Svar: Ak den søvn

8. oktober 2014

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mor

Tak for dit brev og meget fine beskrivelse af din lille datter :) Og velkommen til.

Jeres datter er en fysisk stor pige, som lyder til at være rigtig godt igang motorisk og mentalt. Hun udvikler sig i sund retning, men vi kan godt være enige om at 8-10 timers søvn i døgnet er for lidt for en pige i hendes alder. Derfor vil jeg naturligvis gerne dele lidt tanker med dig.

Det er rigtig fint, at du indtil nu har ladet hende styre dagen og rytmen mere eller mindre, men med den alder hun har nu, så synes jeg du skal begynde at styre rytmen lidt mere og det starter om morgenen. Der er meget stor forskel på om hun starter dagen kl 5 eller klokken 9 og dette vil naturligt påvirke resten af dagens forløb og lige nu kører hendes indre ur ikke stabilt og det er du nødt til at hjælpe hende med.

Vores døgn er opdelt i lyse og i mørke timer og vi er sådan indrettet, at vi så vidt muligt er vågne, når det er lyst og sover når det er mørkt. Det er vores indre ur, der styrer dette, det der også hedder vores cirkadiske rytme.

Det indre ur kører upåklageligt hos voksne, men hos små børn skal det fin-tunes lidt og derfor er det vigtig at du nu hjælper din datter med en ensartet rytme. Det er vigtigt, at du sørger for at skabe faste spise- og sovetider, ligesom hendes dag skal være delt ind i perioder, hvor hun er aktiv og perioder, hvor hun sover.

Det er vores indre ur, som bestemmer, hvornår vi er trætte og parate til at sove, og hvornår vi vågner. Det er vores indre ur, som styrer, hvornår vi føler sult og føler behov for at spise. Det er vores indre ur, der styrer, hvornår vi er aktive og har lyst til at lege, bruge os selv motorisk og mentalt osv. Og det indre ur styres af mange ting f.eks. lys/mørke, aktiviteter, mad vi spiser osv.

Normalt anbefaler jeg at man starter dagen til fast tid om morgenen fra ca 6 måneders alderen, hvor det ofte også er en god idé at begynde med en morgengrød, som et fast ritual, et fast måltid hver morgen. Og selvom jeres datter ikke helt er blevet 6 måneder endnu, så tænker jeg faktisk, at du skal begynde at starte dagen til samme tid hver dag - og ja, det betyder at du nu skal vække hende, hvis hun ikke vågner af sig selv. Naturligvis vække hende kærligt, gerne trække gardinet fra, så der kommer lys ind i værelset, begynde at rumstere lidt omkring hende, så hun hører, at der nu er lidt aktivitet, snakke stille til hende, kærtegne hende osv. Så hun vågner stille og roligt op.

Og så skal du overveje om hun mon er parat til at starte med lidt morgengrød allerede nu. Ikke meget, gerne bare ½ dl. Det er ikke fordi det skal fjerne hendes indtag af mælk, men handler lige nu om at det skal hjælpe jer til at få skabt mere rytme for dagen. Og jeg vil anbefale dig, at du forsøger at tilbyde morgengrød hver dag ca kl 8, hvilket betyder at hun jo så skal op ca 7.30-7.45 hver dag og vækkes her, hvis hun ikke vågner af sig selv.

Det er super dejligt, at hun sover igennem om natten. Det er helt okay, at hun ikke behøver mælk midt nat. Mange børn er 6 måneder før de kan undvære dette, men det er super fint, at jeres datter kan allerede. I skal dog være opmærksomme på, at hendes mælkeindtag fortsat er hendes hovedindtag, så når hun får skemad, så er det vigtigt, at I holder mængden af skemad nede, så hun stadig drikker mælk nok. Og dermed sikre jer, at hun ikke vågner om natten, fordi hun reelt er tørstig. Det er altså bedre at give hende ½-¾ dl. skemad af gangen og tilbyde dette 3 gange dagligt (morgen, frokost og aften) sammen med vand af kop. End at give hende 1-1.5 dl skemad af gangen og hun så ikke drikker helt nok af sin flaske.

Det vil også være rigtig godt, hvis du kan arbejde på en rytme, hvor hun tilbydes skema, når hun vågner og tilbydes flaske før hun skal sove - så det at få mælk indgår som en fast del af hendes putteritual. Det lyder som det ritual du allerede har og det er således super fint:)

Mit forslag til en dagsplan, som du kan arbejde ud fra, ser således ud:

Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover videre

Morgen 8: Tilbydes lidt grød, bare ½ dl., vand af kop. Og hvis hun ikke vågner af sig selv til dette, så vækker du hende, så morgengrøden tilbydes til samme tid hver dag.

Flaske og puttes til formiddagslur kl 9.30

Frokost 11.30-12: Tilbydes lidt grød (anden slags end om morgenen) eller lidt grøntsagsmos, Vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur kl 13-13.30. Tidspunktet her variere efter hvor lang en formiddagslur hun har ...

Annonce

... taget

Eftermiddag 16.30-17: Flaske

Sover dagens 3 lur, som ofte er en meget kort lur - flaske om eftermiddagen må evt. deles i to, så hun både får flaske, når hun vågner af sin middagslur og får en lille flaske igen at sove på, når hun puttes til sin powernap.

Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop. Tidspunktet for aftensmad afhænger lidt af, hvor sent hendes 3.lur ligger.

Flaske og puttes til natten ca kl 20. Igen afhænger puttetidspunket af rytmen i løbet af hele dagen.

Sen aften 23-24: Flaske og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig, hvor hun så tilbydes flaske igen.

Det er altså lige nu en god idé at du forsøger at starte dagen til samme tid hver dag uanset, hvad dag det er. Og derudover lige nu forsøge at holde fast i nogenlunde samme spisetider hver dag. Og ja - også selvom hun måske sover kortere eller længere lure lige nu, så er spisetiderne gode for at vænne hende til en mere ensartet rytme og i løbet af lidt tid få hendes indre ur til at fornemme netop behov for både skemad og søvn.

Derudover så har I lige nu lidt udfordringer i forhold til at hun helst skal falde i søvn med sin flaske og helst skal falde i søvn i din favn - og det er også noget, som du skal arbejde med på sigt. Men lige nu er det ikke dette, som skal i fokus, men derimod at forsøge at skabe en fast rytme, så hver dag ligner hinanden. Når det lykkes, så vil hun naturligt begynde at fornemme behov for at skulle sove, når du putter hende og vil lettere kunne falde i søvn og vil så også kunne sove mere sammenhængende. Og hen af vejen skal hun så lære at falde i søvn lidt mere på afstand af dig, men lige nu er det okay. Det er rytmen der har fokus og derudover, at hun skal være tryg ved at sove. Det at blive puttet skal forbindes med noget dejligt, trygt og rart.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er helt naturligt at hun lige nu har svært ved at overgive sig til søvnen og også har svært ved at sove sammenhængende. Det hænger sammen med hendes alder og det faktum, at hendes søvn nu begynder at indeholde flere søvnstadier. Det betyder at hun kan have tendens til at vågne op efter f.eks. 40 minutters søvn og her have svært ved at komme videre i søvnen igen. Og det vil være rigtig godt, hvis du kan hjælpe hende videre i søvne her - især ved middagsluren, så du på den måde sikrer dig, at hun får mindst én længere lur midt på dagen. Det vil være en god rytme fremover.

Du kan vælge at lægge dig med hende i dobbeltsengen og give hende flasken imens hun ligger tæt med dig. Du må meget gerne blive liggende sammen med hende og også tilbyde flasken igen, hvis hun vågner op efter f.eks. 20-40 minutter og virker søgende - fordi du på den måde kan holde hende sovende. Det vil også give dig mulighed for at få lidt mere ro i løbet af dagen og få slappet lidt af.

Du må også meget gerne trille hende en lang tur i barnevognen midt på dagen, da det at blive trillet nogle gange kan gøre at hun så holdes sovende. Det er som sagt netop vigtigt for at få påvirket hendes indre ur, så hun begynder at få fornemmelsen for at have brug for søvnen på det tidspunkt og dermed vænner sig til det.

Du fortæller at du ofte vugger hende i dine arme, når hun skal sove og først putter hende i seng, når hun sover godt. Det vil være rigtig godt, at du nu arbejder på at hun lige når at opdage, hvor hun lægges til at sove..

Se på hendes øjne og lyt til hendes vejrtrækning. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Du lirker flasken ud af munden på hende, erstatter den evt. med en sut og stille og roligt putter du hende så fra din favn og ned i sengen eller i barnevognen. Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Puttes hun i barnevognen, så tril en lang tur, så hun holdes sovende.

Som sagt skal rytmen være fokus lige nu, men stille og roligt skal du også arbejde på, at hun lærer at sove i seng eller barnevogn og uden at du behøver bære rundt på hende. Hun er en fysisk stor pige og det er naturligt rigtig hårdt for dig, hvis du skal gå rundt med hende i armene, hver gang hun skal sove…:)

Jeg håber, du kan bruge dette videre og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie:)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene