Brev:
Ak den søvn
8. oktober 2014
Alder:
5 mdr.
Ak den søvn
Kære Helen.
Som overskriften fortæller, har jeg mig en meget aktiv pige på 5 mdr, og som ikke er så speciel glad for at sove.. Hvertfald ikke om dagen/aften. Om natten har jeg formået ved hjælp af en sen aften/nat flaske, fået hende til at sove rimeligt fint igennem, uden opvågning. Nogle nætter er bedre end andre.
Siff har siden 3 mdrs alderen været på flaske. Med råd fra min SP. Der var masser af næring i min mælk og der var masse af det. Dog virkede det som om hun fik maveproblemer af det. Derfor testede vi en overgang om hun fik det bedre af mme. Hvilket hun gjorde. Derfor trappede vi gradvis ud af bryst. Dog har hun indtil for nyligt fået bryst om natten, hvilket hun nu afviser blankt, hun vil heller ikke have flaske om natten, så opvågningerne om natten kan ikke være sult. Men som sagt det er jo heller ikke om natten vi har problemerne.
Siff er en ok stor pige på godt 9 kg, så hun er efterhånden svær at løfte rundt på. Lige siden sin fødsel har hun nægtet at overgive sig frivilligt til søvn. Hun SKAL vugges i søvne i arm. Og det er på ALLE tidspunkter. Om aften sker det med megen kamp! hun bliver simpelthen SÅ hysterisk, stivner sig som en flitsbue og fægter med arme og ben, som gjorde vi hende noget ondt. Tager mig godt 2 timer om at få hende i søvn. Hvorpå hun så vågner i skrig og skrål op til 10-15 gange.
Vores dage er MEGET forskellige. Hun vågner nogen dage allerede kl 5 andre dage først kl 9. Alt efter hvornår jeg har fået hende puttet natten forinden, samt om hun har været vågen i løbet af natten. Min SP har fortalt at jeg endelig skal lade hende sove og ikke vække hende, de dage hvor hun trækker den om morgen. Så altså hende der er mit vækkeur. En typisk morgen uanset om Det er kl 05 eller 09 ser således ud:
Står op, bliver vasket med klud puslet om, ren ble og i tøjet. Ligger på tæppe og leger mens jeg laver en flaske, og sørger for morgenmad til mig selv. Omk en time efter vi er stået op beder hun om mad. Hvor hun oftest falder hen, lader hende spise færdig i søvne og lægger hende i sin vogn. Det er lidt som vinden blæser hvor længe hun sover: 10 min til 2 timer. Når hun så vågner forsøger vi at holde os til de faste rutiner: vågner, bliver puslet, leger selv og leger med mig. Høre musik, leger alene mens jeg laver grød. Omk middag spiser vi lidt grød med frugt mos og vand af kop. Leger lidt igen og når hun selv giver lyd fra sig om utilfredshed får hun en flaske som hun igen falder hen med. Puttes i vogn, men når knap nok at vende mig om for at gå, før hun vågner. hun er tydeligvis frisk nok til at feste, intet jeg gør for at få hende til at sove virker! Hun må jo tydligt ikk være træt nok.
Har fået anbefalet, at til trods for hun ikke har fået sovet, skal jeg agere efter som hun havde og holde fast i rutinerne. Så det gør jeg da! Når vi så når frem til hendes eftermiddages lur, sker det, som ved middags luren. Hvor hun dog ikke når at falde i søvn ved flasken. Her må jeg vugge hende i søvn, hvor hun skriger lidt. Falder altid i søvn ved vuggen i mine arme. Putter hende i vogn og ja når så knapt nok væk derfra før hun er lys vågen igen. Derfor får hun i denne omgang lov til at sidde og lege i sin vogn mens jeg laver mad. Herefter pusler vi og leger, far kommer hjem og overtager.
Omk kl 18 får hun lidt grøntsags mos med vand fra kop. Leger mens vi (mor og far) spiser. Hygger med far mens jeg vasker op. Omk kl 19-20 tiden går jeg eller far op og pusler med hende hun får et varmt bad med baby olie, leger og plasker på vilde sky. Bliver MEGET sur over at blive taget op på puslebordet og nægter at ville have nattøj på. Når dette scenarie er vel overstået går vi igang med projekt godnat. Får flaske omk kl 20:30 til 21 tiden og falder fint i søvn. Bliver puttet i egen seng, på over etagen. Først når jeg er sikker på hun sover går jeg ned i stuen, det gør jeg så en 10-15 gange i løbet af aftnen. Først ved en 23-00 tiden overgiver hun sig som oftest i forbindelse med hendes natflaske.
Som sagt så sover hun fint igennem herefter. Men hold da på hvor er dagene og aftnerne hårde. Det er en kamp mod tiden at nå hendes søvn, mad, leg og andre huslige gøremål (hvilket jeg ALDRIGnår! ) Og ja pigebarnet vil ikk sove! Ellers er hun en glad frisk og aktiv pige, meget aktiv! Jeg har næsten ikke mulighed for at følge hendes tempo! Meget fremme i sin udvikling, begyndte at vende sig fra ryg til mave som 2 måneders og ville sidde og stå (med hjælp)som 3 måneders. Nu bliver hun P.... Sur over hun ikke kan komme frem med egen hjælp. Så ja det er ikk meget "fritid" jeg får i løbet af dagen til at gøre rent, få et hvil osv. Hvad skal jeg gøre?
Acceptere at hendes søvnbehov bare ikke ligger på 15 timer men kun lige knap 8-10 timer, og at hun skal stimuleres af mig i alle hendes vågne timer. Lader hende lege selv, selvfølgelig, men må oftes hjælpe hende i legen ellers bliver hun godt gal i hovedet. Ja har fået mig en bestemt lille skat, mor her vil bare gerne lære hende at søvn er vigtig lige så vel at man godt kan lege alene mens mor arbejder, nok store forventninger for en lille 5 måneders.
Lang brev, håber jeg har fået forklaret mit "problem" så det er forståeligt.
Mange hilsner
En lettere udkørt mor