Svar: Bliver ved med at vågne om natten

6. oktober 2014

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære du

Tak for dit brev:)

Det er rigtig godt, at du er opmærksom på at din datter ikke fryser, når hun sparker dynen af om natten. Det er rigtig fint med uld, som naturligt vil hjælpe hende med at regulere temperaturen :)

Jeg tænker, at du i stedet for dynen måske kan prøve med et tæppe. Det skal være et blødt tæppe f.eks. et fleece tæppe, som hun synes er blødt og lækkert at røre ved, og som hun kan putte sig med, og som samtidig vil kunne varme hende lidt. Med den alder hun har, burde det ikke være et problem at sove med et tæppe, da hun er stor nok til at kunne sparke det af sig osv. Men et tæppe kan "smyge sig" lidt mere om kroppen uden at virke helt så tungt som dynen. Dynen kan også stadig være i sengen, men så det mere er tæppet hun putter sig med… bare en tanke.

Opvågninger mellem kl 03-05 lyder som drømmeaktivet, og jeg tænker derfor at hendes klynken og små opvågninger, gråd osv. handler om, at hun lige nu drømmer rigtig meget. Du skal her naturligvis overveje, ...

Annonce

... hvor meget du aktivt skal være der og hjælpe hende, og hvor meget hun skal have lov til at klare selv. Hvis du fornemmer, at det beroliger, at hun lige mærker din hånd på kroppen, hører at du siger "ssh-ssh" osv. så er det rigtig fint, men hvis du fornemmer at hun måske bliver for forstyrret af dette, at hun f.eks. siger "nej, nej, nej", når du forsøger at berolige hende og rører ved hende, eller du fornemmer, at du selv måske vågner lidt for meget af alle hendes lyde og derfor kommer til at reagere lidt for hurtigt og lidt for meget på hende, så kan det være, at hun nu skal sove for sig selv…

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Aldersmæssigt kan der være nogle fordele ved at lære hende at sove på eget værelse nu. Når hun bliver 18-20 måneder kommer der ofte en urolig periode, og hvis hun har lært at sove på eget værelse inden, vil man nogle gange komme lidt lettere igennem denne periode. Alternativet kan være at du venter til hun så bliver noget ældre.

Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Allergidisponerede børn

Når man taler om allergidisponerede børn skelner man imellem dobbelt forældre disposition og svær enkeltdisposition.

Dobbelt forældredisposition er når begge forældre har/har haft flerårig, svær lægediagnosticeret behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit, børneeksem eller sikker fødevareallergi).

Svær enkeltdisposition er når en af forældrene og/eller søskende har/har haft flerårig svær lægediagnosticeret, behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit,...

Læs mere i Babylex

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.