Lydfølsom

8. oktober 2014

Kategori:
Alder:
23 mdr.

Lydfølsom

Hej Helen.

Jeg har et spørgsmål om, hvordan jeg kan hjælpe min søn med hans lydfølsomhed.
Siden han var helt lille har han været meget bange for alle høje lyde, støvsugeren, køkkenmaskiner osv. Og på trods af han fylder 2 år i næste måned, er det stadig det samme.

Han er som også tidligere beskrevet en meget urolig dreng, og jeg er kommet til at tænke på om det kan have noget at gøre med hans lydfølsomhed. (som er nedarvet fra mig). Han hører selv små ting, flyverer på himlen som er langt væk, fuglene der pipper uden for det lukkede vindue osv. Hvis det trækker lidt, og døren knirker spørger han også hvad er det hele tiden, og er meget opmærksom. Det vil sige han har meget svært ved at koncentrer sig om noget, og går meget ofte ind i væggen, dørkarmen mm. Jeg tror det er fordi han bliver distraheret af alle de lyindtryk der er rundt omkring. Det virker som om han ikke kan sortere i lydene, og vælge nogen ting fra og nogen ting til.

Vi har fået undersøgt hans hoved, for at finde ud af om han havde vand i hovedet. Hvilket han heldigvis ikke havde. Nu skal vi have tjekket hans øjne, efter vuggestuens bekymring for hans dårlige balance/gå ind i ting. Dog tror jeg dog ikke der er noget. Da han også er meget opmærksom på alle små ting og detaljer. Hver en plet på jorden, selv meget små pletter, skal han lige snakke om ...

Annonce

... og pege på. Også her som om at der er alt for mange indtryk han får ind uden at kunne sortere.

Når han sover middagslur herhjemme i weekenden, sover han 2-3 timer. Men i vuggestue sover han ofte kun 45 min, og kan være svær at få til at falde til ro. Lige nu sover han alene inden for, for at se om det hjælper noget.

Jeg overvejer at købe høreværn til ham eller ørevarmeren (til vinter uden for, da jeg tænker at de kan lukke lidt lyde ude).

Jeg har nemlig nogle gange når han har været urolig og haft svært ved at sove, holdt ham for det ene øre. Det andet vender ned mod puden, og så falder han i søvn på få minutter.

Som sagt kender jeg selv til den udfordring at tage alt for mange sanseintryk ind, men har lært at leve med det, og værktøjer til hvordan jeg f.eks kan sidde på en cafe, og ikke høre alle andres samtaler i rummet. Ventilator lyde, eller andre høje, vedvarende eller disharmoniske lyde, gør mig fysisk dårlig og giver mig en stress knude i maven.

Men jeg ved ikke hvordan jeg kan hjælpe min søn?

Jeg har læst en artikel, om at stresset mødre kan påvirke deres barn under graviditeten, så de fødes med en ekstra lydfølsomhed. ER det noget du kender til?
Og at ekstra antioxidanter skulle kunne hjælpe barnet med at regulere lydene bedre?

Har du nogle forslag til hvad jeg kan gøre?

Med venlig hilsen
Carina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen..

Jeg er så glad for du ikke er længere end et tryk på powerknappen væk... tak for din brevkasse!!

Jeg har virkelig brug for dine råd og viden.

Hilsen
Thilde, mor til Louie 7 måneder