Brev:
Lydfølsom
8. oktober 2014
Alder:
23 mdr.
Lydfølsom
Hej Helen.
Jeg har et spørgsmål om, hvordan jeg kan hjælpe min søn med hans lydfølsomhed.
Siden han var helt lille har han været meget bange for alle høje lyde, støvsugeren, køkkenmaskiner osv. Og på trods af han fylder 2 år i næste måned, er det stadig det samme.
Han er som også tidligere beskrevet en meget urolig dreng, og jeg er kommet til at tænke på om det kan have noget at gøre med hans lydfølsomhed. (som er nedarvet fra mig). Han hører selv små ting, flyverer på himlen som er langt væk, fuglene der pipper uden for det lukkede vindue osv. Hvis det trækker lidt, og døren knirker spørger han også hvad er det hele tiden, og er meget opmærksom. Det vil sige han har meget svært ved at koncentrer sig om noget, og går meget ofte ind i væggen, dørkarmen mm. Jeg tror det er fordi han bliver distraheret af alle de lyindtryk der er rundt omkring. Det virker som om han ikke kan sortere i lydene, og vælge nogen ting fra og nogen ting til.
Vi har fået undersøgt hans hoved, for at finde ud af om han havde vand i hovedet. Hvilket han heldigvis ikke havde. Nu skal vi have tjekket hans øjne, efter vuggestuens bekymring for hans dårlige balance/gå ind i ting. Dog tror jeg dog ikke der er noget. Da han også er meget opmærksom på alle små ting og detaljer. Hver en plet på jorden, selv meget små pletter, skal han lige snakke om og pege på. Også her som om at der er alt for mange indtryk han får ind uden at kunne sortere.
Når han sover middagslur herhjemme i weekenden, sover han 2-3 timer. Men i vuggestue sover han ofte kun 45 min, og kan være svær at få til at falde til ro. Lige nu sover han alene inden for, for at se om det hjælper noget.
Jeg overvejer at købe høreværn til ham eller ørevarmeren (til vinter uden for, da jeg tænker at de kan lukke lidt lyde ude).
Jeg har nemlig nogle gange når han har været urolig og haft svært ved at sove, holdt ham for det ene øre. Det andet vender ned mod puden, og så falder han i søvn på få minutter.
Som sagt kender jeg selv til den udfordring at tage alt for mange sanseintryk ind, men har lært at leve med det, og værktøjer til hvordan jeg f.eks kan sidde på en cafe, og ikke høre alle andres samtaler i rummet. Ventilator lyde, eller andre høje, vedvarende eller disharmoniske lyde, gør mig fysisk dårlig og giver mig en stress knude i maven.
Men jeg ved ikke hvordan jeg kan hjælpe min søn?
Jeg har læst en artikel, om at stresset mødre kan påvirke deres barn under graviditeten, så de fødes med en ekstra lydfølsomhed. ER det noget du kender til?
Og at ekstra antioxidanter skulle kunne hjælpe barnet med at regulere lydene bedre?
Har du nogle forslag til hvad jeg kan gøre?
Med venlig hilsen
Carina