Svar: Natteputning uden brystet

2. oktober 2014

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Anja

Tak for dit brev og velkommen til :)

Det lyder som om at din dreng får rigtig meget mælk hos dig og det er naturligvis dejligt at både du og han er glad for amningen, men lige nu fylder hans mælkeindtag for meget. Det vil både påvirke hans øvrige indtag af mad og dermed hans trivsel og det vil også påvirke hans søvn og evne til at sove sammenhængende. Derfor er du nødt til at skære antallet af amninger ned.

Det vil være passende med 4 amninger i døgnet med den alder din dreng har nu og i 8-9 måneders alderen trappes ned til 3 amninger i døgnet. De fire amninger, som han lige nu skal have, vil jeg anbefale ligger tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Og når han går ned til 3 amninger, så vil det være den tidlige morgenamning der trappes ud, så han fremover ammes inden middagslur, aften og sen aften.

Det er vigtigt at du lige nu arbejder på at lære ham at sove uden at få bryst og det er helt okay, at du lige nu vælger at trille ham en tur om dagen, for på den måde at vænne ham til at sove uden brystet (aflede ham) og samtidig også hjælpe ham til at sove længere end 30 minutter af gangen.

Der er ganske rigtigt en sammenhæng mellem din drengs indtag af rigtig mad om dagen og hans søgning af brystet om natten - og modsat - og det er en rigtig svær cirkel at få brudt, for han er nødt til at spise mindre om natten, for at få appetit til mere mad om dagen og han er nødt til at spise mere om dagen, for ikke at søge brystet hele natten...

Derudover så lyder det som om at din dreng har et søvnassociationsproblem, som handler om at han er afhængig af dit bryst for at kunne sove…

Søvnassociationer er de rutiner og ritualer vi har, når vi skal sove. Mange voksne læser f.eks. en bog, før de skal sove. For små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.

Der er gode søvnassociationer:

Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.

Der er mindre gode søvnassociationer:

Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.

De gode søvnassociationer er gode fordi de lærer din dreng at i søvn selv. Han lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor han skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør ham afhængig af dig.

I første omgang skal han lære at sove uden brystet til sin formiddagslur, men stadig ammes før sin middagslur. Når du putter ham til formiddagslur vil det være rigtig godt at du giver ham et mellemmåltid, samt vand af kop og derefter skal han sættes i sin barnevogn og I triller en tur. Mellemmåltidet erstatter altså amningen og du møder ham ved at lade ham sidde og kikke og lægger ham først ned, når han tydeligt viser sig parat til at sove.

Derudover skal han lære at sove uden brystet hele natten og det er her rigtig fint at du har koblet hans seng til din. På den måde kan du lægge en hånd over på ham, lade ham mærke at du er der, han kan også kravle ind og putte sig til dig - men brystet styrer du. Det er vigtigt at du sover i en t-shirt eller lignende, hvor han ikke selv kan tage brystet, når han føler behov for det. Det er bestemt ikke meningen at han skal være utryg og utrøstelig, men ...

Annonce

... du skal stille og roligt lære ham, at han jo har dig og at du og brystet er to forskellige ting. Selvom han ikke får brystet, kan han stadig beroliges og betrygges af dig, du forlader ham ikke, men passer på ham og er der for ham. Men det er rigtig vigtigt, at han nu lærer at falde i søvn uden brystet i munden og lærer at sove uden denne afhængighed.

Når du ammer ham om aftenen, så skal du prøve at putte ham i seng, lige før han sover helt. Han skal sove næsten, kæmpe med at holde øjnene åbne, men stadig være vågen nok til at registrere, at du lægger ham i hans seng. Det er vigtigt at han lige når at registrere, hvor han falder i søvn, ellers vil han naturligt søge din favn og dit bryst natten igennem, fordi han forbinder dette med at sove. Hvis han således vågner og oplever at han ligger et andet sted, end hvor han faldt i søvn, så vil han blive ked af det, fordi det er utrygt for ham.

Du kan også vælge at lægge dig og amme ham i dobbeltsengen og lade ham falde i søvn der, men det er vigtigt, at du når dertil, hvor du ammer ham og han så slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og sover - så han falder i søvn, uden at have brystet i munden, men naturligvis stadig føler sig tryg.

Når han vågner og søger brystet om natten, så vil det være godt, hvis du i første omgang kan prøve at berolige ham med nærhed og kærtegn. Hvis dette ikke er nok, så må du give ham brystet, men så skal du forsøge at afkorte amningen mere og mere ved at lirke brystet ud af flere omgang, så han dier mere og mere kortvarigt. Så han vænnes til ikke at behøve masser af mælk i maven. I starten vil han søge brystet igen og igen, så får han det, og når der så er ro på ham, så lirker du brystet ud af munden. Det kan godt være, at du skal gøre det mange gange, men til sidst vil han acceptere at falde i søvn uden at have brystet i munden.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Samtidig med at du lirker brystet ud af munden på ham, så skal du stadig have ham ved siden af dig. Du ligger ned og ammer og han får på den måde masser af nærhed, du kan kærtegne ham, holde ham i hånden, lægge hånden på hans hofte og vugge ham lidt imens han ligger ved siden af dig, så han hele tiden mærker at du er der, men så det er brystet, der fjernes mere og mere igen og igen. Og stille og roligt vil du så kunne berolige ham netop med dine hænder og kærtegn og uden at han behøver brystet og hvor han så kan ligge i sin seng ved siden af dig og komme videre i søvnen.

du skal ikke tage ham op og gå rundt med ham, vugge ham i dine arme osv. Prøv så vidt muligt at få ham videre i søvnen enten i hans egen seng eller i din seng og hold fast i at det er sovetid og ikke tid til at stå op :) Du skal heller ikke begynde at give flaske - det er ikke ekstra mælk han har behov for. Det er mælkemængden og behovet for mælk, der skal nedsættes og mængden af rigtig mad, der skal sættes op.

Det er naturligvis helt okay, hvis du vil give flaske, som en fast del af putteritualet og har et ønske om at han skal tage imod en flaske, så han kan blive passet af andre. Hvis det er tilfældet, så bør du tilbyde ham flaske i stedet for brystet, så han lærer at sove med en flaske i stedet, men så skal du amme ham den ene gang mindre i døgnet. Det vil sige, at hvis han skal ammes tre gange dagligt, så vil han så skulle ammes to gange dagligt og have flaske en gang dagligt.

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen, Det er simpelthen så dejligt at jeg har fundet dig på nettet.. Dig kan jeg skrive til med alle mine tanker og udfordringer, og så får jeg et fornuftigt og brugbart svar – tak!!!