Ak den søvn

8. oktober 2014

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Ak den søvn

Kære Helen.

Som overskriften fortæller, har jeg mig en meget aktiv pige på 5 mdr, og som ikke er så speciel glad for at sove.. Hvertfald ikke om dagen/aften. Om natten har jeg formået ved hjælp af en sen aften/nat flaske, fået hende til at sove rimeligt fint igennem, uden opvågning. Nogle nætter er bedre end andre.

Siff har siden 3 mdrs alderen været på flaske. Med råd fra min SP. Der var masser af næring i min mælk og der var masse af det. Dog virkede det som om hun fik maveproblemer af det. Derfor testede vi en overgang om hun fik det bedre af mme. Hvilket hun gjorde. Derfor trappede vi gradvis ud af bryst. Dog har hun indtil for nyligt fået bryst om natten, hvilket hun nu afviser blankt, hun vil heller ikke have flaske om natten, så opvågningerne om natten kan ikke være sult. Men som sagt det er jo heller ikke om natten vi har problemerne.

Siff er en ok stor pige på godt 9 kg, så hun er efterhånden svær at løfte rundt på. Lige siden sin fødsel har hun nægtet at overgive sig frivilligt til søvn. Hun SKAL vugges i søvne i arm. Og det er på ALLE tidspunkter. Om aften sker det med megen kamp! hun bliver simpelthen SÅ hysterisk, stivner sig som en flitsbue og fægter med arme og ben, som gjorde vi hende noget ondt. Tager mig godt 2 timer om at få hende i søvn. Hvorpå hun så vågner i skrig og skrål op til 10-15 gange.

Vores dage er MEGET forskellige. Hun vågner nogen dage allerede kl 5 andre dage først kl 9. Alt efter hvornår jeg har fået hende puttet natten forinden, samt om hun har været vågen i løbet af natten. Min SP har fortalt at jeg endelig skal lade hende sove og ikke vække hende, de dage hvor hun trækker den om morgen. Så altså hende der er mit vækkeur. En typisk morgen uanset om Det er kl 05 eller 09 ser således ud:

Står op, bliver vasket med klud puslet om, ren ble og i tøjet. Ligger på tæppe og leger mens jeg laver en flaske, og sørger for morgenmad til mig selv. Omk en time efter vi er stået op beder hun om mad. Hvor hun oftest falder hen, lader hende spise færdig i søvne og lægger hende i sin vogn. Det er lidt som vinden blæser hvor længe hun sover: 10 min til 2 timer. Når hun så vågner forsøger vi at holde os til de faste rutiner: vågner, bliver puslet, leger selv og leger med mig. Høre musik, leger alene mens jeg laver grød. Omk middag spiser vi lidt grød med frugt mos og vand af kop. Leger lidt igen og når hun selv giver lyd fra sig om utilfredshed får hun en flaske som hun igen falder hen med. Puttes i vogn, men når knap nok at vende mig om for at gå, før hun vågner. hun er tydeligvis frisk nok til at feste, intet jeg gør for at få hende til ...

Annonce

... at sove virker! Hun må jo tydligt ikk være træt nok.

Har fået anbefalet, at til trods for hun ikke har fået sovet, skal jeg agere efter som hun havde og holde fast i rutinerne. Så det gør jeg da! Når vi så når frem til hendes eftermiddages lur, sker det, som ved middags luren. Hvor hun dog ikke når at falde i søvn ved flasken. Her må jeg vugge hende i søvn, hvor hun skriger lidt. Falder altid i søvn ved vuggen i mine arme. Putter hende i vogn og ja når så knapt nok væk derfra før hun er lys vågen igen. Derfor får hun i denne omgang lov til at sidde og lege i sin vogn mens jeg laver mad. Herefter pusler vi og leger, far kommer hjem og overtager.

Omk kl 18 får hun lidt grøntsags mos med vand fra kop. Leger mens vi (mor og far) spiser. Hygger med far mens jeg vasker op. Omk kl 19-20 tiden går jeg eller far op og pusler med hende hun får et varmt bad med baby olie, leger og plasker på vilde sky. Bliver MEGET sur over at blive taget op på puslebordet og nægter at ville have nattøj på. Når dette scenarie er vel overstået går vi igang med projekt godnat. Får flaske omk kl 20:30 til 21 tiden og falder fint i søvn. Bliver puttet i egen seng, på over etagen. Først når jeg er sikker på hun sover går jeg ned i stuen, det gør jeg så en 10-15 gange i løbet af aftnen. Først ved en 23-00 tiden overgiver hun sig som oftest i forbindelse med hendes natflaske.

Som sagt så sover hun fint igennem herefter. Men hold da på hvor er dagene og aftnerne hårde. Det er en kamp mod tiden at nå hendes søvn, mad, leg og andre huslige gøremål (hvilket jeg ALDRIGnår! ) Og ja pigebarnet vil ikk sove! Ellers er hun en glad frisk og aktiv pige, meget aktiv! Jeg har næsten ikke mulighed for at følge hendes tempo! Meget fremme i sin udvikling, begyndte at vende sig fra ryg til mave som 2 måneders og ville sidde og stå (med hjælp)som 3 måneders. Nu bliver hun P.... Sur over hun ikke kan komme frem med egen hjælp. Så ja det er ikk meget "fritid" jeg får i løbet af dagen til at gøre rent, få et hvil osv. Hvad skal jeg gøre?

Acceptere at hendes søvnbehov bare ikke ligger på 15 timer men kun lige knap 8-10 timer, og at hun skal stimuleres af mig i alle hendes vågne timer. Lader hende lege selv, selvfølgelig, men må oftes hjælpe hende i legen ellers bliver hun godt gal i hovedet. Ja har fået mig en bestemt lille skat, mor her vil bare gerne lære hende at søvn er vigtig lige så vel at man godt kan lege alene mens mor arbejder, nok store forventninger for en lille 5 måneders.

Lang brev, håber jeg har fået forklaret mit "problem" så det er forståeligt.

Mange hilsner

En lettere udkørt mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen..

Jeg er så glad for du ikke er længere end et tryk på powerknappen væk... tak for din brevkasse!!

Jeg har virkelig brug for dine råd og viden.

Hilsen
Thilde, mor til Louie 7 måneder