låst fast i nogle vaner, som jeg har brug et par råd til .
Tak for svar sidst og tak for alle de fantastiske råd du giver herinde, som er så meget til gavn at læse rundt i.
Sidst var mit problem gråd i forbindelse med søvn. Du rådede mig til at korte hendes nattesøvn ned fra 11-12 timer for at få hende mere træt om dagen. Det hjalp desværre ikke, fik en endnu mere ked baby af at vække hende. (Hun sover stadig 12 timer om natten og er nu på 3 lure om dagen i alt 15-16 timer) Og prøvede at lave lidt rytme på dagen uden held. Det går noget bedre nu :)
Men så begyndte jeg at putte brystet i munden på hende efter hun havde fået flaske ved alle putninger og det hjalp til at alt det gråd stoppede. ( skal lige siges at jeg næsten ingen mælk har mere , så hun bruger brystet som sut . Narresut vil hun ikke ) men nu er problemet hvordan jeg skal få vænnet hende af med det bryst igen , da jeg skal starte på arb om under 2 måneder og far skal på orlov .
Det er pt kun mig der putter, og jeg kan ikke bevæge mig væk ved lurerne om dagen mere end 2 min så vågner hun og søger brystet. Om aftenen går det lidt bedre da der er fuldstændig mørkt i rummet, og jeg kan når hun har sovet et par timer rulle mig væk ( vi sover i samme seng , hvilket er helt fint ) men der går så ca 45 min så har hun den der lille opvågning og så kalder hun på mig og så kommer jeg rendende med brystet og hun falder til ro med det samme.
Ergo det er ikke sult - hun får flaske før hver putning, og også 2 gange pr nat. Vi er startet på mos og grød også og det går fint. Men derudover søger hun mit bryst mellem 2 og 10 gange hver nat, bare for at sutte i 30 sek.
Hvilket er ved at tage hårdt på mig med al den afbrudte søvn. ( og det er selvom jeg sover med t-shirt på hun møffer ansigtet mod brystet og græder hvis jeg ikke giver det) farmand har prøvet at putte hende et par gange de sidste måneder da jeg har skullet noget , hvilket har resulteret i langvarig gråd hvor hun tilsidst græder sig i søvn - i hans arm i sengen og ikke alene selvfølgelig .
Så skal jeg tage en kold tyrker og holde brystet fra hende, for at vænne hende til at kunne falde i søvn uden ? har du et par gode råd ?
Kan bare næsten ikke holde tanken ud om at hun igen skal græde sig i søvn selvom vi ligger sammen med hende. Men snart er jeg tilbage på job, og der er far jo nødt til at klare putning. (Jeg arb. om aftenen ) så det er godnatputningen også. Om dagen kan han som regel få hende til at sove i barnevognen så længe den er i bevægelse , ellers har vi en vikle som også bliver brugt.
Jeg har prøvet at lave at lille putteritual , nattøj , sang , ruller gardinerne for , kysser godnat og så en nysseklud i armen / ved kinden og så kommer brystet ind i munden og hun falder som regel i søvn med det samme. Har prøvet at lade være med at give brystet og bare ligget med armen omkring hende, men den duer desværre ikke .
Er det ok hun græder sig i søvn i nogle dage ? Uger ? Indtil hun har forstået brystet er væk el hvad skal jeg stille op ? Eller skal jeg lade far selv tage den tur med hende når jeg er startet på arb og så naturligt slet ikke er tilstede ?
Og så lige et sidste spørgsmål , vores datter har altid haft et kæmpe nærheds/tryghedsbehov og har det endnu . Kan ikke passes af andre og er ofte bange for folk der kommer på besøg , medmindre hun er på skødet af mig/far (hvorfra hun godt vil smile og snakke til folk). Hun trives fint , er meget nysgerrig , vil underholdes konstant og være i bevægelse . Så vil hun stå , så ligge , så sidde , så orme rundt på mig , så bæres rundt - der skal ske noget nyt hvert øjeblik . Bare det er sammen med mig :) hun kan rulle og sidde selv , prøver ikke endnu at komme op i kravlestilling. Så spørgsmålet er hvornår kan jeg forvente at hun bliver lidt mere selvstændig og udadvendt og er der noget jeg kan gøre for at hjælpe hende ?
På forhånd tak , håber sådan du har et par gode ideer :)
Hilsen
et stk pylremor