Svar: Vendt af med sutteflasken
1. oktober 2014
Alder:
2 år, 7 mdr.
Kære Mor til 2
Tak for dit brev :)
Det er rigtig godt, at I holder fast i at jeres datter ikke tilbydes sutteflaske i løbet af dagen, men kun får den om aftenen. Når det er sagt, så er hun dog også efterhånden en stor pige og hun kan sagtens drikke af en kop eller et glas. Når hun efterspørger flasken, så er det sandsynligvis fordi det er noget trygt i at "sutte mælken i sig" og hun har lært, at det er sådan putteritualet er.
Med mindre I lige har købt nye flaskesutter, så bliver de sandsynligvis snart hurtigt slidte og skal smides ud. Jeg synes I skal lade hende være med i denne proces. Hun kender sandsynligvis ordet "slut", f.eks. når I læser bøger og historien slutter - snip, snap, snude, så er den historie ude - og I signalerer slut med hænderne imens I siger "slut, prut, finale" eller lignende. Eller når hun har spist og der ikke er mere mad, så kan I signalere "slut, færdig med at spise". Og dette skal I stille og roligt overføre til flasken. Flaskesutten dur ikke mere, den er i stykker og den skal smides ud, det er slut. Og så smides sutterne ud, gradvist en af gangen og der købes ikke nye. I skal sørge for at fjerne affaldsposen, så hun om aftenen ikke går hen og fisker sutterne op igen, og så må I vise hende flasken og vise hende, at den er i stykker. Der er ikke nogen flaskesut, flasken dur ikke mere "det er slut" og signalere slut med hænderne.
Og ja, så bliver hun naturligt frustreret, men det er okay. I stedet tilbyder I hende så et alternativ - hun kan få mælk eller vand af en kop. I kan evt. købe et par sugerør og lade hende drikke af dette i stedet - det kan være sjovere end flasken på sigt og på en måde sikres hun stadig sin movicol.
Derudover så skal hun have en puttebamse, putteklud eller lignende at putte sig med, når hun skal sove, som giver hende den tryghed, som flasken giver hende lige nu. I skal altså ikke fjerne flasken, uden at sætte noget andet i stedet. Godnathistorie osv. er også en rigtig god idé og hendes putteritual kan således ligne sig selv og det hun er tryg ved, eneste forskel bliver at flasken er væk eller erstattet af en kop og evt. drikke af et sugerør.
Får hun godnatgrød før hun skal sove? Så kan hun i køkkenet få sin kop/glas med movicol samtidig. Derefter få børstet tænder og så komme i seng med godnathistorie, sang, puttebamse osv. Det skal stadig være trygt og dejligt at komme i seng, men hun vil have glæde af et nyt ritual med den alder hun har nu:)
Og så skal I vente til hun er blevet opereret:) I har ca 3 uger til at trappe ud af flaskesutter og samtidig introducere et nyt ritual, der på sigt vil tage naturligt over. Måske kan I tage flasken væk samtidig med at hun er blevet opereret, fordi hun måske selv vil have en vis ubehag og derfor selv afvise flaske, og det kan I så udnytte:)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske