Svar: Bliver ved med at vågne om natten
6. oktober 2014
Alder:
16 mdr.
Kære du
Tak for dit brev:)
Det er rigtig godt, at du er opmærksom på at din datter ikke fryser, når hun sparker dynen af om natten. Det er rigtig fint med uld, som naturligt vil hjælpe hende med at regulere temperaturen :)
Jeg tænker, at du i stedet for dynen måske kan prøve med et tæppe. Det skal være et blødt tæppe f.eks. et fleece tæppe, som hun synes er blødt og lækkert at røre ved, og som hun kan putte sig med, og som samtidig vil kunne varme hende lidt. Med den alder hun har, burde det ikke være et problem at sove med et tæppe, da hun er stor nok til at kunne sparke det af sig osv. Men et tæppe kan "smyge sig" lidt mere om kroppen uden at virke helt så tungt som dynen. Dynen kan også stadig være i sengen, men så det mere er tæppet hun putter sig med… bare en tanke.
Opvågninger mellem kl 03-05 lyder som drømmeaktivet, og jeg tænker derfor at hendes klynken og små opvågninger, gråd osv. handler om, at hun lige nu drømmer rigtig meget. Du skal her naturligvis overveje, hvor meget du aktivt skal være der og hjælpe hende, og hvor meget hun skal have lov til at klare selv. Hvis du fornemmer, at det beroliger, at hun lige mærker din hånd på kroppen, hører at du siger "ssh-ssh" osv. så er det rigtig fint, men hvis du fornemmer at hun måske bliver for forstyrret af dette, at hun f.eks. siger "nej, nej, nej", når du forsøger at berolige hende og rører ved hende, eller du fornemmer, at du selv måske vågner lidt for meget af alle hendes lyde og derfor kommer til at reagere lidt for hurtigt og lidt for meget på hende, så kan det være, at hun nu skal sove for sig selv…
Aldersmæssigt kan der være nogle fordele ved at lære hende at sove på eget værelse nu. Når hun bliver 18-20 måneder kommer der ofte en urolig periode, og hvis hun har lært at sove på eget værelse inden, vil man nogle gange komme lidt lettere igennem denne periode. Alternativet kan være at du venter til hun så bliver noget ældre.
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske